۰ نفر
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵

ایسنا نوشت: فرستاده سازمان ملل به یمن که اخیرا جزئیات طرحش را در شورای امنیت علنی کرد، درباره این طرح گفت، رئیس جمهور مستعفی یمن تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید در سمتش می‌ماند.

اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در مصاحبه با روزنامه "القدس العربی" پیرامون اختیارات عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن در مرحله انتقالی و اینکه آیا نقشه راه وی نفوذ و اختیارات هادی را محدود می‌کند، گفت: این طرح صلح "جامع" است و نمی‌توانیم یک بخش از آن را بدون سایر بخش‌هایش در نظر بگیریم. بخش نخست از این نقشه در مورد عقب نشینی‌ از صنعاء و تعز و الحدیده صحبت می‌کند و پس از تکمیل این گام، گام دیگری برداشته می‌شود که بر اساس آن تمامی طرف‌ها با انتخاب معاون برای رئیس جمهور که مامور اداره کشور در مرحله انتقالی است، توافق می‌کنند.

وی افزود: این گام‌ها متوالی است و برای هر طرح صلحی، باید امتیازدهی‌های "دردناکی" از سوی همگان صورت بگیرد و ما نمی‌توانیم وارد مرحله انتقالی شویم در حالی که تمامی طرف‌ها امتیازدهی‌هایی در عالم واقع نکرده‌اند. اما عبد ربه منصور هادی تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید به عنوان رئیس جمهور باقی می‌ماند.

وی گفت: نقشه راه شامل زنجیره‌هایی از اقدامات امنیتی و سیاسی زنجیره‌وار و متوازی است که می‌تواند به بازگرداندن صلح و انتقالی سیاسی سازمان یافته به یمن کمک کند.

ولد الشیخ خاطرنشان کرد: نقشه راه بر شکل گیری کمیته‌های نظامی و امنیتی متمرکز است که ماموریتشان نظارت بر عقب نشینی‌ها و تحویل سلاح در صنعاء و الحدیده و تعز است و همچنین این کمیته‌ها برای پایان دادن به خشونت نظامی و نظارت بر امنیت شهروندان و حفظ جان آنها تلاش خواهند کرد. این نقشه راه به پاره‌ای از اقدامات سیاسی انتقالی می‌پردازد که شامل تعیین معاون جدید برای رئیس جمهور و تشکیل دولت توافق ملی برای رهبری مرحله انتقالی و نظارت بر ازسرگیری گفتگوی سیاسی و تکمیل روند قانون اساسی و سپس برگزاری انتخابات می‌شود.

ولد الشیخ از شورای امنیت و جامعه بین الملل نیز خواست تا از طرح وی حمایت کنند.

وی گفت که ظرف هفته‌های آتی به منطقه بازمی‌گردد تا تلاش‌هایش را برای دستیابی به توافق سیاسی پیگیری کند.

همزمان پایگاه العهد گزارش داد که "شورای عالی سیاسی" یمن ناخرسندی خود را نسبت به برخی از آنچه که در طرح اخیر ولد شیخ آمده است، ابراز کرد.

در همین حال، حامیان عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن در عدن خواهان تظاهرات طی فردا (پنجشنبه) در اعتراض به طرح فرستاده سازمان ملل به یمن شدند.

این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ساکنان عدن و دیگر استان‌ها دعوت کرده است که روز پنجشنبه تظاهرات گسترده‌ای را در اعتراض به نقشه راهی برگزار کنند که اسماعیل ولد الشیخ ارائه داده است که به گفته آنها، این نقشه راه دولت هادی را هدف قرار می‌دهد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 596665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =