ایسنا نوشت: یک جامعه‌شناس در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه ایران دومین کشور غمگین در بین 180 کشور است،گفت: آقایان نباید چنین اظهار نظرهای کلی را انجام دهند. سوال ما این است که این حرف‌ها بر اساس کدام سنجش تحقیق و معیار زده شده و در مقایسه با چه کشوری این صحبت‌ها را می‌کنند؟

دکتر قرایی مقدم در خصوص ادعای رئیس انجمن مددکاری ایران مبنی بر آنکه بر اساس تحقیق بین‌المللی ایران پس از عراق دومین کشور غمگین جهان عنوان شده است، در واکنش به این اظهار نظر افزود: من معتقدم کشور ما از نظر مایحتاج زندگی در مقایسه با کشورهای دیگر وضعیت بهتری را دارد، اما از نظر فضایی که در جامعه ایجاد شده که از طریق برنامه‌های رادیو و تلویزیون، تضادها و جنجال‌های مختلف، جو ناراحت‌کننده‌ای را ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از نظر مایحتاج زندگی نمی‌توان گفت که ایران وضعیتش مانند برخی کشورهای همسایه مناسب نیست، افزود: برخی فضای کشور را از نظر روحی و روانی نامناسب می‌کنند که این اتفاق نه از جانب دولت بلکه از جانب کسانی می‌افتد که دائم یأس و ناامیدی را در جامعه ایجاد کرده و حاشیه سازی می‌کنند و این باعث می‌شود که جامعه آرامشش را از دست بدهد.

وی با بیان اینکه چنین حاشیه‌سازی‌هایی منجر به ناراحتی روحی و هراس ذهن جامعه می‌شود، ادامه داد: به قول آقای مطهری اسلام همراه با شادی است و ما نیز باید به این موضوع توجه کنیم و از جنجال آفرینی بپرهیزیم.

قرایی مقدم گفت: به نظر من این اظهار نظر که بگوییم ایران دومین کشور غمگین است نظری بدبینانه است. آیا کسانی که این حرف را می‌زنند به کشورهایی مانند هند، سوریه و پاکستان رفته‌اند تا وضعیت آنها را ببینند آن کشورها در استرس و هراسند اما ما در ایران از نظر داشتن امنیت بی نظیریم و اینطور نیست که بگوییم دومین کشور غمگین جهان هستیم چرا که بسیاری از کشورها از ما بدترند.

این جامعه شناس با تاکید بر لزوم ایجاد زمینه‌های شادی و نشاط در کشور گفت: ما می‌توانیم با ایجاد نشاط در کشور فضا را بهتر کنیم اما این کارها را انجام نمی‌دهیم و همین موضوع باعث می‌شود که برخی سازمان‌های بین المللی از این فضا استفاده کرده و چنین موضوعاتی را علم کنند.

قرایی مقدم با بیان اینکه کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند حرفشان بدون تحقیق است گفت: تحقیق درباره چنین مواردی باید به صورت کیفی انجام بگیرد چرا که پدیده‌هایی مانند شادی، غم، عدالت کیفی بوده و قابل اندازه گیری نیستند و برای مطالعه به انجام تست‌های مختلفی اعم از تست گوتمن و لیکرت نیازمندند.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه مفاهیم کیفی قابل اندازه گیری درست نیستند چرا که معیار کمی را نمی‌توان برای آنها در نظر گرفت گفت: به عنوان مثال زیبایی امری کیفی است و بسته به هر جامعه‌ای متفاوت است بنابراین شادی و غم هم موضوعاتی کیفی و روانشناسی هستند.

قرایی مقدم همچنین ادامه داد: آقایان نباید چنین اظهار نظرهای کلی را انجام دهند. سوال ما این است که این حرف‌ها بر اساس کدام سنجش تحقیق و معیار زده شده و در مقایسه با چه کشوری این صحبت‌ها را می‌کنند؟

وی توصیه کرد که باید در اظهار نظرها و کلی گویی‌ها محتاط باشید چرا که هیچگاه نمی‌توان مفاهیم کلی را مورد سنجش قرار داد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 597104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    234 9
    جناب آقای جامعه شناس، شده سی و سه سالت باشه ولی پول تو جیبت نباشه؟ شده مدرک دکتری داشته باشی ولی شرکت ها با حداقل حقوق ازت کار بکشن؟ شده به ماشین هایی که همه جای دنیا یکی از اولین وسایل زندگیه با حسرت نگاه کنی؟ شده اونقدر آیندت مبهم و تاریک باشه که حتی یک ماه بعدت رو نتونی پیش بینی کنی؟ شده تا حالا جلوی فردی بخاطر نداشتنه های مادیت تحقیر بشی در حالی داشته های با ارزشت تو جامعه بی ارزش ترینه؟ تا حالا اصلا شده آرزوی نبودن تو این دنیا رو کرده باشی؟ و شده های خیلی زیادی که خودت بهتر از من میدونی شاد بودن فقط نمردن از گرسنگی نیست استاد معظم پس لطفا بی خیال شو جناب جامعه شناس
    • بی نام A1 ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
      61 5
      واقعا ایران اوله تو غمگینی...بعید میدونم عراق از ما غمگین تر باشه
  • م ر A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    این رتبه بندی ها براساس دهها متغیر صورت می پذیرد که احتمال خطا در آنها بسیار پایین است و این جامعه شناس محترم خیال کردند که آمارگیرهای جهانی هم مثل داخلی ها سفارشی کار می کنند
    • دات کام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
      23 2
      آمارهای سفارشی رو خوب اومدی.
  • مجيد ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    126 3
    من بايد به اين تحليلگر عزيز بگم اگر هم اينجور نباشه آيا ما بايد واقعا خودمون رو با پاكستان و سوريه مقايسه كنيم
  • کسری ع A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    87 2
    این حرف ها اشتباه زده شده برادرم. منظورشون دومین کشور خوشحال دنیا بوده.
  • بی نام US ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    79 3
    حالا چقدر حرفهاي ايشون درسته بماند. در اين مورد فقط يه سوال ميتونم از ايشون بپرسم: ايا خودتون به هند وپاكستان و... رفتين ؟؟ ولي حرف اصلي من اينه كه من ترجيه ميدم بگم در رتبه اخريم تا اينكه بگم قبل از عراق وسوريه و پاكستان واحياناً به قول ايشون هند از اخر ششميم يعني حساب كن.. كلي كشور تو آفريقا... بنگلادش ونپال و.... تو آسيا... اين آقاي دكتر فقط سوريه وپاكستان به ذهنش رسيد كه ممكن از ما غمگين تر باشند... يعني.....
  • غلامرضا GB ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    82 1
    جناب جامعه شناس سفسطه میفرمایند. چه کسی گفته مفاهیم کیفی قابل اندازه گیری نیست؟ در یک بازه 05 به سوالاتی از قبیل چه مقدار در محیط کار احساس راحتی می کنید؟ یا در کنار دوستانتان چه مقدار احساس شادی میکنید؟ جواب میدهند. خبر انلاین تا کی میخوای چاپ نکنی؟ ولی من از تو سمج ترم باز می نویسم.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    90 9
    ایران شادترین کشور دنیاست
    • بی نام GB ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
      3 0
      خخخخ جک باحالی بود
  • رضا A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    32 0
    کشور بهترین از اینها نبود ما باهاش مقایسه بشیم؟ نه جان ما بیایم از افغانستان و پاکستان گینه بی صاحب هم شادتر نباشیم.............همیشه مقایسه های غلط.......پول بنزین هم همینجوری بردند بالا چون گفتند ما بنزینمون از خیلی کشورها ارزونتره.....در نظر نگرفتند که اوضاع حقوق چطوره یا این ماشینای ایران خودرو و سایپا چه لگن هایی هستند و چه مصرفی دارند ...فقط پول بنزین پایینه همین....
  • بی نام A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    44 1
    ماله کشی دستوری شروع شد. فردا هم صدا سیما از غمگین ترین کشورهای واقعی دنیا که همانا آمریکا و اروپا هستند پرده برداری می کنه.
  • الیاس A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    2 31
    این آمار ها چرا به راحتی توسط دولت اعلام میشن ؟ دلیلش جز اینه که میخوان به اهداف انتخاباتیشون برسن با سیاه نمایی کردن
  • بدون نام ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    10 51
    ايران رو ترك نكردي بدوني بي ايران چقد بدبختي
  • یه ذره شعور IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    31 3
    هندیها یکسره درحال رنگ رقاصی اند بگید بورکینافاسو بوبو دیالاسو بهترباورموم میشه
  • حسین IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    65 2
    تو کشوری که همش عزا و ماتم و لباس مشکی باشه انتظار دیگه ای باقی نمی مونه.
  • رضا A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    26 6
    خیلی کشورها خیلی فقیرترند اما شادترند چون مخشون کمتر کار می کنه و به همون کم قانعند مثل تایلند یا هند . اما مردم ما غمگینند چون هم درکشون بعلت فراز و نشیب سیاسی و اقتصادی بیشتره هم توقعشون بخاطر اینکه پس زمینه یک تاریخ پرشکوه رو دارن از زندگی بالاست که حق هم دارند . باید هم سطح توقعمون بالا باشه وگرنه چه فرقی میکنه بین ملتهایی که کل افتخارشون آدم کشی و دزدیدن زن همسایه بوده و ملتی پر افتخار که کمترینش اینه که تنها ملت یگانه پرست از بدو پیدایش تمدنش بوده
  • بی نام GB ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    25 0
    حالا دوم و پنجم زیاد هم فرق نمیکنه
  • نه چیروان RO ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    27 1
    خدارو شکر دوم نیستیم چهارم هستیم
  • حمید A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    36 1
    این اقا فکر میکنه هنوز دهه چهله که مردم هرحرف رو باور میکردند.نیاز به ماست مالی و ماله کشی نیست.یه خورده توی خیابون قدم بزنی وضعیت افتضاح روحی و روانی مردم نگونبخت رو میشه فهمید.
  • رضا A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    35 1
    با نگاهی به تقویم رسمی کشور . مشاهده میشه که تعطیلات مربوط به عزاداری بسیار بیشتر از شادیها است . مراسم عزاداریها با هر چه باشکوهتر انجام میشه ولی برنامه ای برای شادی وجود نداره . دسته جات عزاداری خیابانی به اندازه کافی داریم ولی کارناوال شادی به هیچ وجه . نیازی به آمار و ارقام نیست با نگاهی ساده به وضعیت رانندگی روزمره مردم در جاده ها و خیابانها . خود گویای افسردگی و ناراحتی بیش از حد و وضعیت اسفناک روحی و روانی مردم ایران است . کجای دنیا به خاطر رانندگی همدیگر را میکشند؟ در آمریکا تمام مردم مسلح به سلاح گرم هستند ولی آمار مرگ و میر بسیار پایین تر از کشته های جاده ای ایران است . آنجا مردم اسلحه دارند و ما هم اسلحه ای بنام فرمان ماشین و دست همه هم هست و هر کس با هر وضعیت روحی و روانی و....
  • حمید RO ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    28 1
    اقا من بعنوان یکنفر که هم با پاکستانیها و هندیها زندگی کرده فقط و فقط میتونم قبول کنم اونها فقیرتر هستند ولی ملتی بی نهایت شاد هستند چون این مردم غم رو اصلا حالیشون نیست طرف دخترشو فذوخته بود...تصور بفرمایید فقر....بعد رفت سی دی و سی دی پلیر خریده بود و شب تا صبح میرقصیدند....آخه...چطور امکان داشت....ولی نه شادترند....زندگی انها در رقص و فیلم خلاصه میسه یعنی فرهنگ اونا شاده..
  • پلنگ صورتی CA ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    25 0
    بقول جناب بازرس در کارتون پلنگ صورتی اون قده خوشحالم که میخام خودمو خفه کنم
  • بی نام IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    30 0
    ایران شادترین کشور جهان است دروغ سیزده رو زودتر گفتم غافلگیر شید
  • محمدعلی RO ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    27 0
    اقای کارشناس. خسته نباشید چند نفر تحصیلکرده و بیکار در خانواده وفامیل دارید که احیانا باحقوقهای اندک باز نشستگی والدین باید تغذیه وسرویس داده شوند چقدر این نحوه از زندگانی به غرور واعتماد بنفس جوانان ما لطمه زده ما لحظه به لحظه گلهای وثمره زندگانیمان رادر حال پر پر شدن جلوی چشمان مان داریم شما مدعی درجه شادی کشور هستید روح غذا میخواد غذا روح شادی که متاسفانه نداررررررریم
  • بی نام RO ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    25 0
    جامعه شناس عزیز متاسفانه برخی از مسئولین بدون لالایی خوابند شما لطفا خواب انان را سنگین تر نکنید این مملکت نیاز مشاوره دلسوزانه و مسئولانه دارد.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    33 3
    وجدان خودت قاضی کن تو کشوری که از 365 روز سال 300 روزش عزا و ناراحتی و مابقی اون هم اخبار ناراحت کننده هست ایا کشور خوشحالی داریم من خودم ناراحتی روحی گرفتم و نزدیک به 3 ساله انواع داروهای اعصاب خوردم به خدا مردم نیاز به نشاط امید و شادی دارند البته میدونم اینو سانسور میکنی و نمیگزارید در ضمن خودت رو با بهترینها مقایسه کن نه با عراق و سوریه و افغانستان
    • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
      7 62
      ناراحتی روحی در بین قشر غیر مذهبی و سکولار و لیبرال خیلی بالاست دوست عزیز همین ژاپن به به طرز عجیبی رتبه اول خودکشی های گروهی و دسته جمعی جوانان رو در آسیا داره به خاطر رسیدن به پوچی......اتفاقا همین مذهبی ها که شما میگی چرا این قدر گریه می کنن داخل جمعشون که بری حتی داخل حسیینه خیلی شوخ هستن نسل به نسل داخل کشور هر چی غیر مذهبی شدن کم عاطفه تر شدن کار به جایی رسیده پدر و مادر رو میزارن دم در خانه سالمندان کی اینطور بود؟ ...این دلیل داره انسان ذاتآ پاکی رو دوست داره کسی که خودش در قلبش خودش رو گناهکار بدونه از خودش بدش میاد و بیشتر افسرده میشه حتی اگر در ظاهر نمایش بازی کنه که من مذهبی نیستیم و.....اصولا ترس از مرگ ترس ار مرگ نیست ترس از گناهانه...
  • بی نام RO ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    15 1
    در بعضی امور انسان نظر کار شناسی نده. حتی کارشناس هم باشه بهتره
  • ماهان A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    3 26
    80 درصد گرسنگان دنیا بر اساس آمار سازمان ملل در افریقا هستن یمن در حال بمباران شدن هست سوریه در اثر جنگ داخلی نصف مردمش مهاجرت کردن افعان ها در اثر دو دهه جنگ هنوز برای کار و مهاجرت به ایران و اروپا نیمی از کشورهای امریکای جنوبی مثل ونزوئلا کلمبیا اکوادور و.. مشکلات شدید امنیتی و اقتصادی دارن چه طور ممکنه مردم این کشورها از ایران خوشحال تر باشن...جسارتا باید عرض کنم سیاه یا سفید دیدن بیشتر پوپولیستی هست مثل غمگین ترین یا خوشحال ترین و سیاسی.....این هم مثل داستان برجام هست که همه مشکلات اقتصادی ما از دهه 40 تا حال شد به خاطر تحریم ها و ایجاد کلی انتظاراتی بیش از حد بین مردم... حتی خیلی از کشورهای آسیایی میانه هم مردم اونها برای گدایی در همین تهران دیده شدن مثل پاکستانی ها...
    • بی نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
      23 0
      نگفته گرسنه ترین گفته غمگین ترین میدونی فرقش چیه یا بهت گفتن همه چی پوله. یه سر برو تو خیابون میبینی چرا ما غمگین ترین ها هستیم و بدترداز ما برادران عراقیتان
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    17 1
    یه روزی خودمونو با سوییس مقایسه میکردیم چرا اونا دموکراسی دارند ما نداریم بعدا رسید به ژاپن که چه زود بعد از جنگ داره بازسازی میشه ولی ما چی بعد با کره جنوبی که چرا اونا دارن پیشرفت میکنن تمام بازار دنیا رو با محصولات با کیفیت گرفتن ولی ما درگیر اندازه روسری خانوما هستیم حالا هم داریم با سوریه و عراق نابود شده در اثر جنگ مقایسه میشیم /یقینا کسانی که پیشرفت مملکتو در این مسیر نمیبینن مشتی غرب زده با تفکر لیبرال هستند من کاملا به اینده خوشبینم