ایرنا نوشت: بسیاری از منابع خبری انگلیسی و فرانسوی زبان در غرب ، با انتشار اخبار، گزارشهای خبری و... ، جهت گیری سیاسی رسانه های مهم آمریکا در حمایت از دو نامزد در انتخابات فردا هشتم نوامبر -18 آبان را رصد و منتشر کرده اند که براساس آن اکثر آنها حمایت رسانه ای کاملی از کلینتون داشته اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، منابع خبری غربی انگلیسی زبان متعددی از جمله بیزینس اینسایدر و فرانسوی زبان مانند لوفیگارو این سوگیری رسانه ای را به شرح ذیل تقسیم بندی کرده اند. بررسی این تقسیم بندی نشان می دهد اکثر رسانه های عمده آمریکایی اعم از مکتوب، دیداری و شنیداری و مجازی آشکارا حمایت خود را از هیلاری کلینتون در این انتخابات اعلام کردند.

***حامیان رسانه ای ترامپ در انتخابات 2016
- فاکس نیوز (Fox News): یک شبکه خبری کابلی و ماهواره ‌ای آمریکایی متعلق به گروه سرگرمی فاکس است که از شرکت ‌های فرعی شرکت اخبار فاکس به شمار می رود. این شبکه در هفتم اکتبر ۱۹۹۶ تاسیس شد. این کانال که برنامه ‌های خود را به صورت عمده در استودیوهای نیویورک تولید می ‌کند، تا آوریل ۲۰۰۹ به 102 میلیون نفر بیننده در آمریکا و همچنین تعداد بیشتری بیننده در سراسر جهان دسترسی داشت و به حمایت از جمهوری خواهان در انتخابات پیش رو وفادار است.
- سانتا باربارا نیوز پرس (Santa Barbara News-Press): روزنامه محلی است که به گفته لوفیگارو مایل است ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا شود.
-لاس وکاس ریویو ژورنال (Las Vegas Review-Journal): بزرگترین روزنامه منتشر شده از سال 1909 در لاس وگاس ایالت نوادا و یکی از 2 روزنامه این منطقه به شمار می رود که خواهان ریاست جمهوری ترامپ است.
- اس.تی. جوزف نیوز پرس (St.Joseph News-Press): روزنامه صبح شمال غربی و شرقی میسوری کانزاس و تلویزیون و رادیو در سراسر غرب ایالت متحده آمریکاست. این روزنامه نیز در انتخابات پیش رو، مواضع خبری خود را در حمایت از جمهوری خواهان استوار کرده است.
- وکساهاچی دیلی لایت (Waxahachie Daily Light): روزنامه محلی است که از پیروزی ترامپ در انتخابات هشتم نوامبر حمایت می کند.
- تایمز گازتِ (Times Gazette): روزنامه ای است که در هیلزبورو ایالت اوهایو منتشر می شود و در انتخابات پیش روی آمریکا در جبهه هواداران ترامپ قرار گرفته است.
- نیویورک پست (New York Post): روزنامه ای عامه پسند است که تیراژی بیش از 500 هزار نسخه در روز دارد. 214 سال است که این روزنامه منتشر شده و مالک آن شرکت نیوز کورپ (News Corp) روپرت مرداخ است.

***رسانه های حامی کلینتون در انتخابات هشتم نوامبر
- نیویورک تایمز (New York Times): روزنامه مشهور آمریکایی است که مرکز آن در شهر نیویورک قرار دارد و هر روز به طور همزمان در ایالات متحده آمریکا و در دیگر نقاط جهان، چاپ و منتشر می ‌شود. این روزنامه متعلق به شرکت نیویورک تایمز و مالک 18 روزنامه دیگر از جمله روزنامه «اینترنشنال هرالد تریبیون» و «بوستون گلوب» است.
نیویورک تایمز از سال ۱۸۹۶ در مالکیت خانواده سالزبرگر قرار دارد و رئیس هیئت مدیره کنونی کمپانی نیویورک تایمز نیز یکی از اعضای این خانواده به نام آرتور سالزبرگر جونیور است. نفوذ نیویورک تایمز در آمریکا به حدی است که از آن در آمریکا به عنوان «منبع ملی» یاد می ‌شود.(منبع ملی به روزنامه‌ هایی اطلاق می ‌شود که در کتاب ‌ها و نوشتارها، از بایگانی آنها به عنوان مدرک و یادکرد منابع تاریخی یاد می ‌شود.)
نیویورک تایمز در سال ۱۸۵۱ میلادی در شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا آغاز به کار کرد و تاکنون موفق به دریافت ۱۱۲ جایزه پولیتزر (معتبرترین جایزه روزنامه ‌نگاری) در دنیا شده ‌است که از این لحاظ در میان دیگر روزنامه‌ های جهان رکورددار محسوب می ‌شود.
ارزش سهام شرکت تایمز، مالک روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۴ میلادی حدود 2.4 میلیارد دلار برآورد شده است.
به گزارش فیگارو، این روزنامه حمایت خود از نامزد حزب دموکرات را 2 روز پس از نخستین مناظره ریاست جمهوری 2016 در اواخر ماه سپتامبر، اعلام کرد.
- روزنامه نیویورک دیلی نیوز (New York Daily News): این روزنامه در سال 1919 تاسیس شد و هم اینک چهارمین روزنامه پرتیراژ ایالات متحده آمریکا به شمار می رود. لوفیگارو در توضیح جایگاه این روزنامه در انتخابات پیش روی آمریکا آورده است: جای تعجب نیست که این روزنامه در جبهه دموکرات ها وارد میدان شده و اعلام کرده است که برنامه های هیلاری کلینتون بسیار واقع گرایانه است.
- لوس انجلس تایمز (Los Angeles Times): همانطور که از اسمش پیداست، روزنامه ای است که در لوس ‌آنجلس ایالت کالیفرنیا منتشر و در قسمت غربی ایالات متحده آمریکا توزیع می ‌شود. این روزنامه دومین روزنامه بزرگ مناطق شهری و چهارمین روزنامه از نظر گستردگی توزیع در آمریکا به شمار می رود.
در انتخابات 2016، این روزنامه سیاست خبری خود را بر حمایت از کلینتون استوار کرده است.
- آریزونا ریپابیلک (Arizona Republic): روزنامه ای آمریکایی است که در سرتاسر ایالت آریزونا پخش می شود و در این دوره از نامزد دموکرات حمایت می کند.
- سن دیگو یونیون تریبون (San Diego Union-Tribune): روزنامه محلی است که در این دوره از انتخابات به جبهه دموکرات ها پیوسته است.
- سینسیاتی انکیرر (Cincinnati Enquirer): اخبار صبح سین سیناتی اوهایو از طریق این رسانه منتشر می شود و برای انتخابات هشتم نوامبر در جبهه هواداران دموکرات ها قرار گرفته است.
- دالاس مورنینگ نیوز (Dallas Morning News): روزنامه صبح دالاس با میانگین 271 هزار و 900 مشترک روزنامه است که سیاست خبری خود برای انتخابات پیش روی آمریکا را بر حمایت از کلینتون استوار کرده است. ااکنون در زمره یکی از 20 روزنامه پرتیراژ آمریکا طبقه بندی می شود.
- ریچموند تایمز دیسپچ (Richmond Times-Dispatch): این روزنامه، نخستین روزنامه منطقه ریچموند ایالات ویرجینیا به شمار می شود. در چهل و پنجمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این روزنامه به حمایت از حزب دموکرات پرداخته است.
- هوستون کرونیکل (Houston Chronicle): این روزنامه بزرگترین روزنامه هوستون ایالت تگزاس با چهار میلیارد دلار درآمد است.
- اِی بی سی (ABC):
این شبکه زیر مجموعه شرکت والت دیزنی است و 68 سال است در سراسر آمریکا پخش می شود. سوگیری سیاسی این شبکه چپ میانه است
- ان بی سی (NBC):
77 سال است که ان بی سی برنامه های تلویزیونی خود را در سراسر آمریکا پخش می کند. این شبکه وابسته به شرکت کامکست بوده و سوگیری آن چپ میانه است.
- سی بی اس (CBS)
این شبکه با 75 سال سابقه یکی دیگر از شبکه های سراسری آمریکا بوده و مالک آن شرکت سی بی اس است و سوگیری سیاسی این شبکه چپ میانه شناخته می شود
- سی ان ان (CNN):
این شبکه کابلی و ماهواره ای که در سراسر آمریکا قابل دسترس است نسبت به دیگر شبکه هایی که از آنان یاد شد جوانتر بوده و تنها 36 سال سابقه فعالیت دارد. برخی سوگیری سیاسی این شبکه را میانه دانسته و برخی آن را چپ میانه می دانند.
- وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal):
پرخواننده ترین روزنامه آمریکا است که برخی آن را متمایل به راست و برخی میانه رو می دانند.
- واشنگتن پست (The Washington Post):
این روزنامه و نیویورک تایمز از دیر باز دو روزنامه سیاسی مطرح آمریکا هستند. 138 سال است که واشنگتن پست منتشر می شود و مالک آن شرکت نش هولدینگ (Nash Holding) است. این روزنامه تاکنون 47 جایزه پولیتزر را دریافت کرده و سوگیری آن متمایل به چپ است.
سوگیری رسانه های آمریکایی آن گونه آشکار است که مردم آمریکا نیز این واقعیت را اذعان کردند.
تارنمای آمریکایی هیل بر اساس یک نظرسنجی نوشت: اکثریت قریب به اتفاق مردم آمریکا معتقدند رسانه ها می خواهند «هیلاری کلینتون» نامزد دمکرات ها برنده انتخابات ریاست جمهوری 2016 این کشور شود.
به گزارش ایرنا، این تارنمای خبری افزود: نظر سنجی مشترک دانشگاه سافک (Suffolk University) و روزنامه یو اس ای تودی از میان یک هزار پاسخ دهنده انجام شد و نتایج آن نشان می دهد 75.9 درصد پاسخگویان معتقدند که رسانه ها از جمله شبکه های تلویزیونی و روزنامه های مهم مایلند هیلاری کلینتون رئیس جمهوری آمریکا شود.
هیل اضافه کرد: تنها 7.9 درصد گمان می کردند که نظر رسانه های عمده بر پیروزی دونالد ترامپ است. 16 درصد پاسخگویان نیز یکی از دو گزینه 'هیچکدام' و 'نمی دانم' را انتخاب کردند.
در این گزارش آمده است: کارشناسان معتقدند نظرسنجی های دانشگاه سافک معتبر بوده و سوگیری سیاسی آن اندکی متمایل به دمکرات ها است.
هفته پیش نیز نظرسنجی مشترک خبرگزاری آسوشیتد پرس و گروه افکارسنجی جی کی اف (GkF) نشان داد که 56 درصد از رای دهندگان احتمالی و 87 درصد از طرفداران نامزد جمهوریخواهان گمان می کنند که رسانه ها علیه ترامپ سوگیری دارند.
در آن نظرسنجی، 51 درصد از طرفداران کلینتون معتقد بودند که رسانه ها به سود او فعالیت می کنند و تنها 8 درصد از حامیان نامزد دمکرات معتقد بودند که رسانه های عمده علیه او سوگیری دارند.
گروه افکارسنجی جی کی اف نیز از موسسات معتبر بوده و مشی میانه ای دارد.
به گزارش ایرنا، در حالی که تنها 6 روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، بر اساس میانگین نظرسنجی های تارنمای «ریل کلیر پالیتیکس»، دونالد ترامپ با فاصله ای 2.2 درصدی از هیلاری کلینتون عقب است و اگر انتخابات امروز برگزار شود، ترامپ از 270 رای الکتُرال (گزینشگر) لازم برای کسب ریاست جمهوری، بطور قطع 164 رای به دست خواهد آورد.

49312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 598378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =