ابوالفتح: ترامپ با مقاومت‌های درون‌سیستمی مواجه می‌شود

یک کارشناس مسائل آمریکا می‌گوید: مردم آمریکا دنبال یک تغییرات اساسی به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند، تغییراتی که زندگی‌شان را متحول کند.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا پیرامون دلایل انتخاب ترامپ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: پیروزی ترامپ قطعا اتفاقی است که در قالب پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها قابل تفسیر نیست و بدبینانه‌ترین طرفداران کلینتون هم شاید چنین شکستی را برای هیلاری کلینتون متصور نبوند.

 

ابوالفتح گفت: اگرچه این نتیجه غیر قابل پیش بینی بود ولی قابل درک است. اگر به این موضوع با عینک آمریکایی بنگریم می توانیم آنرا درک کنیم که چرا مردم آمریکا به فردی مانند دونالد ترامپ رأی دادند.

ابوالفتح با اشاره به اینکه بخشی از رأی مردم به خاطر استیصالی است که نسبت به تمامی جریانهای سیاسی و سیاستمداران شناخته شده داشته اند، گفت: مردم آمریکا به نوعی سرخوردگی از طرف حکومت برخورده اند و مشاهده می کنند که هیچ کدام از وعده های دو حزب دموکرات و جمهوری خواه محقق نشده است.

ابوالفتح در پاسخ به سوالی در مورد گرایشات ترامپ افزود: ترامپ هر چند نامزد حزب جمهوریخواه بود اما نماینده جریان اصلی جمهوری خواهی نبود و یا می توان گفت او نماینده تشکیلات حاکم بر امریکا نبود. ترامپ فردی خارج از تشکیلات و سیستم آمریکاست و با شعارهایش مردم را به سمت خود جذب کرد. اتفاقی که در امریکا افتاد، نشان دهنده خشم عمومی نسبت به وضع موجود است و رویگردانی از هر آنچه که به عنوان نظم مستقر وجود دارد را به شکل جدی نشان می دهد.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: در این جریان مشخص شد که مردم آمریکا دنبال یک تغییرات اساسی و نه لفاظی و رقابتهای تبلیغاتی و حزبی هستند. تغییراتی که زندگی شان را به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تغیییر دهد. بحث این نیست که ترامپ این تغییرات را انجام دهد و به وعده هایش عمل کند، مهم این است که امیدی در بین گروه کثیری از مردم ایجاد شده است که حتی شامل دموکراتها هم می شوند. دموکراتهایی که از زاویه تعصب حزبی به آن نگاه نمی کنند بلکه از انواع بحرانهای اجتماعی اقتصادی و فرهنگی عاصی بودند و به این دلیل به دنبال ترامپ راه افتادند.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد جایگاه آمریکا بعد از سرکار آمدن ترامپ گفت: فعلا نمی توان با قاطعیت در مورد سیاست خارجی ترامپ حرف زد. هم به لحاظ شخصیتی و هم به لحاظ عملکردی، دونالد ترامپ سابقه ای در عرصه سیاست خارجی نشان نداده است و هنوز تردیدهای زیادی از لحاظ اینکه ترامپ برای تغییر سیستم چه نیتی دارد و چقدر توانایی برای عمل به آن دارد، وجود دارد.

وی افزود: تحلیل دیگری که وجود دارد این است که ترامپ فقط خواهان پیروزی در این انتخابات بود که به آن رسید و برای پیروزی به هر وسیله و شعار و ابزاری متوسل شد بدون آنکه به عواقب آن فکر کند. قاعدتا نظمی که در آمریکا شکل گرفت است یک شبه و به آنی نمی تواند تغییر کند.

ابوالفتح همچنین گفت: ترامپ اگر بخواهد بر وعده هایش پافشاری کند از جمله اینکه یک سیاست خارجی کمتر ماجراجویانه در پیش بگیرد و مسئولیت های آمریکا را در عرصه سیاست خارجی کاهش دهد قطعا با مقاومتهای درون سیستمی مواجه خواهد بود.

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ به شعارهایش می تواند عمل کند، گفت: ترامپ در صحنه عمل شاید بعضی شعارهایش را کنار بگذارد یا به شیوه های گوناگون توسط تشکیلات تعدیل گردد، اما فعلا بحث موجود موضوع پیروزی در انتخابات است و اینکه شعارهایش تا چه اندازه می تواند اجرایی شود، با شناختی که نسبت به امریکا وجود دارد این تغییرات و تحولات به سرعت شکل نمی گیرد مخصوصا که تغییرات در سیاست خارجی خیلی کند تر از سیاست داخلی انجام می گیرد.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 599200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =