نمایشگاه مطبوعات امسال با برپایی بیش از 600 غرفه در محل مصلای بزرگ امام خمینی تهران، به نسبت دورههای گذشته از نظر کمی و کیفی، چند گام روبهجلو برداشته است.
افزایش رسانههای شرکت کننده، اختصاص فضای بیشتر به نمایشگاه، طراحی و جانمایی مناسبتر غرفهها، حضور پُررنگ مسوولان دولتی و چهرههای سیاسی و اجتماعی و استقبال گرم بازدیدکنندگان از جمله ویژگیهای بیستودومین دوره نمایشگاه مطبوعات است.
در همین ارتباط با مهران عباسی انارکی، قائممقام بیستودومین دوره نمایشگاه مطبوعات و مشاور معاونت مطبوعاتی و امور اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرفه خبرآنلاین به گفتوگو نشستیم که میخوانید.
نمایشگاه امسال مطبوعات در مقایسه با دورههای پیشین چه تفاوتهایی دارد؟
در نمايشگاه امسال ما شاهد 30 درصد رشد بوديم تا حدی که طبقه دوم مصلی را نيز به غرفهها اختصاص داديم. وسعت غرفهها در سال 93، به 250 متر هم میرسید ولی امسال غرفههای نمایشگاه 96 متر است اما باز مشكل حل نشد. شهرداری اصرار داشت كه برای نمايشگاه برويم شهر آفتاب كه بهخاطر دوری راه و مسائل ديگر قبول نکردیم. یک دلیلش این بود که چهرههای سياسی، ورزشی و هنری در شهرآفتاب حضور پيدا نمیكنند. در نتیجه نمایشگاه امسال را هم در مصلی برگزار كرديم. مصلي امسال هم همكاری خوبی با ما داشت و نسبت به پارسال 50 درصد تخفيف دادند. همچنين رسانهها استقبال كردند و سيستم پيش ثبتنام و ثبتنام و انتخاب جا همه آنلاين بود و بدون دخالت دست و كارمند انجام شد. در کل تجربه بسیار خوبی بود.
به نظر شما امسال استقبال مردم هم بيشتر شده است؟
بله بيشتر شده است. همچنین سالهای قبل مهمانان خارجی زیادی داشتيم كه درجه 3 و 4 بودند ولی امسال تعداد مهمانان خارجی كم بود اما از افراد شناخته شده و چهره دعوت كرديم كه این برای رسانهها جذاب است.
برای انجام گفتگوها تالار گفتگو را داشتيم كه تجربه خوبی بود. پارسال دو تالار گفتگو داشتیم كه امسال تعداد آن به پنج تالار رسید. هر روز ورزا میآيند و در این تالارها نشست برگزار میشود.
تغييراتی كه در وزارت ارشاد داشتيم خللی در كار شما ايجاد نكرد؟
مشكلی ايجاد نكرد. وزير محترم ارشاد هم در روز افتتاحيه و هم در روز دوشنبه حضور داشتند و شب هم نشستی با مديران مسئول رسانههای كشور برگزار و برنامهها را مرور كردند و ضيافت شامی هم بود. رسانههايی كه در سال گذشته نبودند، امسال حضور داشتند، همدلي خوبی ايجاد شده است. امسال در سايت نمايشگاه خواستيم كه برنامههای جمعی را به ما اعلام كنند كه ما در ارزيابی غرفه برتر و هم برای اطلاعرسانی استفاده كنيم. برنامههای جمعی در سايت نوشته شد. تجربه خوبی كه امسال داشتيم اين بود كه غرفههای فعال را تعريف كرديم تا علاوه بر غرفههای برتر غرفههای فعال هم شناسايی و انتخاب شوند.
غرفههای فعال بر اساس چه معیارهایی انتخاب میشوند؟
زيباسازی، نوآوری، خلاقيت و كيفی سازی فعاليتشان و ارائه محصولات فرهنگی در نمايشگاه هر كدام شاخصی است كه بر اساس آن غرفههای فعال انتخاب میشوند. اين باعث شده است كه نمايشگاه به سمت كيفیسازی پيش رود، بهخاطر اينكه شرکت کنندگان تشويق شوند تا در اين انتخاب قرار بگيرند و سطح نمايشگاه بالاتر برود. بنابراین امسال هم غرفههای برتر و هم غرفههای فعال را خواهيم داشت.
برنامه شما برای حضور شخصیتهای سیاسی در نمایشگاه امسال چه بوده است؟
در چند روز اول، وزرا نشست مطبوعاتی داشتند و هماهنگی خوبی ايجاد شد. سهشنبه هم آقای نوبخت در نمايشگاه حضور داشتند و برنامه هفتگی خود را در سالن نمايشگاه تشريح و اعلام كردند و نشست خبری برگزار شد و در روزهای آينده هم حضور وزرا و مسئولين در نمايشگاه ادامه خواهد داشت. از شهروندان تقاضا میكنيم از فرصت باقيمانده و از فضايی كه مردم و رسانهها و مسئولين با هم تعامل چهرهبه چهره دارند، استفاده كنند كه در طول سال اين امكان فراهم نمیشود. بهخاطر اين تعاملات و دسترسی آزاد به اطلاعات، خروجی اخبار و اطلاع رسانی در ايام نمايشگاه خيلی زياد است.
5757
نظر شما