ایرانی‌ها هر سال چقدر کالای دست دوم می‌فروشند؟

آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال 1394 هر خانوار ایرانی از محل فروش کالاهای دست‌دوم خود بیش از 949 هزار تومان درآمد کسب کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، در سالهای گذشته،عمده خرید و فروش کالاهای دست دوم درمکان های مشخصی از شهرها انجام می شد؛مثلا در تهران در منطقه 19 معروف به عبدل آباد یا در حوالی میدان امام حسین (ع) وهینچنین در منطقه تهرانپارس.اما این روزها بیرون رفتن از خانه برای خرید کالای دست دوم به دلیل مسایل ترافیک و حمل و نقل شهری سخت تره شده و کالاهای دست دوم در سایت های اینترنتی با عکس و مشخصات در دسترس است .

اگرچه اطلاع دقیقی از میزان خرید و فروش های اینترنتی کالاهای دست دوم موجود نیست،اما آنطور که بانک مرکزی گزارش داده،درپایان سال گذشته هر خانوارایرانی 949 هزار تومان کالای دست دوم فروختند که البته این رقم در مقایسه با سال قبل 10.9 درصد کمتر بوده است.

براساس گزارش بانک مرکزی این درآمد 2.7 درصد کل درآمد خانوار ایرانی را تشکیل می دهد،این درحالی است که در سال 1384 این درآمد معادل 1/5 درصد از درآمد خانوارهای ایرانی را شامل می شد. در واقع تفاوت این دو رقم نشان می‌دهد در سال‌های 1384 تا 1394  میزان اتکای درآمد هر خانوار ایرانی به فروش کالاهای دست‌دوم رو به کاهش گذاشته است. اما در عین حال درآمد خانوار از محل فروش کالاهای دست‌دوم از سال 1384 تا 1392 بیش از سه برابر شده است. ای رقم به خوبی گردش مالی سمساری ها را نشان می دهد.حالا این آمار را اگر ا آمار مبادلات سایت های اینترنتی ترکیب کنیم،قاعدتا رقم ها بیشتر خواهد شد.

مرکز آمار تعداد خانوارهای ایرانی را 22 میلیون و 185 هزار خانوار اعلام کرده که اگر  این درآمد 949 هزار تومانی هر خانوار از محل فروش کالاهای دست‌دوم را در سال حساب کنیم،عددی در حدود 21 هزار میلیارد تومان می شود. البته این رقم تنها مربوط به خرید سمساری‌هاست که بدون محاسبه خریدهای اینترنتی بوده است.

بررسی ها نشان می دهد مهم‌ترین دلیل مردم برای خریدار اجناس دست دوم صرفه‌جویی در هزینه‌ها بوده، با این حال این بازار با وجود وسعتی که دارد،هنوز در ایران ناشناخته است. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 599623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =