رویای ستاره بودن روی دکه روزنامه‌فروشی

دست‌اندرکاران برخی نشریات هنری و سینمایی از کم توجهی مسئولان به عرصه هنر گلایه‌مند و خوستار توجه بیشتر آنان به هنر و رسانه‌های مرتبط با آن هستند.

مهدی درستی: نشریات و مطبوعات هنری و سینمایی با وجود تمام مسایل و مشکلاتی که دارند در رقابت با مطبوعات مجازی برای کسب و حفظ مخاطب دست از تلاش و نوآوری برنمی دارند و همچنان امیدوار به آینده هستند. مطبوعات هنری و سینمایی با رویای ستاره بودن روی دکه‌های روزنامه‌فروشی عرضه می‌شوند، اما تحقق این رویا اغلب بسیار دشوارتر از آنچه که تصور می‌شد، می‌شود.

برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره وضعیت نشریات هنری و سینمایی در ایران و تحلیل و ارزیابی روند کار آن‌ها، در فضای نمایشگاه مطبوعات گفت‌و‌گویی با دست‌اندرکاران این رسانه‌ها انجام شد. 

وابستگی کیفیت نشریات سینمایی به فیلم‌های سینمایی

عباس یاری یکی از سه دست‌اندرکار قدیمی مجله فیلم در خصوص استقبال مخاطبان از این دوره از نمایشگاه، گفت: «از نگاه ما که بیشتر از 30 سال است در دوره‌های مختلف نمایشگاه حضور داشته‌ایم، استقبال خوب نبوده است. من سال‌هایی را به یاد دارم که حدود 10 نفر از اعضای نشریه در غرفه حضور پیدا می‌کردند و باز هم جوابگوی مردم نبودند و امسال هرگز اینگونه نبوده است. دلیلش را نمی‎دانم، اساسا استقبال از نشریات به صورت یک مدیوم عمومی در بین مردم کم شده است. همچنین همزمانی برگزاری نمایشگاه کتاب و مطبوعات در گذشته باعث شده بود تا مردم از همه ایران برای بازدید به نمایشگاه بیایند و ما بسیاری از مشترکین خود را از آنجا به دست می آوردیم، حتی در بعضی مواقع صف‎های طولانی برای اشتراک نشریه تشکیل می‌شد. بعدها که این دو نمایشگاه را از هم جدا کردند ریزش مخاطبان به وجود آمد.»

او در پیشنهاد خود را برای برگزاری بهتر نمایشگاه چنین مطرح کرد: «به نظر من باید برنامه‌ریزی شود تا قبل از برگزاری نقاط ضعف و قوت را بررسی کنیم و سپس شرکت کنندگان نمایشگاه برنامه‌هایشان را برای نمایشگاه مشخص کنند، اینگونه مخاطبیا نشریات می‌دانند که چه برنامه‌هایی در غرفه موردنظرشان برگزار می شود و آگاهانه به نمایشگاه می‎آیند.»

یاری همچنین درباره ارتباط مستقیم سینما و نشریات سینمایی گفت: «هرچقدر که سینمای ایران فیلم‌های خوب، جذاب و مهم‌تری داشته باشد باعث استقبال مردم از سینما می‌شود و به تبع آن نشریات سینمایی هم اوضاع بهتری خواهند داشت. فیلمی که جای نقد و نظر داشته باشد نه اینکه مانند تئاتر‌های رو حوضی باشد.»

او درباره برنامه‌های مجله با وجود گسترش فضای مجازی و دسترسی بیشتر مردم به اخبار گفت: «ما سعی می‌کنیم تا با گفت‌و‌گو‌های جذاب با هنرمندان سینمای ایران و همچنین پرونده‌هایی با نگاه متفاوت به اخبار سینمای جهان بپردازیم و این باعث شده است تا جذابیت مجله حفظ شود.»

یاری در پایان گفت: «امیدوارم که جامعه بیشتر به سمت فرهنگی شدن میل کند و آن موقع برای همه خوب است و همه احساس امنیت و آرامش می‌کنند.»

هنرمندان ما نقدپذیری را نیاموخته‌اند

داود امیری صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله هنر معاصر بر این باور است که هنوز هنرمندان به خوبی پذیرای نقد رسانه‌ها نیستند.

امیری گفت: «این انقلاب انفورماتیک در همه سطوح زندگی تاثیر مثبتی داشته است و در حوزه کتاب و نشریات نیز همینطور بوده است. اما اختلافی که وجود دارد این است که مردم هنوز مجله و کتاب دست گرفتن و خواندن را دوست دارند و این مسلما تاثیرگذار بوده و قابل انکار نیست. ما سعی می‎کنیم مطالبی را منتشر کنیم که در اینترنت نباشد و نقاط جذب مطلب برای مخاطبانمان مشوقانه باشد و اینگونه مخاطبان خود را حفظ کنیم.»

او درباره ساز و کار نشریات هنری گفت: «هر مدیر مجله و موسسه خبری باید با بازار هدفش آشنا باشد و بداند که برای چه قشری کار کند. مخاطب هدف ما بیشتر دانشجویان هنر و هنرمندانی است که در عرصه تجسمی، گرافیک و هنر ایران هستند. البته خوانندگان علاقه‌مند داریم اما جامعه هدف ما دانشجویان هنر در ایران و دیگر کشورها است و برای این منظور مجله ما دو زبانه چاپ می‌شود.»

امیری درباره حوزه‌هایی که هنر معاصر در آن فعالیت می‎کند گفت: «هنر معاصر عنوان بزرگی است و ما بر اساس تقسیم‌بندی وزارت ارشاد در حوزه هنرهای تجسمی و گرافیک فعالیت می‌کنیم، البته به هنرهای مرتبط دیگر هم می پردازیم.»

او درباره بخش نقد و تحلیل مجله گفت: «ما بیشتر نقد را با آثار خارجی شروع کردیم. چرا که این ضعف در هنرمندان ما وجود دارد که نقد پذیر نیستند. بنابراین ما با نقد آثار خارجی، می‌خواهیم این فرهنگ را جا بیاندازیم که یک کارشناس هنری، حق دارد اثر هنرمندان را تحلیل کند و نباید با این موضوع برخورد کوته نظرانه کرد. چراکه تحلیل می‌تواند نمای جامعی از یک اثر برجسته بدهد و یا نقایصش را مشخص کند. هنرمند اثر را خلق می‌کند و در این خلق ممکن است نکاتی را فراموش کند. خب این طبیعی است و در همه جای دنیا وظیفه نقادان است که آن را گوشزد کنند.»

نسل توجه چندانی به مطبوعات ندارد

عباس غفاری از منتقدان باسابقه تئاتر و نویسندگان نشریه «پاراگراف» درباره برگزاری این دور از نمایشگاه گفت: «نمایشگاه به نظر من از سال گذشته ضعیف‎تر بوده است، نشریات سینمایی و هنری دارای جذابیت زیادی برای مخاطبان هستند و نباید در حاشیه نمایشگاه قرار بگیرند، حضور غرفه‌های این نشریات در راهرو‌های اصلی حتی باعث افزایش نشاط و شادابی نمایشگاه می‌شود.

نکته دیگری که وجود دارد نشانه گذاری صحیح برای آگاهی مخاطبان انجام نشده است و این موضوع باعث سرگردانی شرکت کنندگان می‌شود. به نظر من جداسازی نمایشگاه کتاب و مطبوعات که به در خواست خود اصحاب رسانه اتفاق افتاد امری اشتباه بود و این برگزاری همزمان به نفع هر دو صنف بود.»

غفاری در خصوص مواجهه با نسل جدید و جذب آن‌ها توضیح داد: «نسل جدید که مخاطب هر نشریه‌ای می‌تواند باشد، هجوم‌شان به سمت فضای مجازی بسیار زیاد شده است و اطلاعات خود را با استفاده از این فضا به روز می‌کنند و شایعاتی که در این فضا وجود دارد برای اکثر مردم جذاب‌تر است. اما نشریات نمی‌توانند چیزی جز واقعیت بگویند و به همین دلیل مخاطبان جوان خود را از دست می‌دهند. نشریات امروزه به دلیل محدودیت‌هایی که دارند بسیار شبیه به هم شده‌اند و دیگر برای مخاطبان جذاب نیستند، نشریه زنده به تنوع احتیاج دارد. ما در پاراگراف پرونده محور عمل می‌کنیم و در هر شماره به یک شخصیت هنری مشهور می‌پردازیم و حول محور او گفت‌وگو می‌کنیم و بخش‌های مختلفی را با موضوعیت آن هنرمند مطرح می‌کنیم و این نوع پرداخت باعث جذابیت مجله برای جوانان و مخاطبان می‌شود.»

او در خصوص فعالیت نشریه در حوزه چندرسانه‌ای گفت: «در این حوزه ما هنوز بخشی در نشریه خود نداریم ولی به فکر هستیم تا بخش‎هایی این چنین که برای نسل جدید هم دارای جذابیت است به مجله اضافه کنیم.»

غفاری در پایان در خصوص مشکلات پاراگراف گفت: «مشکلی که که وجود دارد گرانی کاغذ و سهمیه اندکی است که داریم. نشریات خصوصی هم تا حدی توان مالی برای گذراندن امور دارند و امیدوارم که این اوضاع بهبود پیدا کند.»

58243

کد خبر 599690

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین