ایرنا به نقل از دبیر انجمن سنگ ایران نوشت: امروز بیش از 50 درصد کارخانه های سنگ کشور خالی است و چنانچه وزارت صنعت، معدن وتجارت برای رونق بخشیدن به صادرات این بخش گام جدی برندارد، مشکلات بیشتر می شود.

«احمد شریفی» امروز (یکشنبه) در نشست کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران افزود: براساس قانون معادن، دولت مکلف است بخشی از حقوق دولتی معادن را در زمینه تحقیق و توسعه صرف کند و سهمی نیز برای توسعه صادرات در نظر بگیرد اما در این زمینه تاکنون از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام موثری صورت نگرفته است.

وی اعلام کرد: براساس آمارهای موجود میزان صدور سنگ تزیینی و ساختمانی خام کشور به 500 هزار تن می رسد اما این وزارتخانه به جای زمینه سازی برای افزایش این میزان، درصدد است با وضع مقررات مانع از تحقق صادرات شود.

شریفی اضافه کرد: ترکیه نزدیک به 9 میلیون تن صادرات سنگ دارد که 70 تا 80 درصد آن استاندارد است که به شکل های مختلف راهی بازارهای صادراتی می شود اما در ایران اینگونه نیست.

این فعال صنفی از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست درباره اقدام های خود برای استانداردسازی و صادرات سنگ گزارشی ارایه کند.

وی گفت: براساس پروانه های بهره برداری صادر شده در بخش سنگ، ظرفیت این بخش به 27 میلیون تن می رسد و تا پایان برنامه ششم توسعه باید به 40 میلیون تن برسد.

به گفته شریفی، شورای سیاستگذاری سنگ وزارت صنعت، معدن و تجارت که مسئولیت آن برعهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه است، تصویب کرد سالیانه 500 هزار تن سنگ خام یا بلوک صادر شود و این میزان تا پایان برنامه ششم توسعه باید به چهار میلیون تن برسد، درحالی که آن زمان هفت میلیون تا هشت میلیون تن مازاد وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اکنون معاون وزیر صنعت در این بخش با رد مصوبه یاد شده، معتقد است این امر واقعیت ندارد؛ در حالی که طرف های خارجی برای همکاری و سرمایه گذاری در این بخش از فعال معدنی ایرانی برنامه و سیاست های مدون را مطالبه می کند.

دبیر انجمن سنگ ایران تاکید کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت فاقد نگاه کارشناسی بود و شورای سیاستگذاری صنعت سنگ برای بها دادن به دیدگاه های کارشناسان شکل گرفت اما تاکنون این مهم تحقق نیافته است.

وی گفت: دولت یازدهم همواره به اصول بهره گیری از نظرهای کارشناسی در بخش های تخصصی تکیه می کند و به آن پایبندی است اما در وزارت صنعت به این مهم توجه چندانی نمی شود.

براساس آمارهای منتشر شده میزان ذخیره سنگ تزیینی و ساختمانی کشور چهار میلیارد و 500 میلیون تن است که میزان مصرف سالیانه نیز به 10 میلیون تن می رسد.

نزدیک به 6 هزار واحد سنگبری در کشور فعالیت می کنند که استان های تهران و اصفهان بیشترین سهم را در این بخش دارند.

 

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 600458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =