ایرنا نوشت: ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هشدار به دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره هر گونه تصمیم گیری یک جانبه، گفت این اقدام چه برای اروپا و چه برای ایالات متحده، یک گزینه به شمار نمی رود.

رئیس این ائتلاف نظامی غربی در مقاله ای در نشریه انگلیسی آبزرور افزود: غرب با بزرگ ترین چالش امنیتی در طول یک نسل روبرو شده است.

استولتنبرگ با اشاره به کمک کشوهای عضو ناتو به واشنگتن در پی حملات 11 سپتامبر هشدار داد: اکنون به جای تعمیق اختلافات میان 28 عضو این نهاد نظامی، زمان تقویت عوامل یکپارچه کننده ناتو زیر فرماندهی نیرومند آمریکا فرارسیده است.
وی افزود: اکنون هنگام تردید در باره ارزش مشارکت و همکاری میان اروپا و ایالات متحده نیست.

این در حالیست که ترامپ در دوره مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با منسوخ خواندن ناتو، تردیدهایی در باره کمک ایالات متحده در دوره ریاست جمهوری وی به یک کشور هم پیمان ناتو که هدف حمله خارجی قرار گرفته باشد، ایجاد کرد.
استولتنبرگ نخست وزیر پیشین نروژ، پذیرفت که متحدان آمریکا در ناتو باید مشارکت را افزایش دهند که ترامپ نیز در دوره مبارزات انتخاباتی همین تقاضا را مطرح کرده بود.

واشنگتن 70 درصد بودجه ناتو را تامین می کند.

رئیس ناتو افزود : به طور طبیعی ما اختلافاتی داریم، اما سران کشورهای عضو ناتو در دو سوی اقیانوس اطلس (اروپا و آمریکا) و در همه طیف های سیاسی، همیشه این روابط یکتا را که 2 طرف را به یکدیگر متصل می کند، تصدیق کرده اند.

مداخله احساساتی استولتنبرگ تنها چند روز پس از پیروزی غیرمنتظره ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نشانگر نگرانی های عمیق محافل نظامی اروپایی درباره رئیس جمهوری تازه آمریکاست.

ترامپ در ماه ژوئیه گفته بود که ناتو توانایی رویارویی با تروریسم را ندارد و می خواهد به کشورهای عضو این پیمان بگوید که آمریکا را برای محافظت نظامی آن هزینه نخواهد کرد و اروپا باید از خود دفاع کند.

این در حالیست که به نظر استولتنربگ، ناتو نقش بسیار مهمی در نبرد با گروه تروریستی داعش و همچنین در تقویت توانایی متحدانش در شمال آفریقا و خاورمیانه برای مبارزه با تروریست ها دارد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 600554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =