به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ساكنان كلانشهرها در یك هفته اخیر روزهای غبارآلودی را سپری میكنند. آنها كه در چنبره آلودگی هوا قرار گرفتهاند، سخت نفس میكشند و اقداماتی مثل تعطیلی چند روزه مدارس هم نتوانسته تاثیر زیادی بر بهتر شدن وضعیت داشته باشد.
از وضعیت آلودگی هوای تهران، عكسهای زیادی منتشر شده كه بیشتر از این كه شهر را نشان دهند، هالهای از گرد و غبار دیده میشوند و تمام تصویر از دود پوشیده شده است. با انتشار یكی از این عكسها از خوانندگان خبرآنلاین خواستیم نظرشان را درباره آلودگی این روزهای هوای تهران بگویند كه در ادامه بعضی از نظرهایی كه كاربران ثبت كردهاند را مرور میكنیم.
عدهای از افراد، خودروها و بنزینهای نامناسب را مقصر اصلی این قضیه دانسته و نوشتهاند: تهران ظرفیت این همه ماشینو نداره اونم با این بنزینای داغون. الان در ١٠ درجه بالای صفر وارونگی شروع شده. سالها پیش تو صفر درجه بود. پولهای نفت و تحریم رو اتوبوسهای نو بخرن و کامیون نو بدن به صاحبانش ... اتوبوسهایی كه در پایانههای مسافربری شهری و درون شهری ساعتها درجا كار میكنن، كمپرسیهای مربوط به شهرداریها و شركت مترو كه بصورت شبانه در سطح شهر تردد دارند، عوامل اصلی آلاینده هستند ... تا وقتی تردد خودروهای تک سرنشین محدود نشود و فروش مجوز طرح ترافیک متوقف نشود جلوی تردد خودروهای دودزا به خصوص ماشینهای سنگین گرفته نشود و برای برج ها مبحث فضای سبز مانند مبحث ایمنی وجود نداشته باشد وضع به همین منوال خواهد بود ... اگه دقت کرده باشین برگه معاینه فنی هیچ تستی برای ذرات معلق خودرو نداره، یعنی همش سرکاریه؟... وقتی دولت میاد از خودوروساز داخلی که خودرویی با پایین ترین سطح کیفییت از هر نظر تولید و روانه بازار میکنه ، حمایت صد در صد میکنه و وامهای کلان برای جلوگیری از ورشکستگی بهشون میده یکی از نتایجش همینه.
بعضی از خوانندگان مشكل آلودگی هوا را فرهنگی دانسته و نوشتهاند: همه چیز سیاسی نیست بلکه مشکل فرهنگی است و استفاده بسیار از خودروهای شخصی است که خیلی از آنها بیکارند و در سطح شهر میچرخند و آلودگی تولید میکنند، مشکل دیگر همین قلیان کشیدنهاست که در فضاهای مختلف و پارکها انجام میشود ... اکثر راه حل مشکلات ایران از جمله آلودگی هوای شهرها را باید در سیستم اقتصادی دولتها و فرهنگ مردم جستجو کرد ... هر کس باید از خودش و خانواده اش شروع کنه که تو این وضعیت از ماشین شخصی استفاده نکنه. استفاده از مترو و اتوبوس و تاکسی سخته اما اگه باعث میشه دوبراه آسمون رو ببینیم و راحت نفس بکشیم باید این سختی رو تحمل کنیم.
عدهاي هم از نهادها و مسئولان خواستهاند كه براي حل اين موضوع فكر كنند: از وقتی که آلودگی هوا به صورت یک مشکل بسیار جدی مطرح شد، هر سال زمستان مسئولین محترم توضیح میدهند که رفع آلودگی هوا نیاز به هماهنگی تعداد زیادی از سازمان ها و ارگان ها دارد و تنهایی که نمیشود. جلسه تشکیل میدهند، مجلس راهکار میدهد، شورای شهر جلسه میگذارد... آخرش هم هیچ نتیجه ای حاصل نمیشود و میرود تا سال بعد که دقیقا همین جملات تکرار میشوند و این بین مردم بینوا و مظلوم در معرض آسم و سرطان و مرگ قرار میگیرند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم. رفع مشکل آلودگی هم مثل حل مشکل ترافیک، مبارزه با فساد، ارزیابی عملکرد شهرداری و راهنمایی رانندگی و طلب پاسخ از مسئولین و هزار چیز دیگر تا وقتی همه چیز سیاسی است به نتیجه ای نخواهد رسید.
كاربران دیگری هم راه حل ارائه كرده و نوشتهاند: راه حل خیلی سادهس، یا تمام عوارض ورود خودروهای باكیفیت خارجی رو بردارید یا عوارض خودروهای هیبریدی و برقی رو كامل حذف كنید و از اتوبوسهای هیبریدی و برقی تو ناوگان شهری استفاده كنید، یك ماه این كار رو انجام بدید تا تاثیرش رو مثل شهرهای بزرگ دنیا ببینید ... باید ماشینهای فرسوده و دودزا رو همین الان از رده خارج کنند. حالا میخواد اتوبوسهای شهری باشه یا ماشین پلیس یا هر چی...
و كاربر دیگری در جواب محدودیتهایی كه برای خودروها اعمال میشود، نوشته: اینکه طرح ترافیک رو گسترش بدید کمکی به قضیه نمیکنه چراکه مردم اگر بخوان از وسائل نقلیه عمومی استفاده کنن به دلیل کمبود و عدم رفاه این وسائل خصوصا ازدحامها عملا امکانش رو ندارن.... انصاف هم نیست که فقط خودروها محدود بشن اونم خودروهایی که استانداردهاشون دیگه بالا رفته و بنزین یورو4 میسوزونن؛ اما موتورسیکلتها که بیشتر از ماشینها آلودگی دارن بمونن.
شما همچنان میتوانید نظرهایتان را درباره آلودگی هوای تهران در بخش کامنتهای این خبر ارسال کنید.
47234
نظر شما