آقای عارف به استناد رأی اعتمادی که مجلس به وزرای پیشنهادی "ورزش و جوانان"، "آموزش و پرورش" و "فرهنگ و ارشاد اسلامی" داد می گوید "فراکسیون امید اکثریت کرسی های پارلمان را در اختیار دارد" اما من معتقدم فضای سیاسی مجلس به دو اقلیت خیلی قوی و یک اقلیت وسط تفکیک می شود. دو اقلیت قوی فراکسیون های امید و ولایت هستند و مستقلان ولایی نقش اقلیت وسط را ایفا می کنند. وقتی به طور مشخص موارد اختلافی به وجود می آید موضع مستقلان ولایی صاحب تأثیر می شود.

در موضوع رأی اعتماد وزرای پیشنهادی هم همین اتفاق افتاد، وقتی موضع گیری های تندی علیه دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش انجام شد -که به نظر من صلاح نبود- فضای مجلس شکل دوقطبی پیدا کرد و در این شرایط مستقلان ولایی موضع جریان حامی دولت را تقویت کرد و باعث رأی اعتماد گرفتن دانش آشتیانی از مجلس شد بنابراین هیچ کدام از دو جریان امید و ولایت در مجلس اکثریت نیستند.

نکته دیگر آنکه برخی می گویند مجلس دهم ضعیف ترین دوره مجلس بعد از پیروزی انقلاب است حال آنکه این طور نیست. مجلس دهم به علتی در پاره ای از عملکردهای فراکسیونی ضعف دارد اما به اعتقاد من در مجموع مجلس خوبی است به ویژه آنکه نوع اختلافات درون پارلمان چالشی و تقابلی نیست. درست است که بعضی اوقات بین افراد تقابل شکل می گیرد ولی روح حاکم بر مجلس را تعاملی می دانم. حالا اینکه بعضی افراد می گویند مجلس ضعیف است شاید به آن خاطر است که انتظار دارند مجلس وارد فضای جدی تقابلی شود. روحیه مقابله با قاچاق، رانت و فساد در این مجلس جدی است، تحقیق و تفحص هایی که تاکنون کلید خورده به مسائل اساسی کشور مربوط می شود.

اخیراً هم اعضای دو فراکسیون های امید و مستقلان ولایی با رئیس جمهور ملاقات داشتند که این اتفاق را مثبت ارزیابی می کنم چون خوب است مجلس و دولت در مدیریت امور کشور با هم همکاری داشته باشند. این کار باعث می شود قبل بروز مسائل اختلافی هر دو قوه در جریان دیدگاه های کارشناسی یکدیگر قرار بگیرند.

البته چنین دیدارهایی یک حسن سیاسی هم می تواند برای رئیس جمهور داشته باشد، مبنی بر اینکه وقتی حضور آقای احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات منتفی شد حالا آقای روحانی می خواهد فضا را به گونه ای مدیریت کند تا در دوره آینده انتخابات ریاست جمهوری با حداقل هزینه رئیس جمهور شود و دولتش فراگیرتر از گذشته باشد.

در مجموع هر کدام از این دو دلیل یادشده مبنای این دیدارها باشد ایرادی ندارد، گرچه امیدوار تقویت وزن عامل اول در این دیدارها بیشتر مدنظر قرار گیرد چون واقعا مملکت مشکل دارد و رفع این مشکلات نیز فقط از با همکاری مجلس و دولت قابل انجام است.

عضو فراکسیون ولایت مجلس شورای اسلامی

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 601278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =