ایلنا نوشت: عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: درباره این‌که حضور ترامپ برای ایران فرصت است یا تهدید باید بیشتر مطالعه و بررسی کنیم؛ چرا که ترامپ قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر بمانیم که کابینه ترامپ مشخص شود.

جلال میرزایی در تحلیل علت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا گفت: طبیعی است که در یک نظام دموکراتیک در برهه‌هایی از تاریخ، هیجانات و بحران‌هایی سر باز می‌زند و برخلاف تحلیل‌ها، به تعبیر کسینجر افکار عمومی در امریکا برخلاف عقل متعارف دست به انتخاب می‌زند؛ چرا که انتخاب ترامپ برخلاف عقل متعارف و بیشتر مبتنی بر احساسات و عواطف عمومی مردم این کشور بود.

او با اشاره به استقبال گرم نزدیکان احمدی‌نژاد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا خاطرنشان کرد: بخشی از این اسقبال به این مسئله برمی‌گردد که این افراد سعی دارند به تردیدهایی که در قبال مشروعیت انتخابات سال ۸۸ اتفاق افتاده بود، پاسخ بدهند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به بیان دیگر احمدی‌نژادی‌ها می‌خواهند با اتکا به اقبالی که ازسوی مردم شهرها و ایالت‌های کوچک برخلاف شهرها و ایالات بزرگ امریکا از ترامپ انجام گرفت، اثبات کنند که همین الگو در انتخابات سال ۸۸ نیز در ایران اتفاق افتاده بود.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم گفت: درواقع آن‌ها می‌خواهند به بحران‌هایی که در سال ۸۸ بی‌پاسخ ماند، پاسخ دهند که به نظر می‌رسد پرداختن به این مسئله در شرایط فعلی تاثیرگذار نخواهد بود؛ چرا که مشکل جامعه امروز ما مسائل سال ۸۸ نیست.

میرزایی همچنین در توضیح دیگر علل استقبال احمدی‌نژادی‌ها از پیروزی ترامپ یادآور شد: آن‌ها می‌خواهند به جامعه نشان دهند نتایج انتخابات سال ۸۸ ایران عجیب و غریب نبود و این‌گونه القا کنند که تکرار این مسئله بد نیست و با بهره‌برداری از رادیکالیسمی که در جریان انتخابات اخیر امریکا شکل گرفت، آن‌را طبیعی جلوه داده و برای انتخابات سال ۹۶ از این فضا استفاده کنند.

او گفت: واقعیت این است در میان اصولگرایان و به‌ویژه از جریان نزدیک به احمدی‌نژاد کسی که بتواند رهبری هیجانات و عواطف عمومی مردم ایران را برعهده بگیرد، وجود ندارد یا به تعبیر صحیح‌تر پس از نهی احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات ازسوی رهبری، هنوز چنین فردی در جریان اصولگرا ظهور نکرده است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در مجلس دهم با اشاره به برخی آرای ماکس وبر تاکید کرد: بنابر تحلیل‌های جامعه‌شناختی، مشروعیت از سه طریق کاریزماتیک، عقلانی یا سنتی و مبتنی بر احساسات شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مشروعیت احمدی‌نژاد عموماً مبتنی بر احساسات بود و نزدیکان او نیز مدعی هستند دونالد ترامپ نیز با چنین مشروعیتی موفق به تاثیرگذاری در جامعه امریکا شد که این مسئله درباره رییس جمهور منتخب امریکا ازسوی کسنیجر نیز تایید شده است اما به نظر می‌رسد امکان این‌که جامعه ایران در شرایط فعلی بار دیگر به‌سمت فردی با مشروعیت مبتنی بر احساسات برود، بسیار بعید است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس دهم یادآور شد: فراموش نکنیم که مشکلات خاص جامعه ما باعث شده که مردم برخلاف ملت امریکا به عقلانیت و بلوغ رسیده‌اند و این مرحله که براساس عواطف دست به تصمیم‌گیری سیاسی بزنند را پشت سر گذاشته‌اند.

او همچنین با اشاره به فعالیت‌های برخی نزدیکان احمدی‌نژاد همچون سعید جلیلی و علی باقری گفت: به نظر می‌رسد این افراد سعی دارند اقبال جامعه را به سمت خود بازگردانند و با اتکا به مسائل مربوط به برجام، از طرفی نگاهی به انتخابات سال آینده دارند و از دیگرسو می‌خواهند با این انتقادها، حمایت بخش‌هایی از حاکمیت را معطوف خود کنند و با جلب این حمایت‌ها شاید بتوانند بار دیگر به عرصه قدرت ورود کنند.

میرزایی تصریح کرد: باتوجه به عملکرد ناکارآمدی که جامعه از جلیلی سراغ دارد و بحران هسته‌ای را ناشی از اقدام‌های او می‌داند، همچنان به او به‌عنوان یک مقصر می‌نگرد و تحریم‌های اقتصادی را ناشی از شیوه مذاکرات جلیلی می‌داند و با این حساب جلیلی در وضعیتی نیست که بتواند با اتخاذ موضع تهاجمی، از این وضعیت تدافعی خارج شود.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در دو دهه اخیر با ریاست‌جمهوری جرج بوش پسر بودیم که به‌لحاظ نظری به یکجانبه‌گرایی و حمله پیش‌گیرانه در عرصه بین‌الملل معتقد بود و مدعی بود که اگر کشوری برای امریکا تهدید باشد، حق دارد با پیش‌دستی به آن کشور حمله کند؛ درحالی که ترامپ چنین نظریاتی را دنبال نمی‌کند و حداقل تا به امروز چنین رویکردهایی از او ندیدیم و نقدهای ما به ترامپ نیز بیشتر به‌دلیل مواضع غیرمتعارف او بوده است.

او گفت: درباره این‌که حضور ترامپ برای ایران فرصت است یا تهدید باید بیشتر مطالعه و بررسی کنیم؛ چرا که ترامپ قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر بمانیم که کابینه ترامپ مشخص شود و به‌ویژه سکان‌دار وزارت خارجه امریکا انتخاب شود و بعد براساس ترکیب کابینه، در ارتباط با تعامل با این کشور تصمیم‌گیری کنیم.

میرزایی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر برای تصمیم‌گیری درباره تعامل با آمریکا بسیار زود است و به مصلحت‌مان نیز نیست که در فضای کنونی که اقتصادمان نیاز به آرامش و پالس‌های مثبت دارد، با دست خودمان ترامپ‌هراسی و امریکاهراسی به‌وجود بیاوریم و هیچ عقل سلیمی این روش‌ها را تایید نمی‌کند.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 601429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =