گزارش سفر خبرنگار اعزامی خبرآنلاین به همراه وزیر مسکن و شهرسازی در بازدید از پروژه های مسکن مهر

سمیه فتحی: "متری چند قرارداد می بندید؟ پاسخ سوال من را با رقم بگویید. بالای 300 هزار قبول ندارم. قراردادی در کل کشور پیدا نمی کنید که بالاتر از متری 300 هزار تومان آن هم با رعایت استاندارها و کلیه مباحث مقررات ملی ساختمان چه با انبوه سازان و چه با تعاونی ها بسته باشم  وگرنه جایزه می دهم. بالای 10 هزار تومان  برای پروانه اخذ کردید، گران است قرارداد نمی بندم. عامل چهارم چه صیغه ای است. حرفتان را نچرخانید رقم بگویید. برای نظارت متری 3 هزار تومان هم کافی است. مشخصات مطابق الگوی استاندار می دهم خانه تحویل می گیرم. شیشه دوجداره، پنجره upvc ، درب ضد آتش ، کف سرامیک ، آشپزخانه از کف تا سقف کاشی ، کابینت یک متر ، رادیاتور و کولر آبی . اگر می توانید تا هفته دولت با متری حداکثر 295 هزار تومان این واحدها بسازید، قرارداد بسته می شود وگرنه وقت مان را تلف نکنید."

این جملات بخشی از گفته های وزیر مسکن وشهرسازی دولت دهم با پیمانکاران و انبوه سازان مسکن مهر است که در طی بازدید از پروژه های مسکن مهر چندبار آنها را مورد خطاب قرار داد که با این شرایط قرارداد خواهد بست. گرچه اولین باری نبود که برای بازدید از پروژه های مسکن مهر با وزارت مسکن و شهرسازی به سفر می رفیتم اما ظاهرا پروژه های مسکن مهر در زنجان پیشرفت چشم گیری دارد. یکسال پیش وقتی با محمد سعیدی کیا وزیر سابق وزارت مسکن وشهرسازی به مشهد و زنجان سفرکرده بودیم اغلب زمین ها در حال اسکلت بندی بودند و اغلب تعاونی ها از مشکلات مردم سخن می گفتند که با وضعیت نمی توانند این پروژه ها را به پایان برسانند. اما گویا وزیر جوان دولت دهم که 45 سال بیشتر ندارد عزم خود را جزم کرده  است تا نیاز مسکن کشور را از طریق مسکن مهر تامین کند. هرچند برخی از مهندسان ساختمان و فعالان ساخت وساز کشور از میزان کیفیت مسکن مهر ابراز نگرانی می کنند و معتقدند با متری 300 هزار تومان خانه با کیفیت ساخت نمی شود، نیکزاد پر انرژی اعتنایی به هشدارهای آنها ندارند و سرگرم بازدید از پروژه هایی است که بی شک به بازی گرفتن انبوه سازان بزرگ کشور در آن نقش غیر قابل انکاری دارد. پروژه هایی که تا یکسال گذشته هنوز اسکلت آنها بنا نشده بود اما امروز در اغلب استان ها به مرحله نازک کاری رسیده اند. ما هم خوشبینانه منتظر می شویم که تا پایان امسال چه تعداد از متقاضیان واقعی  مسکن مهر به این  خانه ها منتقل می شود. تا شاید پس از سال ها درد بی خانمانی آنها تسکین یابد.  

آغاز سفر مهر از تهران تا زنجان  

ساعت 5 صبح پنج شنبه ای که گذشت مقابل برج طوسی وزارت مسکن وشهرسازی همراه با نیکزاد وزیر مسکن و دومعاون اش،  صومعه لو ، معاون  امور ساختمان و مسکن و صادقی، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری و دیگر اطرافیان وزیر که بیشتر از 5 خودروی سواری نبود از میدان ونک تهران به سمت زنجان حرکت کردیم. این دومین بار بود که نیکزاد در راستای ادامه سفرهای استانی خود به زنجان سفر می کرد .  وقتی  به کلیومتر اول  زنجان رسیدیم استاندار و  تعدادی از نمایندگان و مسوولان سازمان مسکن وشهرسازی و شهداری و اداره کل تعاون مسکن به استقبال او آمدند. نیکزاد هم ماشین خود را ترک کرد و با خودروی ونی که متعلق به سازمان مدیریت بحران وزارت کشور بود با آنها همراه شد به ترتیب از شهرهای ابهر ، خرمدره ، هیدج ، قیدار ، سلطانیه و در اخر شهر زنجان بازدید را آغاز و پایان داد.  

پارچه ها و بنرهای رنگارنگ ، بدون استثناء در کلیه مناطق مورد بازدید وزیر و هیات همراه به چشم می خورد که دارای مضمونی حاوی عرض خیرمقدم به وزیر مسکن ، استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود و اکثرا از سوی سازمان مسکن و شهرسازی استان ، مسکن مهر زنجان و شهرداری و شورای شهر امضا شده بود تعداد این پارچه ها در برخی مکان ها شاید بیش ده بار با همان نوشته پشت هم نصب شده بودند.

با قیمت ارزان خانه به مردم تحویل می دهند  

نیکزاد وقتی بر سر اولین پروژه رسید با ساختمانی نسبتا آماده روبه رو شد که حتی یک واحدهای آن کاملا آماده چیدن وسایل بود. وقتی برای بازدید به واحد رفت، شیر آب آشپزخانه را مورد امتحان قرارداد و خطاب به استاندار زنجان گفت:" آقای استاندار ببینید حتی آب هم دارد".  و حتی دست و صورت خود را هم با آب شیر  شست. مجریان این پروژه تمام دغدغه شان این بود آقای وزیر تعداد پروژه بیشتر به آنها بدهد چراکه توانسه بودند با متری 270 هزار تومان این پروژه را به مراحل پایانی برسانند. مدعی بودند که با ارزانترین قیمت در کشور و با کیفیت بالا پروژه مسکن مهر را اجرا کرده اند.  در این بین وزیر مسکن به خبرنگار خبرآنلاین گفت: "خانوم بنویس و به تهرانی ها بگو استان هایی مانند زنجان را در مسکن مهر الگو قراردهند که با قیمت ارزان خانه به مردم تحویل داده اند". 
 

مسکن مهر =  شیشه دوجداره، درب ضد آتش و کف سرامیک  

پروژه دوم در شهر دیگر تا حدودی پیشرفت کرده بود. نیکزاد چندبار از  سازندگانی که حاضر بودند، پرسید با مشخصاتی که من می گویم قرارداد می بندید تا هفته دولت بخشی از آن را تحویل بدهید. او چند بار این جمله را تکرار کرد که می خواهم شیشه دوجداره، پنجره upvc ، درب ضد آتش ، کف سرامیک ، آشپزخانه از کف تا سقف کاشی ، کابینت یک متر ، رادیاتور و کولر آبی تماما کمتر 300 هزار تومان دربیاید. اما فرد مورد خطاب هر چقدر سعی می کند با تشریح جزئیات فنی، آقای وزیر را قانع کند که با متری  300 هزار تومان رضایت دهد، اما نیکزاد حرف  خودش را تکرار می کرد. در نهایت با تمام مشخصات مربوطه بدون بیمه و مالیات که به پای کارفر ماست این پروژه نزدیک 300 هزار تومان منعقد شد که تا هفته دولت بخشی از آن تحویل داده شود.  نیکزاد در این پروژه از اخذ مبلغ زیاد بابت پروانه و نظارت و طراحی پروژه بر آشفته شد و ازمدیرکل تعاون استان پرسید چرا هزینه نظارت طراحی پروژه را  گران حساب می کنید. نظارت نباید بیشتر از متری 3هزار تومان باشد. مدیرکل تعاون استان هم به وزیر گفت: خودتان در سفر قبل تایید کرده بودید که عامل چهارم باید باشد. نیکزاد هم به او گفت: عامل چهارم چه صیغه ای است، معنی ندارد . نظارت و طراحی که نباید اینقدر گران باشد. قبول نمی کنم، فقط 3 هزار تومان.  

پروژه های مسکن مهر استان زنجان که گفته شده  11 هزار متقاضی دارد، در برخی از پروژه ها با پیشرفت جالب توجهی مواجه بود که باعث خرسندی نیکزاد شده بود اما در برخی موارد مشکلاتی وجود داشت که وزیر مسکن سعی می کرد در همان زمان به کمک مسولان دیگر آنها را رفع کند. حتی در جایی از شهردار زنجان گله مند شد که چرا بابت یک ساختمان هزینه هنگفتی اخذ شده است، به شهردار زنجان گفت: "آقای شهردار پشت دستمان را داغ می کنیم که با شما کار کنیم".  

تمام پروژه های مهر زنجان برای یک پیمانکار  

در بین بازدید جالب توجه، شنیدن نام یک شرکت در اغلب پروژهها بود که ظاهرا در این شهر یک شرکت بزرگ ظاهرا خصوصی به عنوان پیمانکار ، درصد بالایی از ساخت و سازهای مسکن مهر استان را بر عهده گرفته است. گفته می شود تعدادی از اعضای هیات مدیره این شرکت پرقدرت و پرنفوذ جزو مدیران اجرایی استان هستند که علاوه بر حضور پررنگ در طرح مسکن مهر ، در پروژه های عمرانی مانند راه و ترابری و تولید شن و ماسه هم کارها به آنها سپرده شده است.  

نکته دیگری که در این سفر توجه مارا به سمت جلب کرد حضور تعداد زیادی از کارگران ساختمانی و فعالیت بی وقفه آنها در روز بازدید وزیر مسکن آن هم در ساعت شش تا هفت شب به بعد بود. همین موضوع باعث شد که از کارگران در یکی از پروژه های مهم مسکن مهر شهر زنجان که به گفته مسوولان امر بزرگترین پروژه این شهر است بپرسیم روزی چند ساعت در این پروژه کار  می  کنند . در جواب کارگر مربوطه گفت :بیش از هشت ساعت روزانه مشغول هستیم. اما وقتی  متوجه شد خبرنگار هستیم با صدای آرام تر گفت: خانوم ما تازه دو روز است اینجا مشغول شده ایم بزودی هم می رویم. این در حالی بود که مدیرکل سازمان مشکن وشهرسازی استان زنجان در گزارشی در خصوص میزان اشتغال در این پروژه در شورای مسکن این شهر در همان شب اعلام کرد که به صورت میانگین روزانه 1339 نفر در پروژه های مسکن مهر استان اشتغال مستقیم داشتند و به عنوان مثال در یکی از پروژه های 285 واحدی استان در مهرماه سال گذشته برای 5300 نفر ، آبان ماه برای 5760 نفر ، آذر ماه 6360 نفر ، دی ماه 8757 نفر ، بهمن ماه 9 هزار نفر و اسفند ماه برای 8940 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد. 

توجه نیکزاد به مشکلات مردم و همراهی محافظانش  

وزیر مسکن در طی این سفر حواسش به مردم هم بود که دور او جمع می شدند و از او می خواستند کاری کند تا صاحبخانه شوند. زن میانسالی که با نامه در دست کنار خبرنگاران ایستاده بود موفق شد تا با وزیر مشکلش را در میان بگذارد. او به وزیر مسکن گفت: علی رغم اینکه به رئیس جمهور هم نامه ای نوشته و در خواست کرده مشکل تامین خانه اش را رفع کند اما کاری برای او انجام نشده است. نیکزاد به زن می گوید: چرا در مسکن مهر ثبت نام نکرده ای . یک میلیون به حساب واریز کن تا حساب خانه شوی. زن به وزیر گفت: آقای وزیر من یک میلیون هم ندارم پس نمی توانم صاحبخانه شوم؟ نیکزاد پس از شنیدن حرف های زن به مدیرکل سازمان ومسکن استان زنجان گفت: مشکل این خانوم را هرچه سریعتر رفع کنید. جالب بود که حتی محافظان وزیر مسکن مردم را همراهی می کردند تا مشکلاتشان را به وزیر بگویند. حتی برخلاف دیگر محافظان وزاری برخی وزارتخانه ها با خبرنگاران همراهی می کردند تا در ساعت مناسب سوال های خود را از نیکزاد بپرسند.

شورای مسکن مهر حسن ختام سفر 

سرانجام با تاریک شدن هوا بازدید 8 ساعته وزیر مسکن از پروژه های مسکن مهر به پایان رسید و درپایان به استانداری رفتیم تا در جلسه شورای مسکن استان زنجان شرکت کنیم. گرچه همراهان وزیر مسکن و حتی مسوولان محلی استان از فرط خستگی توان ادامه این جلسه را نداشتند اما علی نیکزاد همچنان پر انرژی جلسه را اداره کرد. پس از شنیدن نقطه نظرات و گزارشات استاندار، دوتن از نمایندگان مردم زنجان در مجلس ، مدیرکل سازمان مسکن و شهرسازی ، رئیس اداره تعاون ، رئیس بنیاد مسکن ، رئیس بانک مسکن ، شهردار و رئیس شورای شهر در خصوص معضلات اجرایی بخش مسکن استان به خصوص مسکن مهر و بررسی راهکارهای عملیاتی با جمع بندی بازدید خود از استان بعد از حدود 3 ساعت با وعده استاندار زنجان که تا سال 90 همه در زنجان صاحبخانه هستند این جلسه پایان یافت. اما آن چه جالب توجه بود بذل و بخشش وزیر مسکن از خط اعتباری مسکن مهر بود که بنا بر دستور وزیر در جلسه شورای مسکن واحدهای مسکونی خیرین مسکن ساز ، کمیته امداد و بهزیستی زنجان هم مشمول وام های 20 و 25 میلیونی خط اعتباری مسکن مهر شدند. در اخر با همان خودروهایی که امدیم با وزیر مسکن وشهرسازی به سمت تهران حرکت کردیم و حدود ساعت 2 بعد از نیمه شب به تهران رسیدیم. یکی از مسوولان وزارت مسکن وشهرسازی به ما که تنها دو خبرنگار بودیم که به همراه وزارت مسکن وشهرسازی به این سفر رفتیم پرسید حالا مسکن مهر را باور کردید؟

با این شرح سفر باید مخاطبان نظر بدهند که باورشان شد که با مسکن مهر صاحبخانه می شوند یا خیر!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 60344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بيجاره IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۸
    0 0
    نقد صوفی نه همه صافی بی‌غش باشد ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد صوفی ما که ز ورد سحری مست شدی شامگاهش نگران باش که سرخوش باشد خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روی شود هر که در او غش باشد خط ساقی گر از این گونه زند نقش بر آب ای بسا رخ که به خونابه منقش باشد ناز پرورد تنعم نبرد راه به دوست عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد غم دنیی دنی چند خوری باده بخور حیف باشد دل دانا که مشوش باشد دلق و سجاده حافظ ببرد باده فروش گر شرابش ز کف ساقی مه وش باشد
  • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۸
    0 0
    شما را به خدا به وزير اطلاع رساني كنيد. در تهران عده اي دور افتاده اند و به ازاء واگذاري مسكن مهر به پيمانكاران متري 20000 تومان رشوه يا به قول خودشان حق كاريابي ميگيرند. و پيمانكاران نيز از كيفيت كار كم ميكنند تا پروژه برايشان ارزش داشته باشد. به طور مثال در ستوني كه بايد 8 ميلگرد 18 به كار برود 4 ميلگرد 16 كار ميگذارند. شما را به خدا نگذاريد اين فرصت استثنايي بعد از 2-3 سال به تهديدي بي درمان براي نظام تبديل شود.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۸
    0 0
    آقای وزیر بهتر بود بجای این حرفها کمی هم از خجالت محور دلجویی زنجان برای استاندار زنجان میگفتید که پارسال وعده افتتاح داده بودند حتی 20 درصد هم رشد نداشته است...