سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به تلاش گروه های تروریستی برای جلوگیری از بازگشت وضعیت عادی به افغانستان تاکید کرد، همکاری با دولت وحدت ملی افغانستان، تقویت همکاری های دو جانبه و حفظ امنیت این کشور اولویت مهم جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرآنلاین «غلامحسین دهقانی» سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست مجمع عمومی این سازمان که به منظور بررسی وضعیت افغانستان برگزار شد با اشاره به دامنه نا امنی ها و بی ثباتی ها در این کشور، هدف گروه های تروریستی نظیر طالبان و داعش در افغانستان را جلوگیری از بازگشت این کشور به وضعیت طبیعی و قرار گرفتن در مسیر صلح و توسعه دانست.

دهقانی با اشاره به حملات وحشیانه گروه های تروریستی در افغانستان در سال گذشته، به بمب گذاری دوم مرداد سال جاری در جریان یک تظاهرات مسالمت آمیز در کابل که به کشته شدن ده ها نفر از اقلیت هزاره منجر شد، اشاره کرد و آن را خونبارترین حادثه افغانستان پس از سال 2001 نامید.

وی ضمن هشدار نسبت به قدرت گرفتن گروه داعش و طیف دیگری از سازمان های تروریستی، از قبیل حرکت اسلامی ازبکستان (در شمال) و جنبش اسلامی ترکستان شرقی، به عنوان تهدیدات امنیتی نوظهور در افغانستان، خواستار تلاش جامعه بین الملل در حمایت از این دولت شد.

سفیر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تقویت همکاری با افغانستان را اولویت جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: موافقت نامه سه جانبه توسعه بندر چابهار میان ایران، افغانستان و هندوستان، سفر مقامات دو کشور در خصوص همکاری در حوزه های زیرساختی، امنیت مرزها و مقابله با تروریسم، حضور اتباع افغانستان در ایران، برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مرداد ماه سال جاری در تهران، پروژه راه آهن خواف - هرات، راه آهن فراه و ساخت پل دوم روی رودخانه هیرمند از جمله همکاری های دو کشور در سال جاری است.

دهقانی بار دیگر قاچاق مواد مخدر را تهدید واقعی برای منطقه دانست و خواستار برخورد قاطع و فراگیر جامعه بین المللی با این معضل شد و شرط موفقیت در این زمینه را افزایش تعهدات مالی بین المللی، تلاش دولت افغانستان، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد بیان کرد.

وی با اشاره به حضور پناهجویان افغانستانی در ایران به مشارکت کشورمان در کمیسیون سه جانبه برای تسهیل بازگشت داوطلبانه، تدریجی، توام با امنیت و با احترام آنها به کشورشان، خواستار کمک به این گروه در جامعه افغانستان شد.

دهقانی ضمن اشاره به ادامه کمک های ایران به این آوارگان، از جمله در حوزه های آموزشی و خدمات پزشکی گفت، در سال جاری حدود چهارصد هزار دانش آموز و دانشجوی افغانستانی، در مدارس و دانشگاه های ایران به تحصیل مشغول هستند و حتی در برخی مناطق، تعداد افغان های دریافت کننده خدمات پزشکی از ایرانیان بیشتر است.

دهقانی بر حمایت کشورمان از تقویت امنیت، ثبات و توسعه همه جانبه در افغانستان و فعالیت آژانس های مرتبط با سازمان ملل متحد در توسعه و بازسازی افغانستان با موافقت و هماهنگی با دولت آن کشور تاکید کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 603623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =