۰ نفر
۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰

ایرنا نوشت: «ینس استولتنبرگ» (Jens Stoltenberg) دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره سیاست های دفاعی «دونالد ترامپ» درخصوص این پیمان نظامی به شبکه تلویزیونی «یورونیوز» گفت: با ترامپ درباره افزایش هزینه های نظامی کشورهای اروپایی موافقم.

شبکه تلویزیونی یورونیوز امروز سه شنبه در مصاحبه با دبیرکل ناتو از وی در مورد تعهدات آمریکا در قبال اروپا در دوران ریاست جمهوری ترامپ پرسش کرد.

استولتنبرگ در پاسخ گفت: مایل به همکاری با رئیس جمهوری منتخب آمریکا و همچنین مایل به دیدار با او در اجلاس سران ناتو در سال آینده میلادی در بروکسل هستم.

یورونیوز از وی پرسید: درحالی که ترامپ ناتو را متعلق به گذشته دانسته تا چه اندازه به تعهدات وی به این پیمان نظامی اطمینان دارید؟

دبیرکل ناتو گفت: البته ترامپ گفته که به ناتوعلاقه مند است. پیام وی درمورد ناتو در واقع درباره هزینه های نظامی کشورهای عضو و تقسیم مسئولیت بین آمریکا و طرف های اروپایی بود.

استولتنبرگ افزود: کاملا با او (ترامپ) موافقم، باید مسئولیت بین اروپا و آمریکا تقسیم شود.

دبیر کل ناتو ادامه داد: آمریکا 70 درصد از بودجه ناتو را تامین می کند. این امر نمی تواند ادامه یابد، چراکه هدف من از زمانی که این سمت را در سال 2014عهده دار شدم، افزایش بودجه نظامی اروپا است.

یورونیوز در بخش دیگری از این مصاحبه از دبیرکل ناتو پرسید: درحالی که سیاست خارجی ترامپ مبهم است و کسی نمی داند سیاست خارجی وی چیست، اما شما اطمینان دارید که همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت؟

استولتنبرگ درپاسخ گفت: نخست اینکه این رابطه (پیمان نظامی ناتو) به نفع آمریکا است. برای دهه ها اروپا نزدیک ترین متحد آمریکا بود و اروپا بهترین دوست این کشور است.

دبیرکل ناتو افزود: دوم اینکه اروپا همواره در کنار آمریکا ایستاده است، بطور مثال در افغانستان و اکنون در جنگ علیه (گروه تکفیری - تروریستی) داعش. جنگ های جهانی اول و دوم نشان داد که اروپا برای آمریکا دارای اهمیت است.
وی بار دیگر با تاکید بر تمایل دیدار با رئیس جمهوری منتخب آمریکا در نشست آتی ناتو درسال آینده میلادی در بروکسل، افزود: مشتاقم در دیگر زمینه ها با وی همکاری کنم. درباره موضوعاتی که ناتو با آن مواجه است، باید همکاری های دفاعی را تقویت سازیم.

استولتنبرگ گفت: باید در برقرای امنیت، در نبرد با تروریسم، برقراری امنیت در کشورهایی مانند افغانستان و نبرد با داعش درعراق و سوریه در چارچوب ائتلاف، همکاری کنیم.

ترامپ در شعارهای انتخاباتی خود تهدید به خروج آمریکا از ناتو و نیز اینکه دیگر کشورهای عضو باید هزینه دفاعی خود را خود بپردازند نه آمریکا، تاکید کرده بود.

دبیرکل ناتو درحالی در مصاحبه با یورونیوز نسبت به آینده همکاری های این پیمان با رئیس جمهوری منتخب آمریکا ابراز خوشبینی کرد که ترامپ با توجه به اینکه کمتر از 60 روز دیگر وارد کاخ سفید می شود، تاکنون فردی را برای وزارت دفاع این کشور بطور رسمی معرفی نکرده است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 604540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =