رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین افتتاحیه دهمین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و واتیکان با تأکید بر توجه به باطن دین جهت دستیابی به جهان عاری از خشونت، گفت: دیدگاه‌های افراطی از دین، فاصله از صلح و ایجاد خشونت و افراط‌گرایی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دهمين دور گفت‌وگوهاي ديني مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با شوراي پاپي گفت‌وگوي اديان كليساي كاتوليك واتيكان پيش از ظهر امروز (دوم آذرماه) با حضور کاردینال توران، ريیس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان و ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و رييس شوراي سياست‌گذاري اديان، حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی، سفیر ايران در واتیکان و اكبر قولي رايزن فرهنگي كشورمان در محل شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان رُم آغاز شد.

اين مراسم با سخنان کاردینال ژان لوئی توران، قائم مقام پاپ و ريیس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان و اتیکان با موضوع «غفلت از باطن دين، علت اصلي خشونت به نام دين» برگزار شد.

غفلت از باطن دين، جهالت مدرن محسوب مي‌شود

ابراهیمی‌ترکمان در سخنراني خود در اين مراسم، با اشاره به محور اصلی مطالب خود مبنی بر توجه دادن به تأثير غفلت از باطن دين در پيدايش خشونت و افراط‌گرايي به نام دين و نيز، راه‌هاي جلوگيري از آن براي دستيابي به جهاني عاري از خشونت و تروريسم گفت: غفلت به معناي عدم توجه به هر چيز موجود و حاضر است و در منطق قرآن كريم، غفلت از باطن دين به عنوان علت عدم پاي‌بندي به دين و در نتيجه عدم انجام اعمال صالح ذكر شده که سبب جهالت مدرن مي‌شود.

ريیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مشكل جهان امروز را جهالت مدرن و ندانستن در عين آگاهي دانست و تأکید کرد: منشأ پيدايش جهالت مدرن ناباوري به آموزه‌هاي عقل و خرد و خرد داشتن و شدن است و دين از بشر، شدن به معنای با خبر شدن، هوشيار شدن؛ عادل شدن؛ پرهيزگار شدن؛ دوستدار بشريت شدن؛ صالح شدن و شدن‌هاي ديگر را انتظار دارد.

وی به دیدگاه‌های انحرافی از دین اشاره کرد و افزود: راهي كه امروز افراط‌گرايان طي مي‌كنند به شدن منتهي نمي‌شود، بلكه اين مسیرها به داشتن قدرت براي پيشگيري از شدن منتهي مي‌گردد و این جدال نه تنها به صلح نمي‌انجامد بلكه فاصله تا صلح را افزایش می‌دهد و افراط گرايان را دچار توهم خود خداپنداري كرده است که خود را مالك جان انسان‌ها دانسته و چنين پنداري جهالت مدرن است.

خود مطلق‌انگاري یکی از مظاهر جهالت مدرن و احترام به اندیشه دیگر شرط ضروری دستیابی به صلح و ثبات، محور دیگر سخنان ريیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأکید کرد: انسان خود مطلق‌انگار، خود را جای خدا می‌نشاند و قضاوت‌های قطعی خود را مقدس شمرده و انجام آنها را فریضه می‌پندارد و جايي برای نياز و احترام به انديشه ديگران باقي نمي‌گذارد كه در چنين وضعيتي صلح، از دايره انگاره‌هاي فرد خود مطلق‌پندار بيرون مي‌رود.

وی افزود: متأسفانه جاهلیت مدرن به سلاح علم و دانش مجهز شده و سرعت تخریبی‌ آن بیش از دوران جاهلیت بدوی که تنها به خود فرد، اطرافیان و تا حدودی در منطقه‌ کوچکی محدود می‌شد فراتر رفته است و جهان را در کام خود فرو برده است.

ابراهیمی‌ترکمان با تأکید بر اینکه طي سال‌های اخیر خشونت‌های سازمان‌یافته در بسیاری از نقاط جهان با با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و آیینی افزایش یافته است، گفت : افراط‌گرايان به مقدس‌سازی چنین خشونت‌هایی روی آورده‌اند و خود را در بازستادن حق حیات دیگران، جای خدا می‌نشانند و لذا، چنین پنداری نتیجه جهالت مدرن است و باید کوشید تا از نهادینه شدن و استقرار جاهلیت مدرن جلوگیری کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به علاج غفلت‌زدگي اشاره کرد و افزود: مهم‌ترين ويژگي عقل، شناخت حقايق و تشخيص حق از باطل است و بروز انديشه‌هاي افراط‌گرايانه در بدترين شكل آن كه با تكيه بر تفاسير ناصحيح از دين شكل گرفته است، ضرورت توجه به عقلانيت را بيش از پيش نمايان می‌کند.

وي در سخنان خود، افزود: البته افراط‌گرايي‌هاي امروز، برگ‌هايي هستند كه بر شاخه‌هاي تفكر و انديشه‌هاي ناصحيح و كج فهمي‌هاي ديني ديروز روئيده است. اين نشان مي‌دهد كه افكار غلط انديشمندان ديني تا چه ميزان مي‌تواند به افعال ناصحيح پيروانشان منجر شود.

ابراهیمی‌ترکمان اظهار كرد: امروز كه منازعات فرقه‌اي - مذهبي به خشن‌ترين منازعات عصر حاضر تبديل شده، جاي خردورزي در اين ميان به شدت خالي است و نياز به بازگشت به عقلانيت و خردگرايي در ميان انديشمندان و رهبران ديني به ضرورتي انكار‌ناپذير تبديل شده است.

وي همچنين، يادآور شد: اكنون شرايط تروريسم جهاني به گونه‌اي است كه انگيزه خشونت‌ها به سمت مشروعيت بخشي سوق داده شده‌اند تا تشخيص بزه بودن و جنايت آميز بودن آن را مشكل سازند. متأسفانه امروزه با تكيه به رضايت‌خاطر تصنعي كه از عمل به فرامين ديني حاصل مي‌شود، خشونت‌ها را مقدس جلوه مي‌دهند و تنها عقل و خرد است كه مي‌تواند از مشروع جلوه دادن انگيزه‌هاي نامشروع جلوگيري كند و از جلوه دادن انگيزه‌هاي بزه كارانه به شكل انگيزه‌هاي مقدس جلوگيري كند.

ابراهیمی‌ترکمان به روایتی از پيامبر گرامي اسلام (ص) که فرمودند: همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد اشاره و تصریح کرد: براي هوشيار كردن غافلان هيچگاه به دليل نياز نيست، بلكه به علت نياز است و غفلت زدگي نوعي بيماري است كه بايد داروي آن را يافت و علاج كرد كه از اين‌رو، وظیفه انديشمندان، رهبران و متنفذین این است که به زدودن جهالت از پندار و کردار جوامع بیاندیشند و راههای عملی برای برون رفت از چنین وضعیتی را تبیین کنند.

وی در پایان سخنرانی خود در اين دور از گفت‌وگوها پیشنهاد داد تا به منظور تحقق عيني بخشیدن به دستاوردهاي گفت‌وگوهاي فی مابین كارگروه مشتركي متشكل از نمايندگان مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان ايران و شوراي پاپي گفت‌وگوي اديان واتيكان تشكيل شود تا راهكارهاي عملي شدن نتايج گفت‌وگوها را ارائه كنند.

بنابر اعلام اين خبر، در این نشست ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، ميگوئيل آيوسو، دبير شورا، مونسينيور خالد عكاشه، رييس بخش اسلام شورا و تعدادی از شخصیت‌های برجسته علمی واتیکان، خاموشی، رييس سازمان تبلیغات اسلامی، محمد جواد صاحبی، ريیس شورای علمی دین‌پژوهان کشورمان مسجد جامعی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، خسروپناه، ريیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، واعظ جوادی، ريیس مؤسسه علوم وحیانی اسراء، مظاهری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیدوست ابرقوئی، عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی، یثربی، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و رمضان‌رستم‌آبادي، از اداره مسيحيت كاتوليك مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان حضور داشتند.

گفتني است، دهمين دور گفت‌وگوهاي ديني ايران و واتيكان، با عنوان «افراط‌گرایی و خشونت به نام دین؛ کدام رویکرد به دین؟» به مدت دو روز (2 و 3 آذرماه) در رُم برگزار مي‌شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 604701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =