ایسنا نوشت: هزینه بالا، محدودیت در تردد، نارضایتی ایرلاین‌های خریدار و نبود مشتری لازم باعث شده غول‌پیکر ترین هواپیماهای مسافرتی جهان با مشکلاتی بزرگ روبرو شود تا جایی که احتمال خروج همیشگی آن‌ از خط تولید بسیار قوت گرفته است.

هواپیما ایرباس ۳۸۰ که به دلیل بزرگی بدنه و ظرفیت مسافرگیری بیش از ۸۰۰ نفر در یک پرواز در طول سال‌های گذشته به عنوان بزرگترین هواپیمای مسافرتی جهان شناخته شده به نظر می‌رسد نتوانسته در بازارهای بین‌المللی برای خود اعتبار لازم را به دست اورد و از همین رو احتمال کنار گذاشتن آن‌ از خط تولید وجود دارد.

با وجود انکه چند شرکت هواپیمایی عربی فعال در حاشیه خلیج فارس نسبت به خرید این هواپیما اقدام کرده‌اند اما رویکرد کلی بازار بین‌المللی نسبت به این هواپیما مثبت نبوده و همین موضوع ایرباس ۳۸۰ را به روزهای پایانی خود نزدیک کرده است.

درهمین راستا ایران‌ایر نیز که در توافق ابتدایی با ایرباس برنامه خرید ۱۲ فروند ۳۸۰ را نهایی کرده بود حالا قصد دارد این هواپیما را با گزینه‌های دیگر جایگزین کند. یک مقام آگاه با بیان این مطلب به ایسنا گفت: هواپیمای ایرباس ۳۸۰ در طول این سال‌ها نتوانسته در بازار جهانی خود را ثابت کند و از این رو احتمال آن‌ وجود دارد که به زودی حتی فعالیت خطوط تولید آن‌ نیز بسیار کم‌رنگ بشود. از این رو شانس چندانی برای آن‌ وجود ندارد که ایران بحث خرید این هواپیما را پیگیری کند.

برای جایگزین کردن این هواپیما گزینه‌هایی همچون خانواده ایرباس ۳۲۰ و ۳۳۰ شانس زیادی دارند تا به جای این هواپیمای غول پیکر وارد آسمان ایران شوند.

22335

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 605536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرفان IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    6 28
    دولت عزیز غربی ها قرار نیست هیچ هواپیمایی به ما بدن برید از روسیه هواپیما بخرید دو هواپیمای سوخو سوپر جت و ام اس21 سیصد همه نیازهای ایران رو برطرف میکنه تا کی میخواد خودتون رو گول بزنید تیم ترامپ همشون ضد ایرانین عمرا اجازه ندن حتی یک هواپیما ملخی وارد ایران بشه
  • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    15 0
    اگه بده چرا امارات 82 فروند سفارش داده و درحال حاضر 78 فروند تحویل گرفته و با اون پروازهای قاره ای انجام میده به انگلیس و آمریکا؟ هر روز 100 پرواز با این مدل انجام میده. سالی 70 میلیون مسافر تو فرودگاهشون جابجا میشه. ما زیرساخت لازم رو نداریم. ما هواپیما نداریم . از همین 150 هواپیمای اوراقی در حال کار هم تا یک سال دیگه نصفشون به سن 24 سال می رسند و حداقل نصف همین تعداد به اجبار باید از رده خارج بشند. حالا حساب کنید چند تا هواپیما نیاز داریم. ایرباس 380 هم فقط توی فرودگاه امام امکان نشست و برخاست داره. که اصلا پیشکش.
    • سهیل A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      0 0
      ملاک خوب بودن یا بد بودن,خرید ایرلاین های عربی نیست.اونها علاقه دارن خاص باشن.اما در واقع هزینه های عملیاتی این هواپیما به نسبت بازدهی بالاست.هیچ ایرلاینی در آمریکا از این نوع هواپیما استفاده نمیکنه.در آسیا به جز کشورهای عربی فقط سنگاپور و کره و مالزی از این هواپیما استفاده میکنند که مالزی هم دنبال مشتری میگرده براشون.الان شرکت ها بیشتر تمرکزشون روی تولید پرنده 2 موتوره هست.به عنوان مثال ایرباس350 یا بویینگ 787.در اروپا هم فقط لوفتهانزا و ایرفرانس و بریتیش ایرویز از این هواپیما بهره بردند.