۰ نفر
۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰

ایرنا نوشت: شمارش آرای انتخابات مجلس الامه کویت پایان یافت و ترکیب جدید پارلمان این کشور با تغییرات گسترده و ورود چهره های جدید و تازه نفس مشخص شد.

 483 هزار شهروند کویتی واجد شرایط رای دهی٬ روز گذشته برای هفتمین بار در طول دهه اخیر به پای صندوق های رای رفتند تا از میان 293 نامزد این دوره انتخابات، 50 تن را راهی پارلمان کویت کنند.
شهروندان کویتی با مشارکت حدود 80 درصدی، رقمی تاریخی را از لحاظ شرکت در انتخابات به ثبت رساندند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه 60 درصد نامزدهای نمایندگی مجلس از جوانان تحصیلکرده و تازه نفس بودند، پیش بینی ها در مورد تغییر قابل توجه ترکیب مجلس محقق شد و تنها 20 نماینده از مجلس قبل موفق شدند به پارلمان راه پیدا کنند.


شمار نمایندگان شیعه در مجلس الامه کویت کاهش یافت و از مجموع 9 نماینده در دوره قبل، تنها 6 تن به مجلس جدید راه یافتند.
ائتلاف ملی اسلامی کویت که از تشکل های فعال شیعه به شمار می آید، چهار نامزد را برای این انتخابات معرفی کرده بود که تنها عدنان عبدالصمد و خلیل ابل موفق به کسب آرای لازم شدند. صلاح خورشید و خالد الشطی نیز دو نماینده شیعه جدیدی هستند که در حوزه انتخاباتی اول جایگزین فیصل الدویسان و یوسف الزلزله شده و به عنوان عضو پارلمان انتخاب شدند.
صالح عاشور و خلیل الصالح دو نماینده دیگر شیعه در دوره جدید مجلس الامه کویت هستند.


از سوی دیگر، تشکل سلفی با شکست سنگینی در این انتخابات مواجه شد، به گونه ای که دکتر احمد باقر، وزیر پیشین اوقاف و دادگستری و علی العمیر وزیر سابق نفت، که از سران این تشکل به شمار می آیند٬ نتواستند آرای کافی را برای ورود به مجلس الامه به دست آورند.
از دیگر چهره های شاخص تشکل های سلفی در پارلمان سابق کویت، می توان به عبدالله الطریجی و علی الخمیس اشاره کرد که نتوانستد اعتماد مردم را کسب کنند و با شکست مواجه شدند.
محمد هایف و ولید الطباطبایی، دو نامزد دیگر منتسب به گروه های سلفی نیز که در دوره قبل انتخابات را تحریم کرده بودند، در این انتخابات با کسب آرای کافی٬ راهی مجلس شدند.


جنبش اسلامی قانون اساسی، وابسته به گروه اخوان المسلمین هم که انتخابات پیشین مجلس را تحریم کرده بود٬ سه نماینده به نام جمعان الحربش، محمد الدلال و اسامه الشاهین را راهی پارلمان جدید کویت کرد.
نکته قابل توجه در نتایج این دوره از انتخابات پارلمان کویت، راهیابی افرادی نسبتا ناشناخته و بدون سابقه فعالیت سیاسی همچون عبدالوهاب البابطین، یوسف الفضاله، ثامر السویط، فراجد العربید، عمر الطباطبایی و مبارک الحجرف است.
از سوی دیگر، قبیله های بزرگی همچون عازمی ها و مطیری ها، با ناکامی قابل ملاحظه ای روبرو شدند. این در حالی است که 'کندری' ها بیش از پنج نماینده را راهی مجلس جدید کردند.


نکته حائز اهمیت در نتایج انتخابات، پیروزی خانم صفاء الهاشم از میان 14 کاندیدای زن بود و این برای اولین بار ‍پس از چندین دوره است که یک زن با آرای مردمی راهی پارلمان کویت می شود.
خانم الهاشم و احمد الفضل، از نمایندگان لیبرال مجلس جدید هستند.
مرزوق الغانم، رئیس سابق مجلس نیز بیشترین رای را در حوزه انتخابی دوم کسب کرد و نماینده مجلس شد.
علی رغم ناکامی تشکل های رسمی سلفی و اخوانی در این انتخابات، بیش از 20 نماینده در دوره جدید مجلس٬ جزو هواداران این دو تشکل مخالف دولت به شمار می آیند که این امر به چالشی در برابر قوه مجریه تبدیل خواهد شد.
کارشناسان پیش بینی می کنند با توجه به اینکه مخالفان دولت و هم پیمانان آنها نزدیک به نیمی از کرسی های پارلمان را به دست آورده اند، فضای سیاسی کویت شاهد تنش ها ی بسیاری باشد.
مجلس قبلی به علت اعتراض نمایندگان به افزایش بهای بنزین و سیاست اقتصاد انقباضی دولت٬ به دستور امیر کویت در 16 اکتبر منحل شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 606407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =