در بازار نشر چه خبر است؟/ کتاب‌هایی که مخاطبان بیشتری داشتند

سه نشر امیرکبیر، نی و چشمه با آثاری که سال‌ها از انتشار آن‌ها می‌گذرد و برخی کتاب‌های جدید، توانسته‌اند در اوضاع کم‌رونقی بازار کتاب، روزهای نسبتا پررونقی را تجربه کنند.

مهدی درستی: در اوضاع نه چندان مساعد بازار کتاب و سرانه پایین مطالعه در کشور همچنان نویسنده‌هایی هستند که کتاب‌هایشان مخاطبان زیادی داشته باشد و بتوانند بازار کساد فروش کتاب را تکانی بدهند.

نشر امیرکبیر، نی و چشمه از جمله انتشارتی هستند که این روزها در بازار کتاب نسبت به دیگران از اوضاع بهتری دارند.

در ادامه با کتاب‌های پرفروش این سه انتشاراتی آشنا می‌شویم.

نشر امیرکبیر

کتاب «صدسال تنهایی» اثر ماندگار گابریل گارسیا مارکز رتبه نخست پرفروش‌های این انتشارات را به خود اختصاص داده است. این کتاب با ترجمه مشهور خود از بهمن فرزانه در بخش ادبیات کلاسیک معاصر منتشر شده است.

در این رمان به شرح زندگی شش نسل خانواده بوئندیا پرداخته شده‌است که نسل اول آن‌ها در دهکده‌ای به نام ماکوندو ساکن می‌شود.

به اعتقاد بسیاری مارکز در این کتاب سبک رئالیسم جادویی را ابداع کرده است. داستانی که در آن همه فضاها و شخصیت‌ها واقعی و حتی گاهی حقیقی هستند، اما ماجرای داستان مطابق روابط علّی و معلولی شناخته شده دنیای ما پیش نمی‌روند.

رمان صد سال تنهايی در سال 1982 جايزه نوبل ادبيات را براي مارکز به ارمغان آورد.

دومین کتاب پرفروش این انتشارات «عقاید یک دلقک» نوشته هانریش بل با ترجمه شربف لنکرانی است.

«عقايد يك دلقك» از معروف‌ترين آثار هاينريش‌بل است كه در سال 1972 جايزه نوبل ادبيات را از آنِ خالق خود كرده است. در اين رمان با دلقكی آشنا می‌شويم كه بيم و اميدها و شادی‌ها و دردهايش را در زير نقاب مسخرگی و دلقكی پنهان می‌كند. رمان بل درعين‌حال يكی از قوی‌ترين داستان‌های عشقی ادبيات جديد است كه در آن دو انسان به اين جهت ناكام می‌شوند كه يكی از آن‌ها به سنن و عقايد نقلی بيش از ديگری وابسته است. زيرا هر كلام و هرآنچه حكايت می‌شود فوراً ‌از حكايت محض به واقعه‌ای بی‌واسطه تبديل می‌شود.

شاهکار آنتوان دوسنت اگزوپری «شازده کوچولو» عنوان سومین اثر پرفروش را به خود اختصاص داده است. این کتاب را محمد قاضی ترجمه کرده است.

این کتاب به بیش از ۲۵۰ زبان و گویش ترجمه شده و با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود. کتاب شازده کوچولو خوانده شده‌ترین و ترجمه شده‌ترین کتاب فرانسوی‌زبان جهان است و به عنوان بهترین کتاب قرن ۲۰ در فرانسه انتخاب شده است. از این کتاب به طور متوسط سالی یک میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد. این کتاب در سال ۲۰۰۷ نیز به عنوان کتاب سال فرانسه برگزیده شد.

در این داستان سنت اگزوپری به شیوه‌ای سوررئالیستی به بیان فلسفه خود از دوست داشتن و عشق و هستی می‌پردازد. طی این داستان سنت اگزوپری از دیدگاه یک کودک، که از سیارکی به نام ب۶۱۲ آمده، پرسشگر سؤالات بسیاری از آدم‌ها و کارهایشان است.

دو کتاب «تاریخ مردم ایران قبل از اسلام» و «تاریخ ایران بعد از اسلام» نوشته عبدالحسین زرین کوب، آثاری منتشر شده نشر امیرکبیر هستند که در آستانه پرفروش شدن قرار دارند.

نشر نی

رتبه نخست پرفروش‌های نشر نی کتاب «ائوریپیدس» که مجموعه پنج نمایشنامه است و مترجم با سابقه عرصه ادبیات عبدالله کوثری آن را ترجمه کرده است.

از نمایشنامه‌نویسان یونان باستان هیچ‌یک به اندازه‌ ائوریپیدس برای خواننده‌ امروزی سخن گفتنی ندارد. مضامین عمده‌ آثار او ستمدیدگی زنان، قساوت و بیهودگی جنگ و درماندگی و ابتذال فاتحان، تعارض میان آزادی و نظم، ایمان و عقل و احکام جزمی و واقعیت است که هنوز هم انسان امروزی را به خود مشغول داشته است. نمایشنامه‌های او به یاد ما می‌آورد که انسان‌بودن به چه معناست.

ارسطو او را تراژیک‌ترین نمایشنامه‌نویس می‌خواند و برخی دیگر او را نخستین شاعر دموکراسی لقب داده‌اند.

«بهیموت با پارلمان طولانی» اثری از توماس هابز دومین کتاب پرفروش نشر نی است و حسین بشیریه به ترجمه آن پرداخته است.

سومین کتاب پرفروش این نشر «غرور و تعصب» نوشته جین آستین است که رضا رضایی وظیفه ترجمه آن را به عهده داشته است.

کتاب‌های «عاشورا شناسی، پژوهشی درباره امام حسین» نوشته محمد اسنفدیاری و «انسان شناسی، زبان شناختی» به قلم الساندرو دورانتی و ترجمه رضا مقدم‌کیا آثار در آستانه پرفروش شدن نشر نی هستند.

نشر چشمه

کتاب «فرهنگ عامیانه مردم ایران، صادق هدایت» که جهانگیر هدایت آن را گردآوری کرده است اولین اثر پرفروش این انتشارات است.

دومین کتابی که با اقبال خوب مخاطبان همراه بوده است، «بوطیقای گسست سینمای اصغر فرهادی» نوشته مازیار اسلامی است.

کتاب «جای خالی سلوچ» نوشته نویسنده با تجربه ایران محمود دولت آبادی سومین اثر پرفروش نشر چشمه است.

جای خالی سُلوچ رمانی رئالیستی از محمود دولت‌آبادی است که بلافاصله پس از آزادی از زندان ساواک و طی ۷۰ روز نوشته‌ است. دولت‌آبادی داستان آن را به هنگامی که دورهٔ سه سالهٔ حبس را می‌گذراند در ذهنش پرورانده بود.

رمان جای خالی سلوچ به زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، انگلیسی، کردی و هلندی ترجمه شده است.

کتاب های «سلوک» محمود دولت آبادی و «اتحادیه ابلهان» نوشته جان کندی تول و ترجمه پیمان خاکساری در آستانه پرفروش های نشر چشمه است.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 606600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
    2 0
    اقای رضایی بهترین مترجم غرور و تعصب است .اگر کسی خواست غرور و تعصب را بخواند توصیه می کنم ترجمه اقای رضایی را بخواند