آیت الله سید رضی شیرازی در مطلب جدیدی با عنوان " نسبت دین و فلسفه" در وبلاگ مهمان خبرآنلاین به تشریح اختلافات و اشتراکات فیلسوفان و فقیهان پرداخته است.

 

استاد برجسته فلسفه حوزه با اشاره به تدریس فلسفه علامه طباطبایی آورده است:" معروف بود که مرحوم آقای طباطبایی در قم اسفار می‌گفتند و آقای بروجردی برای ایشان پیغام داده بودند که شما اسفار نگویید و شفاء بگویید. حالا نظر آقای بروجردی هم همین بود که در اسفار بحثهایی هست که یک مقداری قدری ممکن است با ظواهر دین مخالف باشد. مثلاً در مسألة وحدت وجود که مرحوم آخوند قائل به وحدت در کثرت و کثرت در وحدت است، البته از نظر آخوند؛ اصلاً این عین دین است و مخّ دین و توحید است."

آیت الله سید رضی شیرازی می افزایند:" ما دربارة فلسفه و حکمت نمی خواهیم بگوییم به اینکه نسبت گفته‌های فلاسفه و گفته‌های انبیاء نسبت تساوی است، هر چه که انبیاء گفته‌اند فلاسفه هم گفته‌اند و هر چه که فلاسفه گفته‌اند انبیاء هم گفته‌اند؛ ما این را نمی‌خواهیم بگوییم. چه بسا فلاسفة اسلامی در فهم گفته‌های انبیاء البته به عقیدة خودشان راه صواب را رفته‌اند، ولی متشرعه می‌گویند که فلاسفة اسلامی در بعضی از جاها گفته‌های انبیاء را آنطوری که باید و شاید توجه نکرده‌اند و درک نکرده‌اند."

برای مطالعه متن کامل سخنان ایشان اینجا را کلیک کنید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 60664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۰
    1 0
    لطفا برای انعکاس دقیقتر نظر آیه الله بروجردی، از شاگردان ایشان نیز که در قید حیات هستند، از جمله آیه الله واعظ زاده خراسانی، این موضوع را جویا باشید، تا نظر ایشان دقیقتر در مورد فلسفه تبیین شود.