نشست یکصد و هفتاد و یکم اوپک در شرایطی آغاز شد که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده که از موضع خود پایین نمی آید و برنامه ندارد که تولید نفت ایران را کاهش دهد.

به گزاش خبرگزاری خبرآنلابن به نقل از رویترز، اوپک امروز چهارشنبه به گفت و گو بر سر کاهش تولید کشورها و  افزایش قیمت در بازار نفت آغاز کرد. درحالی که ایران و عراق همچنان تصمیم دارند که تولید خود را کاهش ندهند و عربستان نیز گرچه اعلام کرده با تصمیم کاهش موافق است،اما سقف کاهش خود را نسبت به آنچه در توافق الجزایر اعلام کرده،افزایش داده است.

وزرای کشورهای عضو سازمان سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) جلسه غیر رسمی خود را در وین درحالی آغاز کردند که نماینده عراق اعلام کرده که امروز قرار است به توافق برسیم و از سویی بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز گفته که به این نشست خوشبین است.

روز سه شنبه ایران در نامه ای به اوپک نوشته که از عربستان می خواهد یک میلیون بشکه در روز تولید نفت خود را کاهش دهد. این میزان بیشتر از اندازه ای است که ریاض در توافق اولیه تعهد کرده که تولید  خواهد کرد .این کشور پیش از این اعلام کرده بود که با کاهش روزانه  ۰.۵ میلیون بشکه موافق است.

درهمین حال وزیر خارجه اکوادور عنوان کرده که از موضع ایران در اوپک حمایت خواهد کرد. وی در هتل حیات در پاسخ به پرسشی درباره این که فکر می کنید امروز به توافق خواهید رسید، اظهار کرد: من هم امیدوارم امروز به توافق برسیم. هیچ بحثی درباره فریز نفتی مطرح نیست. 

در روز چهارشنبه قیمت برنت ۱.۵ درصد افزایش قیمت داشته و به بیش از ۴۷ دلار رسید.برخی تحلیلگران بر این باورند که اگر اوپکی ها به یک توافق نرسند قیمت نفت به ۳۵ دلار سقوط خواهد کرد.

به دنبال لغو نشست غیر اوپکی ها، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد در نشست کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین شرکت نمی کند. بیژن زنگنه، وزیر نفت در بدو ورود به وین با وزاری ونزوئلا و الجزایر دیدار کرد و در جمع خبرنگاران گفت، ما سطح تولیدی را که در الجزایر درباره آن تصمیم گرفتیم، تغییر نمی‎دهیم.

این در حالی است که وزیر انرژی روسیه، نوواک اعلام کرده که برنامه ای برای گفت و گو در وین نخواهد داشت. 

35224

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 607252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    9 0
    فقط بايد عربستان توليد نجوميش رو كم كنه، كشورهاي ديگه هم بايد فشارشون روي عربستان باشه ما كه توليدمون از عراق هم كمتره