رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی اعتقاد دارد که تنها با افزایش تولید نمی‌توان به اهداف سند چشم‌انداز دست یافت.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: باید توجه داشت که تنها با افزایش تولید نمی‌توان به اهداف سند چشم‌انداز دست یافت و امروز پایین بودن شاخص بهره‌وری در کشور بزرگترین چالش اقتصاد کشور است.

محمود دودانگه  با بیان این مطلب که بهره‌وری بیانگر متوسط تولید به ازای هر واحد از منابع به کار رفته در تولید است، اظهار داشت: متاسفانه کشور ما نسبت به دیگر کشورها در زمینه بهره‌وری آنچنان که باید و شاید روند خوبی نداشته است.

وی میانگین بهره‌وری سرمایه و شاخص بهره‌وری از سال 1960 تا 2005 ادامه داد: می‌دهد که بهره‌وری کل در کشورهای پیشرفته 300 درصد رشد داشته و به عبارتی این شاخص در این کشورها 3 برابر شده است در حالی که در همین مدت بهره‌وری کل در ایران نه تنها رشد نداشته بلکه یک روند کاهش را نیز نشان می‌دهد.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: وجود روند کاهش در شاخص بهره‌وری نشان می‌دهد که ما در ایران از منابع و ظرفیت و نیروی کار خود استفاده بهینه نداشته‌ایم.

این مقام مسوول پایین بودن شاخص بهره‌وری در ایران را بزرگترین چالش اقتصاد کشور دانست و خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که تنها با افزایش تولید نمی‌توان به اهداف سند چشم‌انداز دست یافت از این رو باید به صورت جدی‌تری به مقوله افزایش بهره‌وری توجه شود.

به گفته وی بهبود بهره‌وری به معنای استفاده کمتر از منابع ایران تولید هر  و احراز محصول است و با فرش ثابت بودن قیمت‌های عوامل تولید، به کاهش هزینه تمام شده محصول منجر می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 60799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =