۰ نفر
۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۶

فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص ارزیابی اش از جو عمومی مجلس نسبت به لایحه دولت سخن گفت.

نرجس حق بیان : استرس دولت در ارایه لایحه هدفمند کردن یارانه ها به قدری مسجل است که بعید به نظر می رسد مجلس نشینان از این استرس به عنوان نقطه ضعف دولت بهره نگیرند . اگرچه دولت در داخل مجلس نیروهای با نفوذی همچون باهنر را همراه خود دارد اما اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس بالاخص لیدرجسورشان پس از 12 جلسه بحث و بررسی کارشناسی هنوز اما و اگرهای زیادی براین طرح دارند.
از دیگر سو هستند کسانی که از نفوذ خود درمجلس استفاده کنند و اجازه ندهند دولت در سال پایانی استفاده سیاسی برای اخذ رای از این طرح داشته باشد.
طرحی که پایه آن را بر اساس تحول در 7 محور گذاشتند در حالی به پروپاگاندای انتخاباتی بدل گشته که نشانی از تلاش دولت در تحول بنیادی در اقتصاد دیده نمی شود.
افق دیده وزیر اقتصاد در طرح تحول اقتصادی تنها به یک نقطه خیره مانده است و آن نقدی کردن یارانه هاست.شمس الدین حسینی از هیچ تلاشی برای نقدی کردن یارانه ها و یا به تعبیری ساده تر دادن پول به دست مردم درست در واپسین روزهای عمر دولت ودر آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری مذایقه نمی کند چه او خوب می داند که کلید باب همایون را بی جهت به او نسپردند.
حال در آستانه ارایه لایحه به مجلس او و دیگر اعضا و دست اندرکاران طرح تحول اقتصادی نگرانند . حسینی اعلام کرده که مجلس با کلیت این طرح موافق است این حرفی است که طی یک هفته اخیر بارها و بارها در جمع رسانه ها و غیر رسانه ها اعلام کرده است شاید این اتفاق به واقع حادث شود .
در همین ارتباط ، فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی در گفت و گو با خبر آنلاین در خصوص ارزیابی اش از جو عمومی مجلس نسبت به طرح هدفمند کردن یارانه ها اظهار داشته است:" مجلس با کلیت کار موافق است و فکر نمی کنم مخالفتی با طرح هدفمند کردن یارانه ها داشته باشد."
فرزین در پاسخ به این سوال که چرا تمام هم و غم دولت متمرکز برنقدی کردن یارانه ها است و در اجرایی کردن سایر محورهای طرح تحول اساسا تلاشی به چشم نمی خورد گفته است:" این چیزی است که مجلس از دولت خواسته است بنابر این از آنجا که عمده بحث مجلس حول محور هدفمند کردن یارانه ها بود دولت نیز بیشتر تلاش خود را متمرکز در این بخش کرده است."
سخنگوی طرح تحول اقتصادی از تلاش بی وقفه دولت در این خصوص خبر داده که بر اساس آن عمده جلسات تا پاسی از شب در وزارت اقتصاد برقرار است .
فرزین در پاسخ به این سوال که برای سایر محورها از جمله تحول نظام بانکی چه کرده اید؟ گفت:" پروژه های زیادی تعریف کردیم و درصدد هستیم تا پس از رفع موانع اجرای نقدی کردن یارانه ها آن ها را نیز اجرایی کنیم."
وی در توضیح بیشترابراز داشت:" اصلاح رفتاری ، اجرایی کردنن بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی و اصلاحات ساختاری نظام بانکی در دستور کار وزارت اقتصاد و تیم اجراکننده تحول اقتصادی است.
تلاش دولت بی وقفه ادامه دارد. از اقتصاد دانان بسیاری برای اجرای این طرح بهره گرفته شد که البته عموما در میان آنها اقتصاددانان با نگاه اقتصاد بازارو اقتصاد لیبرال کمتر به چشم می خورند. شاید از همین رو است که بسیاری از علمای اقتصادی با این نگاه ، نسبت به تورم زا بودن این طرح هشدار داده اند."
رامین پاشایی فام معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز پیشتر به خبرآنلاین در خصوص تورم زا بودن طرح تحول اقتصادی گفته بود این طرح جهش قیمت ها را به دنبال دارد که در بلند مدت می تواند پس از به ثبات رسیدن، این جهش قیمت از بین برود.
به هرحال به تعبیر بسیاری از سیاستمداران نقدی کردن یارانه ها بزرگترین برگ برنده دولت در انتخابات دهم است با توجه به اینکه چیزی تا پایان دور نهم نمانده است طبیعی است که جلسات دولت تا نیمه های شب برای به اجرا رساندن لایحه نقدی کردن یارانه ها ادامه داشته باشد.طبیعی است که وزیر اقتصاد از هر فرصتی برای دفاع از این طرح استفاده کند و در هر جمعی که خبرنگار حاضر است بی مهابا بحث را به سمت هدفمند کردن یارانه ها هدایت کند. طبیعی است که سایر محورهای طرح تحول اقتصادی به حاشیه برود...و طبیعی است که با افزایش افراد در دهک های پایین درآمدی و نیز تورمی که آنها هر روز فقیر تر می کند ، هدفمند کردن یارانه ها دولت را برای 4 سال دیگر ماندگار کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =