یک عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌و‌یکمین جشنوار موسیقی فجر معتقد است اگر اهالی موسیقی به جای تاختن به یکدیگر، در کنار هم برای بهبود وضعیت موسیقی تلاش کنند اتفاقات بهتری رخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شکل برگزاری سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر با اعتراض تعدادی از هنرمندان و اهالی موسیقی همراه بود.

امسال سی‌و‌دومین دوره جشنواره موسیقی فجر به دلیل تقارن با ایام فاطمیه، یک ماه زودتر از موعد همیشگی سالانه و از 22 دی‌ تا اول بهمن برگزار خواهد شد اما این رویداد هنری که ریاست آن مجددا بر عهده حمیدرضا نوربخش است، این روزها در فضای مجازی با چالشی به نام کمپین گواهی دست چپ مواجه شده است.

داوود گنجه‌ای که سال گذشته از اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر بود و امسال نیز در این شورا حضور دارد صحبت‌های خود در مورد این اعتراضات و کمپین گواهی دست چپ را این گونه آغاز کرد: «زمانی که خود اهالی موسیقی این گونه به یکدیگر می‌تازند از مسئولینی که گاها فاقد نگاه عاشقانه به موسیقی هم هستند چه انتظاری می‌توان داشت؟ این حرکت‌ها بیش از آن که راه‌گشا باشند موضع‌گیری اهالی موسیقی در برابر هم هستند.»

این نوازنده کمانچه و ویولن در مورد معترضان به اتفاقات جشنواره سی‌و‌یکم ادامه داد: «این‌ها هنرمندانی هستند که نسبت به دیگران حساس‌ترند و گاهی اوقات براساس نظر شخصی خود نسبت به عملکرد مدیر رویدادی مانند جشنواره فجر نظر می‌دهند و فراموش می‌کنند که جشنواره فجر، جشنواره‌ای ملی و ویترینی دولتی است.»

او ضمن دفاع از عملکرد شورای سیاست‌گذاری جشنواره سی‌و‌یکم افزود: «عملکرد شورای سیاست‌گذاری عملکردی قابل دفاع بود و مانند هر رویداد دیگری در کنار نقاط ضعف، نقاط قوتی هم داشت.»

گنجه‌ای در پاسخ به انتقادات نسبت به تغییر روند چگونگی حضور افراد و گروه‌ها در جشنواره از پر کردن فراخوان تا دعوت شدن توسط مسئولین برگزاری توضیح داد: «شورای سیاست‌گذاری جشنواره سی‌و‌یکم پس از بررسی توانایی‌های افراد و گروه‌ها اقدام به دعوت آن‌ها کرد. به عنوان مثال در شبی که کامکارها «شادمانه‌ها» را در برج میلاد اجرا کردند استقبال به گونه‌ای بود که با پول حاصل از فروش بلیت، دستمزدشان تامین شد. زمانی که ما جشنواره‌های دیگری هم چون جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی را برای دیده شدن استعدادهای تازه‌مان داریم چرا نباید در جشنواره فجر به کسانی بپردازیم که علاوه بر رو به رو شدن با اقبال عمومی، درآمدزا هم هستند؟»

او تصریح کرد: «جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی مکان خوبی برای رقابت جوانانی است که بنا بر اقتضای سن‌شان میل به دیده شدن دارند. از سوی دیگر نمی‌توان انکار کرد که هر انسانی که مدیریت رویدادی هنری در هر نقطه‌ای از دنیا را بر عهده می‌گیرد هنگام انتخاب افراد برای حضور در آن رویداد خودآگاه یا ناخودآگاه به سمت کسانی می‌رود که از لحاظ رویکرد و خط‌مشی فکری به خودش نزدیک‌تر هستند.»

این عضو هیئت مدیره خانه موسیقی در مورد اعتراضاتی که نسبت به تفاوت مبالغ پرداخت شده به هنرمندان حاضر در جشنواره سی‌و‌یکم وجود دارد توضیح داد: «همه هنرمندان پیش از امضای قرارداد از مبلغ آن آگاه بودند و اگر اعتراضی داشتند باید پیش از امضا بیان می‌کردند نه پس از آن. در مقایسه مبلغ قراردادها با یکدیگر نیز باید به مواردی هم چون تعداد اعضای گروه، زحمتی که کشیده‌اند و سابقه و رزومه آن‌ها توجه کرد و نمی‌توان با چشم پوشی از این موارد، صرفا پرسید چرا فلان هنرمند این قدر و بهمان هنرمند آن قدر گرفته است.»  

 گنجه‌ای که یکی از ویژگی‌هایش مردم‌داری است و به همین جهت بسیاری از اهالی موسیقی از او برای حل مشکلات کمک می‌گیرند در پایان گفت: «به عقیده من اگر اهالی موسیقی به جای تاختن به یکدیگر، در کنار هم برای بهبود وضعیت موسیقی در ایران و رفع اما و اگرها و شرط و شروط‌هایی که همه از آن آگاه هستیم بکوشند اتفاقات بهتری رخ خواهد داد.»

تاکنون نظر کیوان ساکت، سرپرست ارکستر وزیری و از منتقدان جشنواره سی‌و‌یکم در خبرآنلاین منتشر شده است که می‌توانید مشروح آن را اینجا بخوانید و در روزهای آینده، نظرات دیگر موافقان و صحبت‌های منتقدان شیوه برگزاری سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر منتشر خواهد شد.

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 608393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =