ناکامی خودروسازان داخلی در ایفای مسوولیت اجتماعی

رسول شقاقی: شرکت‌های خودرویی در ایران معمولا با دید روشنفکرانه نسبت به «مسوولیت اجتماعی» سخن می‌گویند. با این‌حال به نظر می‌رسد این واژه برای آنها جا نیفتاده و یا چون نگاه‌ یکسانی در این مورد وجود ندارد، عملکرد قابل ملاحظه‌ای در این مورد نداشته‌اند.  

در واقع در سازمان‌های شرکت‌های خودرویی (واردکنندگان و تولیدکنندگان) افرادی با افکار مترقی وجود دارند که بتوانند از مزایای مستقیم اجرای مسوولیت اجتماعی همچون افزایش ارزش و نشان تجاری، وفاداری مشتری، تقویت وجهه عمومی  و ارتقای اعتماد و اطمینان طرف‌های ذی‌نفع سخن بگویند اما معمولا اقدامی انجام نشده؛ گرچه اندک شرکت‌هایی هم هستند که شاید چون آشنا با این واژه نبودند، فعالیت‌هایشان در این زمینه را هیچگاه معرفی نکرده‌اند.

رنو‌پارس و بچه‌ها و خیابان‌‌ها

حضور رنوپارس در ایران با هدف تامین قطعات تندر90 بود اما اثرات فرهنگی بسیاری در میان شرکت‌های خودرویی بوجود آورد. قطعه‌سازان ایرانی به استانداردهای جهانی رسیدند و خودروسازان علاوه بر آشنایی با جدیدترین مفاهیم تامین، لجستیک و کیفیت، با مشاهده اجرای پروژه «بچه‌ها و خیابان‌‌ها» در این شرکت فرانسوی با مسوولیت اجتماعی در سطح بین‌المللی آشنا شدند. 

پروژه بچه ها و خیابان‌ها توسط شرکت رنو در بسیاری از کشورهای جهان اجرا شده و گرچه نوعی بازاریابی برای نسل بعدی مشتریانش است با این‌حال از نظر این کمپانی اثباتی بود برای درک نگرانیهای موجود در جامعه با توجه به آمار بالای تصادفات جاده‌ای خصوصا برای کودکان بین 7- 11 سال که قربانی اینگونه تصادفات در مسیر خانه به مدرسه و یا راه برگشت می‌باشند. در ایران مرحله اول از دو سال پیش آغاز شد و 9 مدرسه ابتدایی پسرانه و دخترانه در مناطق 1و2و3 تهران انتخاب شدند. با استفاده از کتاب‌های مخصوص و لوازم آموزشی به آنها آموزش‌های لازم در ده جلسه داده شد. هر دانش آموز در مورد درس آن روز نقاشی‌ نیز می‌کشید. این طرح هم‌اینک نیز ادامه دارد و رنوپارس در نوروز امسال یک سی‌دی شامل آموزش و بازی‌های کامپیوتری با محوریت «بچه‌ها و خیابان‌ها» و «ایمنی برای همه» تکثیر کرد.

سایپا و آهوی ایرانی

مدیرعامل جدید گروه سایپا اهل روستای میچکار در شمال ایران است. پروژه حفاظت از آهوی ایرانی به عنوان مسوولیت اجتماعی این گروه جزو اولین برنامه‌های پوستین‌دوز بود. در این پروژه برنامه‌ریزی‌ها و مسائل فنی بر عهده سازمان محیط زیست است اما فراهم کردن امکانات و تجهیزات برای محیط‌بانان و زیست‌گاه‌ها بر عهده شرکت خودروسازی سایپا خواهد بود. گفته می‌شود وجود آهو در زیستگاه‌های ایران و دشت‌ها بیانگر شاخص پویایی است چنانچه در زیست‌گاه‌های یوزپلنگ و سایر گوشتخواران، وجود آهو اهمیت زیادی دارد. بر طبق گفته‌های آقای مدیرعامل «برای آشتی بیشتر انسان با طبیعت و حفظ گونه‌های حیوانی، سایپا به مدت پنج سال آهوی ایرانی را بعنوان نماد این گروه خودروسازی تحت حمایت قرار می‌دهد.»

یکی دیگر از برنامه‌های سایپا در قالب مسوولیت‌های اجتماعی کاشت 40 هزار اصله درخت به تعداد کارکنان سایپا است که از هفته درخت‌کاری شروع شد و البته هنوز هیچ خبری از آن اعلام نشده است.

آسان‌موتور و شبدر امید       

جدیدترین طرح در رابطه با مسوولیت‌های اجتماعی در شرکت‌های خودرویی به آسان‌موتور(نماینده رسمی کمپانی هیوندای موتور کره) تعلق دارد که با همکاری پلیس راه و سازمان بهزیستی کشور و با هدف جلب اذهان عمومی به آمار بالای تصادفات رانندگی منجر به فوت و آثار و صدمات منفی روحی و روانی آن در بدنه اجتماع، اقدام به برگزاری طرح «شبدر امید» نمود که در آن طی شناسایی و جذب کودکان و نوجوانانی که در اثر سوانح رانندگی، سرپرست خانواده خود را از دست داده اند به قید قرعه ، نسبت به رسیدگی به نیازهای تحصیلی، معیشتی و خانوادگی تعدادی از آنها اقدام کرد. در این  طرح برای 65 نفر از 12 استان به قید قرعه جوایزی در نظر گرفته شد که از 5 هزینه کمک تحصیلی تا 20 عضویت چهار ساله در مراکز ورزشی را شامل می‌شد.

شرکت‌های دیگر

اگر با شرکت‌های خودرویی در این مورد صحبت کنید معمولا جواب روشنی برای فعالیتی به نام مسوولیت اجتماعی ندارند با این‌حال معتقدند به آن پایبند هستند. شرکت‌هایی هم وجود دارند که خود را بالاتر از جامعه دانسته و مواردی همچون اشتغال‌زایی، هزینه‌های تحقیقات و... را به عنوان مسوولیت اجتماعی بیان‌ می‌کنند. در این بین شرکت‌هایی هم هستند که فعالیت‌های جالبی در کارنامه خود دارند و در زمینه محیط زیست، انرژی و فاضلاب کارخانه فعالیت‌های علاوه‌ بر وظایفشان انجام داده‌اند اما چون با مقوله‌ای به نام مسوولیت اجتماعی آشنا نبودند نتوانسته‌اند خود را معرفی کنند.

کد خبر 60843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۰
    0 0
    اينها مردم تو ماشيناشون بميرن يا اتيش بگيرن مهم نيست بد مسئوليت اجتماعي شو قبول کنند؟وقتي ميان مي گن فقط 3000 نفر به خاطر نقص فني مي ميرند مهم نيست بقيه عوامل بچسبين ديگه چه انتظاري مي ره؟