نویسنده کتاب «مردگان باغ سبز» در دوران نوجوانی بیش از همه نویسندگان، به داستایوفسکی علاقه داشته و همچنان نیز این نویسنده را بزرگ توصیف می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا بایرامی که دوشنبه 20 اردیبهشت مهمان کافه خبر بود، درباره نویسندگان مورد علاقه‌اش گفت: «از دوران نوجوانی بیش از همه نویسندگان، داستایوفسکی علاقه داشتم و معتقدم این نویسنده نگاه قابل تحسینی به روح و روان آدمی داشته است.»

بایرامی از دیگر نویسندگان مورد علاقه‌اش در دوران نوجوانی به  محمود دولت آبادی، غلامحسین ساعدی و جلال آل احمد اشاره کرد و درباره دلیل این علاقه‌مندی‌ها گفت: «محمود دولت آبادی روستایی‌نویس است و فضای داستان‌هایش به اعتقاد من بسیار ملموس است. آثار ساعدی از این بابت مرا به وجد می‌آورد که با نثری بسیار ساده و ارائه تصاویری روشن، اما از زاویه‌ای متفاوت با مهارت مفاهیم عظیم را انتقال می‌دهد و بهترین نمونه از این شیوه او را می‌توان در کتاب «عزاداران بیل» دید.»

این نویسنده ضمن اشاره به این نکته که جلال آل احمد باعث سرخوردگی‌اش در زمینه نویسندگی شده بود، توضیح داد: « من نه تنها نثر جلال را بسیار دوست داشته و دارم، جسارت فوق العاده او را هم تحسین می‌کنم. جلال آل احمد  جسارت عجیبی داشت و من وقتی در نوجوانی به این فکر می‌کردم که می‌خواهم نویسنده بشوم اما جسارت قابل تحسین جلال را ندارم دچار سرخوردگی شدم تا اینکه بعدها در جوانی متوجه شدم هر نویسنده‌ای خصوصیات اخلاقی خاص خودش را دارد.»

سالینجر، مارک توآین و خوزه سلا از نویسندگان مورد علاقه بایرامی در ابتدای دوران جوانی بوده‌اند.

بایرامی علاوه بر این نویسندگان، گاهی کتابهایی از نویسندگان خاصی را دوست داشته که این علاقه به همین کتاب خاص محدود می‌شود. او در این باره گفت: «سالینجر از جمله نویسندگانی است که برخی از آثارش را دوست دارم. یا همین طور لویی فردینان سلین که من فقط «رمان سفر به انتهای شب» آن را دوست داشته‌ام و فکر می‌کنم هرگز نوشته‌های دیگر او به پای این اثرش نرسیده‌اند.»

از دیگر نویسندگانی که محمدرضا بایرامی به آنها علاقه داشته می‌توان به مارگریت دوراس و تولستوی اشاره کرد. او درباره دوراس گفت: «دوراس را در دوره‌ای بسیار دوست داشتم. او تنها کسی است که می‌تواند به شکلی عجیب از یک سطح عبور کند و ناگهان به عمق برسد. به ترتیبی که به نظر می‌رسد از بیهودگی می‌نویسد اما ناگهان همه این بیهودگی‌ها در اثر او معنا پیدا می‌کند.»

بایرامی درباره تولستوی هم معتقد است: «هنوز هم از عظمت تولستوی چیزی کم نشده و خیلی‌ها از او تاثیر گرفته‌اند، اما متاسفانه من آثار تولستوی را خیلی دیر خواندم.»

محمدرضا بایرامی که امسال با کتاب «مردگان باغ سبز» در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب حضور دارد، معتقد است، ازدحام بازدیدکنندگان باعث شلوغی و سردرگمی می‌شود. او گفت: «نمایشگاه امسال خیلی شلوغ‌تر از هر سال است و من فقط توانستم دوری بزنم و با عجله غرفه‌ها را ببینم.»

بایرامی همچنین به حضور نیروی انتظامی در نمایشگاه امسال اشاره کرد و درباره ازدحام بازدیدکنندگان گفت: «به هر حال گشتن در فضای نمایشگاه، دیدن غرفه‌ها و اصولا حضور در فضایی که کتاب وجود دارد به خودی خود جذاب است اما شلوغی نمایشگاه امسال باعث شد کم و بیش قید گشت و گذار در آن را زدم و به صورت گذرا از نمایشگاه بازدید کردم. باید دید تا پایان نمایشگاه فرصتی ایجاد می‌شود یا خیر.»

این نویسنده در ادامه نشست کافه خبر به تصویرسازی جلد تازه‌ترین اثرش  پرداخت و گفت: «دلم می‌خواست جلد کتاب کهنگی را القا کند. خوشبخانه هم تکنیک نقاشی روی جلد و هم رنگ آن به این مسئله کمک کرده، اما مدت‌هاست دیگر به تصویرگری کتاب و کتابسازی مورد توجه نیست.»

وی در این باره به تصویرسازی داخل کتاب اشاره کرد و گفت: «من وجود تصویر در کتابهای بزرگسالان را می‌پسندم و به نظرم جالب است در سرآغاز کتاب یا ابتدای هر فصل تصویری گنجانده شود، اما خوب از آنجا که بسیاری معتقدند این کار ذهن مخاطب را محدود می‌کند و فرصت تخیل را از آن می‌گیرد، این کار دیگر چندان رایج نیست.»

کتاب «مردگان باغ سبز» آخرین اثر محمدرضا بایرامی صبح دوشنبه در غرفه سوره مهر در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 60878

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =