وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با آشوت مانوکیان، وزیر زیرساخت انرژی و منابع طبیعی ارمنستان از مشارکت و تمایل ایران برای ساخت و راه اندازی منطقه آزاد مغری در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از شاتا، محمدرضا نعمت زاده در این نشست گفت: با توجه به تجارب ایران در زمینه راه اندازی و ایجاد مناطق آزاد، آمادگی کامل داریم تا این تجربیات را برای ایجاد زیرساخت ها و سایر زمینه ها در اختیار کشور دوست و همسایه ارمنستان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ایجاد این منطقه آزاد به بهبود و ارتقای مناسبات تجاری دو کشور کمک خواهد کرد، افزود: ایران و ارمنستان ظرفیت های بالقوه ای برای توسعه روابط اقتصادی و صنعتی دارند و باید سطح مبادلات دو کشور ارتقا یابد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به علاقمندی بخش های خصوصی دو کشور برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی اشاره و تصریح کرد: باید با رفع موانع بانکی و بیمه ای پیش روی بخش خصوصی از توانمندی و تمایل بخاین بخش برای گسترش سطح مناسبات تجاری بهره ببریم.
نعمت زاده از علاقمندی سیستم بانکی و صندوق ضمانت صادرات ایران برای رفع موانع تجاری دو کشور خبر داد و گفت: برگزاری نشست های مشترک در قالب کمیسیون و سفر مقامات می تواند عامل موثری برای شناسایی مشکلات و موانع و برنامه ریزی برای ایجاد زمینه مناسب همکاری های تجاری ، صنعتی و معدنی باشد.
وی همچنین به توانمندی شرکت های خدمات فنی و مهندسی ایرانی برای مشارکت در ساخت طرح های زیربنایی صنعتی و تجاری ارمنستان اشاره کرد و افزود: در زمینه اکتشاف و بهره برداری معدنی به ویژه مس، سنگ آهن و طلا و ساخت طرح های تولیدی فولاد نیز توانایی فنی ومهندسی خود را در اختیار ارمنستان قرار خواهیم داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران تمایل دارد تا با اتحادیه اوراسیا توافق نامه تجارت ترجیحی امضا کند، گفت: با توجه به عضویت ارمنستان در این اتحادیه، انتظار داریم تا از حمایت این کشور برای انعقاد این توافق نامه بهره ببریم.
نعمت زاده به جایگاه علمی کشورمان در عرصه بین المللی به ویژه در بخش های نانوتکنولوژی، بایو تکنولوژی، فناوری اطلاعات و مخابرات اشاره و تصریح کرد: با چند کشور خارجی برای انتقال تکنولوی و دانش تفاهم نامه امضا شده است و امیدوارم این تفاهم نامه با ارمنستان نیز امضا شود.
وزیر زیر ساخت انرژی و منابع طبیعی ارمنستان با بیان اینکه از حضور سرمایه گذاران ایرانی به ویژه در بخش معدن استقبال می کنیم گفت: برای ساخت منطقه آزاد نیز از تجربیات ایران استفاده خواهیم کرد و گسترش این روابط می تواند زمینه عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا را هموار تر کند.
آشوت مانوکیان با اشاره به روابط مستحکم سیاسی دو کشور برمبنای حسن همجواری افزود: باید روابط اقتصادی و تجاری دو کشور نیز به تبعیت روابط دوستانه و مناسب سیاسی ارتقا یابد.
وی خواستار کمک ایران برای توسعه صنایع معدنی در ارمنستان شد و تصریح کرد: پوشش های بیمه ای از سوی ایران در این صنایع می تواند به توسعه این صنعت در ارمنستان کمک کند.
وزیر زیر ساخت انرژی و منابع طبیعی ارمنستان از حمایت ویژه و کامل این کشور برای انعقاد توافق نامه تجارت ترجیحی و عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا خبر داد و کمک ایران برای راه اندازی منطقه آزاد مغری را گام اول در این بخش عنوان کرد و گفت: گرچه این عضویت و انقاد این توافق نامه می تواند منجر به گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی شود اما روابط 2 کشور بدون توجه به این موضوعات نیز روابط ایران و ارمنستان بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

 

35225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 609086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    3 0
    کل تولید ناخالص داخلی ارمنستان با جمعیت کمتر از 3 میلیون نفر 78 میلیارد دلار است که 90 درصدش هم در قبضه روسیه است، من فکر نمی کنم روابط اقتصادی با ارمنستان از رقم فعلی 100 150 میلیون دلار خیلی بالاتر برود.