۰ نفر
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰

ایرنا نوشت: استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تصمیم اخیر کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) مبنی بر کاهش تولید نفت و مجاز بودن ایران به افزایش تولید این محصول می تواند هم فرصت و هم تهدید باشد.

مصطفی سلیمی فر افزود: با این تصمیم ایران می تواند نفت بیشتری بفروشد و به منابع ارزی بیشتری دست یابد.

وی اظهار کرد: این تصمیم همچنین دست کشور را برای سرمایه گذاری و ظرفیت سازی بیشتر در زیربناهای اقتصادی بازتر می کند و می تواند موجب رونق و اصلاح اقتصادی شود.

سلیمی فر گفت: اما تهدید این تصمیم این است که چون درآمدهای نفتی افزایش می یابد ممکن است دوباره بودجه، بیشتر به نفت وابسته شود و کشور را به درآمدهای نفتی وابسته تر کند.

دانشیار اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد افزود: همه چیز، بستگی به نوع عملکرد دولت و چگونگی استفاده از این درآمدهای نفتی افزایش یافته دارد.

سلیمی فر ادامه داد: در یکی دو سال قبل وابستگی بودجه به نفت کم شده که یک بخش آن اجباری بوده یعنی چون درآمدهای نفتی کشور کم بوده وابستگی هم کمتر شده است و بخش دیگر آن هم ارادی بوده که تصمیم دولت ین بوده است که سهم نفت را در بودجه کشور کاهش دهد.

وی گفت:اگر بنای دولت همین رویه یکی دو سال اخیر باشد و سهم صندوق توسعه ملی را پرداخت کند امید است که گرفتار آن تهدید نشویم و این درآمدهای افزوده شده به بخش سرمایه گذاری، ظرفیت سازی و تولید کشور کمک کند.

وی افزود: رویکرد دولت تدبیر و امید در زمینه کاهش اتکا به نفت مثبت بوده و اگر به این سیاست، وفادار بماند می تواند توفیق یابد.

یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک با توافق اعضا برای کاهش تولید تا سقف 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز همراه بود.

به دنبال آن روسیه نیز به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت جهان اعلام کرد برای همراهی با اوپک 300 هزار بشکه از تولید خود می کاهد و ایران تنها کشوری است که نه فقط تولید آن در 6 ماه نخست سال آینده میلادی کاهش نمی یابد بلکه به افزایش تولید تا 90 هزار بشکه در روز مجاز است.

به دنبال اعلام خبر توافق اوپک با این تصمیم ، قیمت نفت در بازارهای جهانی 10 درصد افزایش یافت.

تحلیلگران بازار انرژی امیدوارند با اجرای تصمیم اوپک و همراهی دیگر کشورها قیمت نفت به 50 تا 55 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 609093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =