"آنایوردم آذربایجان" در تبریز به روی صحنه می رود/ نمایشی برای احیای آیین های بومی آذربایجان

کارگردان بنام تبریزی اعلام کرد: نمایش "آنایوردم آذربایجان" با محوریت احیای آیین های بومی این خطه در تبریز به روی صحنه می رود.

به گزارش خبرآنلاین، "یعقوب صدیق جمال" در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: متن این نمایش با زحمات "محمد رمضانی" نویسنده ی مطرح تبریزی بر اساس منظومه "حیدربابایه سلام" استاد شهریار به زبان ترکی آذربایجانی تنظیم شده و از 23 آذرماه به مدت 20 روز در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت.

وی با بیان اینکه در این نمایش تلاش شده است تمام آیین های فراموش شده فرهنگ فولکلور آذربایجان به نمایش گذاشته شود گفت: در تمام جهان، آیین های کهن آن سرزمین حفظ و با شرایط زمان بازتولید می شود اما در ایران، بسیاری از این شئون فراموش شده است.

این کارشناس ارشد تئاتر و هنرهای نمایشی، آیین هایی مانند: تکم چی، سایاچی، عاشق و ... را سرشار از مفاهیم عمیق فرهنگی خواند و گفت: به عنوان مثال "تکم چی" بعنوان یکی از رسوم کهن آذربایجان ایران، یکی از منحصر به فرد ترین تکنیک های نمایشی است که طی آن و با استفاده از عروسک های دست ساز بومی، آمدن فصول را به مردم خبر می دادند.

صدیق جمال، بازتولید آیین های بومی را وظیفه ی هنرمندان کشور دانست و گفت: در صورت توجه به فولکلورهای فراموش شده، می توان بعنوان غنی ترین هنرهای بومی به جهان ارائه کرد چراکه نمونه ی آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مقدمات نمایش آنایوردوم آذربایجان از هشت ماه قبل شروع شده است گفت: در نمایش یاد شده 60 نفر همکاری دارند که 36 نفر آنان را بازیگران روی صحنه تشکیل می دهند.

صدیق جمال، از حضور 17 بازیگر زن در نمایش آنایوردوم آذربایجان خبر داد و گفت: نقش های اصلی این نمایش بر عهده بانوان هنرمند این شهر خواهد بود.

کارگردان بنام تبریزی، تمام آیتم های موجود در نمایش را "تولیدی" و مختص این نمایش اعلام کرد و گفت: از متن نمایشنامه تا طراحی دکور و لباس و حتی آهنگ سازی این اثر توسط هنرمندان بومی برای "آنا یوردوم آذربایجان" تولید شده است.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص زبان ارائه ی این اثر نیز گفت: تجربه نشان داده است که آثار نمایشی بصورت تالیفی یا ترجمه ای به زبان ترکی در تبریز با استقبال بسیار بالایی روبرو می شود چراکه هم بازیگران و هم تماشاگران با آن به خوبی ارتباط برقرار می کنند.

صدیق جمال با اشاره به اینکه پیش از این نیز نمایش هایی مانند کوراوغلو، بابک، آرشین مال آلان و بالاجا قارا بالیق را به زبان ترکی آذربایجانی به روی صحنه برده است گفت: نمایشی مانند کوراوغلو در سال 79 طی 64 شب اجرا رکورد تماشاگران را در سطح کشور شکست.

وی، ادبیات و فرهنگ آذربایجان را بسیارغنی و سرشار از مفاهیم و مضامین اسلامی، انسانی، عاطفی و عرفانی دانست و گفت: بر همین اساس در نمایش "آنایوردوم آذربایجان" طبق منظومه حیدربابایه سلام استاد شهریار به خرده فرهنگ ها، آئین ها و آداب و رسوم مختلف مردم این منطقه پرداخته شده است.

بر اساس این گزارش، نویسندگی این نمایش را محمد رمضانی بر عهده دارد و محمد ملکی اصلی و محمدرضا فلاحیان به ترتیب آهنگساز و طراح لباس این نمایش هستند.

"آنایوردوم آذربایجان" از 23 آذرماه جاری و راس ساعت 19 به روی صحنه می رود که بلیت فروشی آن از طریق آسایت ebilit.com و نیز گیشه تئاتر شهر تبریز از امروز شروع می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =