۰ نفر
۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
پوتین سهام "روس‌نفت" را فروخت

روسیه نزدیک به ۲۰ درصد از سهام شرکت نفتی "روس‌نفت" را به خریداران بین المللی فروخت. این سهام به قیمت بیش از ۱۰.۵ میلیارد یورو به فروش رفت که معادل ۲۲۰ هزار بشکه نفت خام از تولیدت این شرکت نفتی در روز است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از یورونیوز، فروش این میزان از سهام این شرکت نفتی روسی تحت نظارت مستقیم کرملین صورت گرفته و مبلغ مورد نظر باید تا پایان دسامبر و پیش از ارائۀ بودجه توسط دولت به مجلس روسیه پرداخت شود.

روسیه از زمان آغاز تحریم های غرب علیه این کشور با کسری بودجه روبرو شده و مسکو امیدوار است فروش بخشی از سهام روس‌نفت به کاهش این کسری منجر شود.

شرکت روس‌نفت که طی سالهای پس از به قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین توانسته بود به یک شرکت نفتی مهم در جهان تبدیل شود، طی سه سال گذشته و از زمان آغاز بحران اوکراین هدف تحریم های زیادی از سوی غرب قرار گرفته است.

شرکت گلنکور، متخصص بهره برداری از منابع اولیه و مواد خام با تشکیل یک کنسرسیوم با صندوق دولتی سرمایه‌گذاری قطر ۱۹.۵ درصد سهام شرکت نفتی روس‌نفت را تملک می‌کنند.

پوتین ضمن تایید فروش قسمتی از سهام این شرکت دولتی اعلام کرد "دولت روسیه همچنان بیش از ۵۰ درصد سهام کمپانی روس‌نفت را در اختیار خواهد داشت و امیدوارم ورود گلنکور و قطر به هیئت مدیره شرکت شفافیت آن را بیشتر کند. همزمان کمپانی در مالکیت دولت روسیه با بیش از ۵۰ درصد سهام خواهد ماند".

دولت روسیه اجرای پروژه خصوصی سازی قسمتی از روس‌نفت را در دستور کار دارد و "ایگور سچین" مدیرعامل این شرکت و از نزدیکان پوتین، مامور اجرای پروژه معرفی شده است.

"ویکتور خائیکوف" ریس انجمن نفت روسیه در این باره گفت: "این توافق به سهامی مربوط می شود که قبل از اعمال تحریمها در بازار بوده است بنابراین نمیتوانیم بگوییم که ان تحریمها تاثیری روی این توافق داشته اند".

35223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =