۰ نفر
۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵
توافق تاریخی نفتی‌ها

روسیه در میان کشورهای غیر اوپکی برنامه دارد 558 هزار بشکه در روز کاهش بدهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عربستان سعودی نشان داده است که بیش از انتظاری که از این کشور وجود دارد تولیداتش را کاهش خواهد داد. عربستان پس از اعلام کشورهای غیر اوپکی برای همکاری، کاهش بیشتر تولیدات خود را مطرح کرد.

در کل این توافق میان اعضای غیر اوپک و اوپکی ها برای بهبود وضعیت بازار و تعادل میان عرضه و تقاضا بر قرار شده است که از سال 2001 این همکاری بی سابقه بوده است.

کارشناسان معتقدند که پافشاری عربستان برای کاهش تولیدات به این معناست که ریاض چقدر به ثبات بازار و افزایش قیمت نفت محتاج است. قیمت نفت پس از اعلام همکاری اوپکی ها در 30 نوامبر 15 درصد افزایش داشته است و به بالای 55 دلار نیز رسید.

ریاض با اوپک در 30 نوامبر توافق کرد که تولیدات خود را به 10.06 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. عربستان در ژانویه نزدیک 10.7 میلیون بشکه در روز تولید داشته است.

وزیر نفت عربستان سعودی پس از نشست اعلام کرد:« به طور یقین اعلام می کنم که از اول ژانویه ما تولیدات خود را کاهش می دهیم و حتی بیش از سهمی که در نشست اوپک به توافق رسیدیم کاهش خواهیم داد.»

وزیر عربستان سعودی گفت که او آماده است به کمتر از 10 میلیون بشکه در روز نیز تولیدات خود را برساند که این کمترین میزان از سال 2015 خواهد بود. البته بستگی به شرایط بازار دارد.

وزیر نفت عربستان و روسیه اعلام کردند که آن ها یک سال است که برای کاهش تولیدات و این توافق تلاش کرده اند و چندین بار با یکدیگر جلسه های پنهانی گذاشته بودند.

نواک می گوید که این یک اتفاق تاریخی است، برای اولین بار است که تعداد زیادی از کشورهای نفتی از جاهای مختلف دنیا جمع شدند و به توافق رسیدند.

روسیه قرار است 300 هزار بشکه در روز تا سال آینده کاهش دهد. در حال حاضر این کشور 11.2 میلیون بشکه که بیشترین حد خود در 30 سال گذشته است را تولید می کند. مکزیک برنامه دارد 100 هزار بشکه در روز و آذربایجان 35 هزار بشکه و عمان 40 هزار بشکه کاهش دهند.

نکته تعجب بر انگیز این است که قزاقستان با شرایط سیاسی دشواری که دارد برنامه دارد 20 هزار بشکه در روز تولیداتش را کاهش دهد.

کارشناسان بر این باورند که عربستان سعودی و بقیه کشورها برای نفت 60 دلاری هدف گذاری کردند و حتی امید دارند که به 70 دلار نیز برسد. 

 

 

منبع: بلومبرگ

 

39224

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 611016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =