استیضاح حق مجلس است اما استفاده درست از این حق نیازمند پرهیز از نگاه سیاسی و رویکردهای احساسی است.

شادمهر کاظم زاده عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به قرائت گزارش این کمیسیون درباره سانحه ریلی پنجم آذرماه سال جاری در استان سمنان به خبرآنلاین گفت: گرچه نمی توان از آثار و تبعات این سانحه صرفنظر کرد اما باید بگویم استیضاح یک وزیر با حدود 60 هزار پرسنل برای یک خطای انسانی راهکار درستی برای حل اینگونه مشکلات نیست.

این نماینده مجلس دهم با تاکید بر حق نمایندگان مجلس برای استیضاح وزرا گفت: این حق بر کسی پوشیده نیست و این قانونا از وظایف نمایندگان است منتها استیضاح در فضای سیاسی و با رویکرد احساسی، کار مناسبی نیست.

به گفته کاظم‌زاده وزارت راهو شهرسازی حدود 60 هزار نفر نیرو دارد بنابر این اگر برای خطای عملکردی یکی از این نیروها وزیر را استیضاح کنیم کمکی به بهبود فرآیندها نخواهد شد.

وی افزود: بحث فعلی این است که وزیر باید پاسخگو باشد اما این پاسخگویی باید در مسیر ایجاد اصلاحات در فرآیندها و بهبود عملکرد کلی باشد. ما باید کاری کنیم که از تکرارچنین اتفاقات و مشکلاتی پیشگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعا بحث استیضاح وزیر به صحن خواهد آمد اما به طور منطقی اگر بخواهیم نظر بدهیم این است که در حال حاضر جزییات اتفاق در حال روشن شدن است و ما باید در نظر داشته باشیم که این استیضاح چه تاثیری در آینده خواهد داشت.

کاظم‌زاده افزود: برخی از نمایندگان بعد از قرائت گزارش درخواست استیضاح داشتند اما خیلی از نمایندگان معتقد هستند باید موضوع به صورت منطقی و واقع بینانه بررسی شود. به صرف اینکه یک نفر در یک سازمانی مرتکب خطایی شد، وزیر را بازخواست کردن به نظر منطقی نمی آید. اگر موضوع پاسخگویی مدیر واحد مربوطه بود که استعفای مدیرعامل راه‌آهن به درستی انجام شد و آثار مثبت عمومی و اجتماعی آن را هم دیدیم.

وی گفت: در دولت قبل هم این اتفاقات رخ داد متاسفانه در زمان وزرای قبل هم سقوط هواپیما و تصادفات جاده ای و و ریلی پیش آمد، اما بعد از این رخدادها باید به این سمت حرکت کنیم که ساختار و اشکالات را بررسی کنیم تا از تکرار آنها پیشگیری شود. باید دید چه عاملی باعث این اتفاقات است. در این گزارش عامل اصلی خطای انسانی بوده بنابراین می توان راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این تخلفات پیدا کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرآنلاین مبنی بر اینکه آیا تضمینی وجود دارد که با استیضاح و تغییر وزیر فعلی راه و شهرسازی دیگر این اتفاق تکرار نخواهد شد؟ گفت: این سوال را می توان از دو جنبه پاسخ داد. اینکه ما بگوییم هیچ وزیری نباید استیضاح شود به نظر بنده درست نیست. اما وزیر را باید برای موضوعاتی که در راستای حل مشکلات کلان و بزرگ است استیضاح و بازخواست کرد تا ساختار و شرایط آینده اصلاح گردد.

وی ادامه داد: اما از نگاه دوم ما معتقدیم موضوع کاملا بررسی شده و گزارش دقیق به کمیسیون آمده است اما اشکال به شخص وزیر برنمی گردد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر ما منظورمان این است که در بخش مشکل دار باید اصلاحاتی صورت گیرد این خواسته با تغییر مدیرعامل راه آهن و استعفای او باید پیگیری شود اما اگر بر اساس گزارش بررسی شخص وزیر عامل بروز این مشکل بود باید از وزیر استضاح کنیم.

39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 612292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    72 24
    به نظر این نماینده باید مردم مانند قهرمانان از این وزیر تجلیل کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
      15 1
      منم با استیضاح موافقم . تا مدیران ما یاد بگیرن که اشتباه کوچکترین جزء از مجموعه شون مستقیم به خودشون برمیگرده
    • پوریا A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
      11 0
      اما اینم فراموش نکنید تو ایران همش اول به سمت افزایش قیمت میرن بعد افزایش کیفیت.چند بار راه اهن افزایش قیمت دادن اما کیفیت کاملا صفر
  • medi A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    77 9
    وقتی یک کارمند جزء خطایی مرتکب میشود در واقع سلسله‌ای از خطاها ؛ زنجیروار انجام شده و به آن فرد نهایی رسیده است . اینکه فقط یقه فرد نهایی گرفته شود همان رفتن به خواب خرگوشی است که دائما در حال تکرار است .
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
      9 0
      همیشه یقه ضعیف ترین را میگیرن این جناب نماینده هم منظورش همینه
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    20 40
    ما چرا آتش نشانی داریم؟چرا اورژانس داریم؟چرا بیمارستان سوانح سوختگی داریم؟و.....این نشان از این دارد که ما همیشه منتظر سانحه ای هستیم و نه بخاطر جلوگیری کامل ازآمار تلفات بلکه جزیی از آن پیش بینی میکنیم.این وزیر هم جزعی از این سیستم اتفاع هست و همیشه ما با تجهیزو به روزکردن سیستم میتوتنیم از این اتفاقات جلوگیری کنیم نه با عوض کردن آدم.وزیر عوض بشه.قطار همون قطاره.ریل معیوب همونه.وآموزشهای غیر کامل هم هنوز سر جاشه.
  • زنوزلی A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    46 13
    استیضاح وزیر عمرا.50نفر؟بیمه دارن فدای سرت
  • لاله RU ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    42 27
    نگران نباشید فردا می گوید 150 فروند هواپیما سوخو 100 هم می خواهیم بخریم استیضاح کنسل می شود.
    • بی نام EU ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
      4 4
      حق مطلبو ادا کردی.
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    9 0
    میبنی در کشورهای پیشرفته هم اینگونه است . درست است که وزی بطور مستقیم در تصادف قطار دخیل نبوده . ولی ایشان در کل با انتخاب مدیران بی خیال یا کم تجربه بطور غیر مستقیم در ان دخیل بوده
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    10 0
    مدیر درستی داشت . جرات نمیکرد در کارش اهمال کنه.
  • علي مدحت IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    0 4
    سلام و عرض ادب و احترام به سايت وزين خبر انلاين بنده مدير عامل شركت سازه گستر مدحت هستم كه اين تونل لايننيگ راهسازي كه ضميمه خبر ميباشد برايم جاي سوال بود كه چرا عكس قالب فوق كه فوق العاده با تكنولوژي بالا كه محصول ملي ميباشد براي اين استيضاح و خبر انتخاب شده است. بااحترام علي مدحت مدير عامل شركت سازه گستر مدحت
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    8 0
    خطای ناچیزی که یک نفر از 60000نفر پرسنل راه آهن انجام داده ومتاسفانه جان حدود یکصد نفر زائر امام ع گرفته شده و....؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    8 0
    به نظر میرسد این نماینده استیضاح را برابر با برکناری معنی میکند در حالیکه اگر وزیر با دلایل قانع کننده از خود دفاع کند برکنار نخواهد شد در ضمن اگر وزیر به کارآئی خود مطمئن است نباید از استیضاح بترسد
  • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    6 2
    امان از وکیل الدوله
  • حسام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    4 2
    چرا نونل های شیرگاه در جاده فیزوزکوه تکمیل و افتتاح نمی شود؟ نمایندگان مازندران چرا از وزیر توضیح نمی خواهند؟
  • محمود A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    16 1
    مشکل اصلی اینه که وزارتخانه ازقطعه چینی معیوب ومشکل دارکه 4000بارخطاداده بوده مطلع بوده ولی نسبت به اصلاح سیستم اقدام نکرده وباوجوداین قطعه معیوب هرآن امکان بروز حوادث مشابه دیگروجوددارد
    • بی نام DE ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
      0 0
      دقیقا مشکل همین بنده.
  • ابوالفضل DE ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
    4 8
    چطور در زمان سه دولت قبلی هر وقت هر چیزی می‌شد، باید وزیر، حتی گاهی رئیس جمهور استعفا می‌داد و رسانه‌ها حمله می‌کردند. حالا چه فرقی می‌کنه مگه؟