۰ نفر
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳

عملیات شیرین سازی گاز دریافتی از سکوی دریا در موفقیتی کم نظیر و در فرآیندی که تنها 42 ساعت به طول انجامید، در پالایشگاه بخش خشکی فاز 20 با موفقیت انجام شد و گاز شیرین شده به خط لوله سراسری تزریق شد.

به گزارش  خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، انجام این فرآیند که با تلاش شبانه روزی متخصصان پرتلاش اویک محقق شد، با باز شدن مسیر اولین چاه به سمت پالایشگاه و در سرویس قرار گرفتن تدریجی چاههای سکوی فاز 21 در ظهر پنج شنبه 25 آذر آغاز شد و در ادامه پس از رسیدن به فشار لازم در پالایشگاه،  بامداد جمعه 26 آذر، گاز از سکوی دریا با موفقیت وارد پالایشگاه خشکی این مگا پروژه شد .

پس از تست گاز و روشن شدن مشعل فاز 20، به سرعت فعالیت هاي فراورش گاز ترش فراساحل و تولید محصولات اين فازها شامل گاز شیرین و میعانات گازي آغاز شد که در نهایت گاز دریافتی در کمترین زمان ممکن و با رعایت کلیه استانداردهای ایمنی، شیرین سازی شد.به این ترتیب عملیات شیرین سازی گاز در پالایشگاه فاز 20، ظرف مدت تنها 42 ساعت با موفقیت انجام و پس از کسب مجوز صادرات از شرکت ملی گاز ایران ، شامگاه شنبه 27 آذر ماه به خط لوله سراسری چهارم گاز تزریق شد.

لازم به ذکر است، با راه اندازی ردیف های اول و دوم شیرین سازی فازهای ٢٠و٢١ پارس جنوبی، روزانه  25 میلیون متر مکعب گاز از این پروژه ملی برداشت می شود.
هدف از طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی تولید ٥٠ میلیون مترمکعب گاز، ٧٧ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد در روز و  یک میلیون تن اتان و ١. ١ میلیون تن گاز مایع در سال است.
گفتنی است که شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)  اجرای این مگا پروژه را در هر دو بخش خشکی و حفاری در دریا برعهده دارد.
براساس این گزارش،در حال حاضر یک ردیف شیرین سازی پالایشگاه فازهای 20 و 21 در مدار است و با تثبیت میعانات گازی طی هفته جاری ردیف دوم شیرین سازی نیز در مدار قرار خواهد گرفت. گفتنی است، 2 ردیف دیگر به همراه واحد بازیافت گوگرد نیز تا پایان سالجاری وارد مدار خواهند شد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =