۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲

مجلس وزارت نیرو را ملزم به صدور پروانه برای چاه های غیر مجاز کرده در حالیکه وزارت نیرو با انتقاد شدیداز این تصمیم خواستار تجدید نظر شورای نگهبان شد.

براساس این طرح ، کشاورزانی که در مناطقی به سر می برند که آبهای زیر زمینی به شدت با افت مواجه شده می توانند برای چاه های خود پروانه بهره برداری دریافت و همچنین چاه های خود را 30 تا 40 متر عمیق تر کنند.

این در حالی است که این چاه ها به دلیل برداشت بیش از حد مجاز با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند و اکثرا نیز در مرحله خشک شدن قرار گرفته اند .

براساس اظهارات کارشناسان برداشت بی رویه از چاه های غیر مجاز تا حدی بوده که حتی با تزریق مصنوعی آب به لایه های این چاه ها نمی توان آب های زیر زمینی هدر رفته را باز گرداند و این هشداری برای آیندگان خواهد بود چرا که با ادامه رویه فعلی آبی برای آیندگان باقی نخواهد ماند .

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با انتقاد شدید از مصوبه اخیر مجلس مبنی بر الزام وزارت نیرو به صدور پروانه جهت چاههای غیر مجاز، هشدار داد: این تصمیم موجبات برداشت مضاعف از سفره‌ها و در نتیجه نابودی تعداد بیشتری از قناتها را فراهم می‌کند.

علیرضا الماسوندی امروز در کارگاه آموزشی قنات در تهران با انتقاد از مصوبه مجلس مبنی بر الزام وزارت نیرو به صدور پروانه جهت چاه های غیر مجاز گفت: حال که صحبت از برداشت بی رویه از برخی سفره های آب زیرزمینی کشور به عمل می آید لازم می دانم نگرانی عمیق را از مصوبه نمایندگان مجلس مبنی بر الزام وزارت نیرو به صدور پروانه جهت چاههای غیر مجاز را اعلام نموده و از شورای نگهبان درخواست دارم که با توجه به استفساریه مقام معظم رهبری که عملی خلاف قانون برداشت از سفره ها را خلاف شرع مقدس می دانند در مصوبه مذکور تجدید نظر کنند، در غیر این صورت این تصمیم موجبات برداشت مضاعف از سفره ها و در نتیجه نابودی تعداد بیشتری از قنات ها را فراهم خواهد آورد.

الماسوندی تصریح کرد: شرکت مدیریت منابع آب ایران حافظ حریم قناتها بوده و با هر نوع تجاوز به سفره های آب زیرزمینی سرسختانه برخورد می کند.

این در حالی است که یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با "خبرآنلاین " با تایید تمام اظهارنظرهای کارشناسان تصویب این طرح را تنها راه گریز از بحران کم آبی کشاورزان که در حال حاضر گریبان گیر آنها شده است می داند.

موید حسینی صدر اگرچه بر عواقب مخرب این طرح تاکید می کند اما در عین حال معتقد است : در صورت آنکه این طرح تصویب نشود کشاورزان با بحران های آبی عدیده ای مواجه خواهندشد که جبران ناپذیر خواهد بود .

 

به گفته وی ، این طرح در قالب دو راه حل اجرایی می شود ابتدا ارائه مجوز به چاه های فاقد پروانه بهره برداری است ضمن آنکه قرار است چاه هایی که عمق 70 تا 80 متری دارند به کشاورزان اجازه داده شود 30 تا 40 متر دیگر چاه خود را عمیق تر کنند.

 

براساس اظهارات وی ، مجلس چاره ای جز تصویب این طرح نداشته اما اگر زیرساخت ها فراهم نشود و نتوانیم به درستی آب های سطحی را مهار کنیم قطعا در 10 سال آینده با بحران های شدیدی مواجه خواهیم شد.

 

 به گفته حسینی صدر قرار است این مجوز به کشاورزانی داده شود که در مناطقی به سر می برند که آبهای زیر زمینی با افت چشم گیری مواجه شده است .

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 61404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آتیلا IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۲
    0 0
    عجبا که وزارت نیرو در این مورد سر سختانه برخورد میکند نیروگاهها همانند غولی سفره های زیر زمینی را می بلعند و خدا میداند چه بلایی بر سر زمین های کشاورزی خواهد آمد و وزارت نیرو کشاورزان را مقصر میداند