کواکبیان در جریان بررسی پیشنهاد مربوط به ماده 10 لایحه برنامه ششم، زمانی که به عنوان موافق تریبونش باز شد، در بخشی از صحبت‎هایش گفت: بنده افتخارم این است که شهرستانی هستم.

به گزارش خبرآنلاين،‌ مصطفي كواكبيان نماينده مردم تهران در جايگاه موافق پيشنهاد حذف ماده 10 لايحه برنامه ششم گفت: من چندين بار در جريان بررسي خواستم تذكر بدهم اما به هر دليل وقت داده نمي شود. دوستان عيب ندارد كه ما به نفع شهرستان هايمان فكر كنيم. بنده افتخارم اين است كه شهرستاني هستم.

اين گفته كواكبيان با «ماشاءالله» گفتن نمايندگان مجلس همراه شد و كواكبيان ادامه داد: اما در عين حال توجه كنيد كه اين پيشنهادي كه آقاي محجوب دادند، در راستاي سياست هاي كلي مقام معظم رهبري و براساس 110 قانون اساسي است كه ايشان اجازه دست اندازي به صندوق توسعه ملي را به دولت نمي دهند.

اين عضو فراكسيون اميد در مجلس دهم،‌ تأكيد كرد:  عزيزان !دولت ها مي آيند و ميروند اما قراراست كه دولت روز به روز كوچك شود، نه اينكه روز به روز فربه تر شود. شما وقتي به طرح هايي كه از سوي سازمان هاي توسعه دولتي اينجا مطرح شده و ميخواهد انجام شود، راي ميدهيد، يعني عملا ميخواهيد دست دولت را براي دستبرد به صندوق توسعه ملي باز بگذاريد.

وي افزود: دوستان! ما چند بيماري مزمن داريم،‌دولتي،‌رانتي و نفتي بودن. صرفا براي اينكه دولت در منطقه محروم سرمايه گذاري كند، شما همه اين ها را انجام ميدهيد. تجربه هم نشان داده است كه شوراي نگهبان به طرح ها براي صندوق توسعه ملي راي مثبت نميدهند. بخش خصوصي ميتواند شريك بياورد و بعد تاييد شوراي نگهبان را بگيرند.

كواكبيان با انتقاد از فعاليت شركت هاي خصولتي، گفت: تجربه نشان داده است كه خصولتي ها بساط اقتصاد كشور را در هم ميكوبند . در واقع دولتي ها، اعضاي هيئت مديره اي را تعيين مي كنند براي اينكه به عنوان خصولتي به منابع صندوق دست بيابند،‌ميدانم برخلاف احساسات شماست. اما منطبق با سياست هاي كلي رهبري و براساس اينكه دولت را بايد كوچكتر كنيم نيست. خصولتي ها را نگذاريد روز به روز به منابع دست بيابند،‌ شما سوگند به قانون اساسي خورديد، به سياست هاي كلي پايبند باشيد،‌خداوند شاهد باشد،‌ميدانم كه اين بر ضد من هم مي شود.

در نهايت اين پيشنهاد حذف ماده 10 كه از سوي عليرضا محجوب مطرح شده بود،‌ رأي نياورد.

در ماده 10 لايحه برنامه ششم آمده است:

ماده10- صندوق توسعه ملی مجاز است به طرحهایی که توسط سازمان‌های توسعه‌ای شامل ایدرو،‌ ایمیدور، سازمان صنایع کوچک و شركت شهرکهای صنعتی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت تخصصي برق حرارتي، با مشارکت حداکثر چهل و نه درصد (49%) با بخش غیردولتی با اولويت بخش خصوصي در مناطق کمترتوسعه‌یافته سرمایه‌گذاری می‌نمایند، تسهیلات ارزی پرداخت نماید.


29217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =