میزان نوشت: در پی انتشار میزان رشد اقتصادی اکثر کارشناسان بر این باورند که حوزه بانکی در رشد اقتصادی تاثیر مستقیم دارد و اگر نظام بانکی رویه خود را تغییر دهد، دیگر حوزه‌ها توان بیشتری برای تاثیرگذاری در رشد اقتصادی دارد.

در رزوهای اخیر خبر از رشد اقتصادی در حدود 7 درصد منتشر شده که اکثر کارشناسان بر این باورند که رشد اقتصادی 7 درصدی مدیون نفت است و حوزه‌های دیگر آنچنان تاثیری بر رشد اقتصادی نداشته است، اما نکته مهم آن است که تمام کارشناسان در صحبت‌های خود اشاره‌ای به حوزه بانک دارند.

از این موارد می‌توان به نگاه کارشناسان حوزه مسکن اشاره کرد که بر این باورند با خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری، رشد حوزه مسکن رقم خواهد خورد و رشد حوزه مسکن رشد اقتصادی مثبت را به همراه دارد.

با این تفاسیر حال جای سوال دارد که حوزه بانک در رشد اقتصادی تا چه میزان تاثیر گذار است، در این رابطه کاظم دوست‌حسینی، کارشناس بازار پولی و بانکی گفت: رشد اقتصادی یک ارزش افزوده در دل GDP است که هر چه میزان GDP رشد کند، رشد اقتصادی مثبتی را رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه بانک‌ پشتیبان حوزه‌های اقتصادی است، اظهار کرد: بخش‌های مولد اقتصادی در برخی موارد برای تامین منابع مالی، نیاز به حمایت بانک‌ها دارند و در کنار بانک، بازار سرمایه و منابع شرکت‌ها پشتیبان و کمک کننده حوزه‌های مختلف اقتصادی هستند.

این کارشناس بازار پولی و بانکی، افزود: بانک‌ها و حوزه نظام بانکداری کشور به صورت مستقیم بر رشد اقتصادی تاثیر گذار نیست و بانک‌ها در این مسیر یک واسطه به حساب می‌آید اما باید به این نکته توجه شود که باید مطمئن بود تا سرمایه و حمایت بانک‌ها در مسیر اقتصاد مولد به کار گرفته شود.

دوست‌حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر رشد اقتصادی مدیون نفت است، گفت: احتمال داده می‌شود اگر نفت از محاسبات رشد اقتصادی خارج شود، رشد اقتصادی منفی شده و این در حالی است که در محاسبه رشد اقتصادی، گلوگاه‌های تاثیرگذارتر از نظام بانکی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان حوزه مسکن بر این باورند که با خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری، حوزه مسکن در رشد اقتصادی تاثیر بسزایی خواهد داشت، بیان کرد: بانک‌ها در بخش مسکن مهر تامین مالی زیادی داشته و منابع بسیاری در این مسیر هزینه شد.

دوست‌حسینی یادآور شد: بخش مسکن یکی از عوامل رشد اقتصادی محسوب می‌شود زیرا توانایی به حرکت در آوردن چرخ 50 درصد صنایع همچون صنعت سیمان و فولاد را دارد اما روش تامین مالی در حوزه مسکن بسیار مهم است.

این کارشناس بازار پولی و بانکی خاطرنشان کرد: در بخش تولید مسکن، دولت بر آن است تا با ارائه وام‌های ارزان قیمت، به تحریک تقاضا کمک کند.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =