بعد از ماجرای انتشار جملات منقطع از سخنان ظریف توسط کریمی‌قدوسی و ادعای برخی از رسانه‌های اصولگرا مبنی بر اینکه بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه فایل سخنان ظریف را شنیده و ادعای کریمی‌قدوسی را تایید کرده است «اعتماد» از بهروز نعمتی خواست تا ارزیابی خودش را در این باره بگوید.

گفت‌وگوي نعمتي با «اعتماد» را در ادامه مي‌خوانيد: ‌

در خبرها آمده است كه شما بعد از بازبيني فايل جلسه نمايندگان با آقاي ظريف ادعاي آقاي كريمي‌قدوسي را تاييد كرده‌ايد...

من هيچ صحبتي در اين باره نداشتم و برداشت آقاي كريمي‌قدوسي از سخنان آقاي ظريف را نه تاييد مي‌كنم و نه تكذيب. چون ايشان برداشت شخصي‌اش را مطرح كرده است.

ديروز در صحن هم در اين باره بحث شد و شما با آقاي بروجردي صحبت كرديد. چه صحبت‌هايي رد و بدل شد و بعد از اينكه فايل را شنيديد چه ارزيابي‌ای داشتيد؟

ببينيد نشست آقاي ظريف روز چهارشنبه عصر با تعدادي از همكاران عضو كميسيون امنيت ملي در يكي از دفاتر مجلس انجام شده بود. يعني اصلا اين جلسه، جلسه كميسيون امنيت هم نبود. در آنجا هم آقاي ظريف تاكيد كرده بود كه اين جلسه غير رسمي و خصوصي محرمانه و غير قابل انتشار است و محتواي اين جلسه نبايد بيرون مطرح شود. كسي هم كه محتواي اين جلسه را مطرح كرده خودش بايد پاسخگو باشد. آقاي ظريف گفته اين جلسه محرمانه است و نبايد محتواي آن منتشر مي‌شد. به همين دليل به اعتقاد من انتشار آن دور از اخلاق حرفه‌اي و نمايندگي است. اما ارزيابي من اين است كه برداشت غلطي بوده كه باعث اين مشكل شده است. موضوع بحث تحريم‌ها و بحث isa است و بحث كل برجام نيست. آقاي ظريف در آنجا تاكيد مي‌كند كه ما استراتژي را براي خودمان درباره تحريم‌ها تعريف كرده بوديم كه بايد آن استراتژي را انجام مي‌داديم اما آن استراتژي انجام نشد و من اينجا اشتباه كردم. يعني درباره تحريم‌ها و نه برجام.

ايشان گفته بود بالاخره بايد بحث حذف isa را در متن برجام مي‌آورديم اما اين آورده نشد. به دليل اينكه بايد در كنگره امريكايي‌ها مطرح مي‌شد و ما هم از قبل مي‌دانستيم كنگره طرف نتانياهو را دارد و بالاخره اين كار انجام نشد. مطلب بعدي كه ايشان مطرح كرده بودند اين بود كه در طول مذاكرات چندين بار آقاي كري و آقاي مونيز گفتند كه شما نگران نباشيد ما روش‌هايي داريم كه مي‌توانيم اين موضوعات را از كنگره بگذرانیم. ظريف شاهد مثال هم داشت. مثلا همين موضوع بویينگ كه الان حل شده است. در اين مورد گفته بودند ما مسيرهايي داريم كه مي‌‌توانيم از اين مسيرها مساله بویينگ را حل كنيم و اين كار را هم كردند. ايشان اشاراتي داشتند به مذاكراتي كه آقاي كري با آقاي ظريف در پنجشنبه گذشته و قبل از اتمام زمان وتو داشتند. آقاي ظريف گفت: كري هفت و نيم صبح پنجشنبه به من زنگ زد كه اگر اوباما بخواهد اين تحريم‌ها را وتو كند شما چه تعهدي به ما مي‌دهيد؟ ايشان هم گفته بود من تعهدي ندارم بدهم و فقط بايد اين موضوعات را منتقل كنم و نمي‌توانم درباره آن الان تصميم بگيرم. به اين دليل كه الان اينجا هفت و نيم صبح است و امريكا ساعت حدود يازده و نيم و تنها نيم ساعت مانده به زمان تمام شدن ضرب‌الاجل وتو. ظريف چنين سخناني را گفته بود.

بنابراين معتقدم برداشت آقاي كريمي‌قدوسي اشتباه است. ايشان موضوع تحريم‌هاي isa مشهور به « داماتو» را به كل برجام تعميم داده است.

فكر مي‌كنيد با توجه به اقدام آقاي كريمي‌قدوسي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان وارد بررسي اين موضوع خواهد شد؟

آقاي كريمي‌قدوسي در آن جلسه نبوده است و يكي از نمايندگان اين موضوع را به ايشان منتقل كرده است. من خودم با ايشان صحبت كردم و گفتم موضوع محرمانه بوده و نبايد آن را منتقل مي‌كرديد. ايشان گفت من در جلسه نبودم و قولي به كسي نداده‌ام.

اين پاسخ منطقي است؟

آقاي كريمي‌قدوسي منطق خاص خودش را دارد. اما من فكر مي‌كنم اصل موضوع اشتباه برداشت ايشان است. اما هيات نظارت بر رفتار نمايندگان كار خودش را مي‌كند و شايد هم اين موضوع را پيگيري كنند. اما گله مندي من از ايشان اين است كه در يك مباحثه يك ساعت و نيمه مباحث خيلي زيادي مطرح شده اما اينكه چند جمله كه سر و ته آن زده شده است را به عنوان سخنان آقاي ظريف منتشر كنيم درست نيست. كلي مطلب قبل و بعد از اين مباحث وجود داشت كه آنها آورده نشده. خيلي از سايت‌ها الان اينطور منتشر كرده‌اند كه ظريف پذيرفت من در برجام اشتباه كردم. در حالي كه متولي برجام ظريف نيست. و يك سيستم در برجام نقش داشته است. بنابراين نبايد اين اتفاق مي‌افتاد كه مذاكره يك ساعته را در چند جمله منقطع، خلاصه كند.

آقاي لاريجاني در اين باره نظري نداشت؟

من به عنوان عضو هيات رييسه با ايشان مشورت كردم و موضوع را با ايشان در ميان گذاشتم اما صحبت‌هاي ايشان را از خودشان بشنويد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    125 4
    پس با این حساب هر کسی اگر از محتوی یک جلسه محرمانه که خود در ان حضور نداشته باخبر شد می تواند ان را منتشر کند یا اگر سند محرمانه ای را دید چون طرف خطابش وی نبوده منتشر کند؟
    • رضا A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      73 1
      پس نفری هم که اسناد املاک واگذارشده رو منتشر کرد نباید دستگیر بشه چون مربوط به اون نیست و مدارک همینجوری دستش رسیده
    • بی نام EU ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      14 0
      آقا رضا ایول خیلی خوب گفتی
    • بی نام RO ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      0 13
      اقا رضا خلط مبحث نکن هرکس که سندی را مهر محرمانه دارد با علم به محرمانه بودنش منتشر کند مجازاتش را هم باید بکشد اما ایا در مورد همه همین طور است ؟ مثلا در مورد همین جلسه مورد بحث وزیر تاکید کرده که مطالب محرمانه است منتشر کننده هم اگاه بوده اما منتشر کرده اما ایا با وی برخورد می شود؟
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      7 6
      نخیر ..محتوای فساد باید همیشه بایکوت بماند..همیشه
  • رستم A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    امثال کریمی قدوسی همیشه دهانشان باز است و از هیچ دروغ و تهمتی علیه هر آنکه مخالف آنها است دوری نمی کنند و اصلا از اخلاق اسلامی چیزی نمی دانند ، ساده دلند آن کسانی که این موارد را باور دارند و گوش می کنند .
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    106 4
    یعنی چی؟ الان یکی از نمایندگان بی طرف یا جناح مقابل یک توییت ساده کرده بود به صلابه می کشیدنش بعد ظاهرا کسی زورش به ایشون نمی رسه یاشار سلطانی رو برای انتشار اسنادی که مهر محرمانه نداشت گرفتن گفتن ما خودمون می دونیم چی محرمانه است و چی نیست حالمون داره بد میشه
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    41 5
    چه می کنند این دلواپسا با منافع ملی
    • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      40 4
      براشون قدرت مهمه نه منافع ملی
    • بی نام EU ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      12 0
      این افراد فقط منافع شخصی و حزبی واسشون مهم هست و منافع شخصی رو به منافع ملی ترجیح می دهند
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    45 6
    چه بساطی راه انداختید با برجام..خب اگه نبود که الان به مبادله نفت و با غذا رسیده بودیم که جان دلواپس
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    7 36
    اقا تو جمهوری اسلامی محرمانه نداریم همه ی ملت انقلاب کرده اند وحق دارند بدانند در این مملکت چه می گذرد.همه باید با حواس جمع جلسه بگیرند چون می فرمایند خبری که بیش از دونفر آن را بدانند دیگر محرمانه نیست.
    • بی نام EU ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      3 0
      لایک بزرگ
  • بی نام DE ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    40 1
    دو نوع اخبار محرمانه داریم : اخبار محرمانه ای که به ضرر رقیب سیاسی ماست، میتوانی چهارتا روش اضافه کنی و پخش کنی .اما اخبار محرمانه ای که به ضرر ماست، پخش آن باعث میشه بری پیش یاشار سلطانی
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    8 61
    کریمی قدوسی حرف دل مردم مشهد را میزند.
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    9 29
    به نظر من ظریف کار خیلی خوبی کرده که به اشتباهش اعتراف کرده اینکه ما اشتباهمون روقبول کنیم بهتر از اینه که فرافکنی کنیم خوب مذاکرات وبرجام مگر برای رفع تحریمها نبود حالا بگیم تحریمهابا برجام فرق میکنه این همه هزینه مذاکرات واخرشم هیچ حالا کریمی قدوسی نباید محتوای جلسه محرمانه را میگفت دردی رو دوا نمیکنه پیچوندن مردم تا کی
    • بی نام EU ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      11 5
      تا کی میخواهید انکار کنید که برجام اثر نداشته؟ انگار یادتون رفته قبل برجام داشتیم به فروش نفت در برابر غذا می رسیدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • کریم A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    31 3
    وقتی یک نماینده فایل محرمانه را منتشر میکنه چگونه میشه از مردم خواست که فیلمها و عکسهای محرمانه را در فضای مجازی منتشر نکنن
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    17 2
    ظریف یه بار دیگه این اتقاق براش افتاد باید عبرت میگرفت هرچیزی رو نمی گفت
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    13 20
    "آقاي ظريف در آنجا تاكيد مي‌كند كه ما استراتژي را براي خودمان درباره تحريم‌ها تعريف كرده بوديم كه بايد آن استراتژي را انجام مي‌داديم اما آن استراتژي انجام نشد و من اينجا اشتباه كردم. يعني درباره تحريم‌ها و نه برجام." چرا میپیچونید ؟ مگه برجام غیر از بحث تحریم ها و غنی سازی چیز دیگه ای هم داشته ؟
  • دلواپس زده A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    20 4
    آقاي كريمي‌قدوسي منطق خاص خودش را دارد.واقعا کسی که هنوز نمیتونه بگه ان پی تی تا چه رسد که بدونه چی هست؛ با روزنامه نگار درگیر میشه که قضیش ماس مالی شد رفت، توی مجلس چکار میکنه؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    17 2
    بعضی نماینده ها که شان خود را نمی شناسند و به حداقل های اخلاق سیاسی واجتماعی هم پای بند نیستند، ...دلم به حال مردمی می سوزد که به ایشان رای داده اند.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    12 2
    ا این ادمای نظام را به خطر می اندازند
  • بی نام RO ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    22 1
    قدوسی فرمودند:من در جلسه نبودم و به کسی قولی ندادم دقیقا به چه معنیه؟؟ دوست دیگر هم فرمودند: آقای قدوسی منطق خودشان را دارند این یکی به چه معنیه ؟
    • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      14 1
      اگه فهیمید به ما هم بگو
  • الف IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    21 2
    یاشار سلطانی هم طرف صحبت اسناد محرمانه شهرداری نبوده لطفا آزادش کنید آقای کریمی قدوسی با این رفتارش نشون داد که چقدر از اخلاق و صداقت بهره منده اگه نقل قول میکنی حداقل کامل نقل قول کن نه اون قسمتشو که خودت دوس داری
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    0 1
    اقايا محترم دلار چند است
  • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    3 0
    اقای ظریف روشنگری کن