میراث2 هـزار ساله فـارس تـابلو تبلیغاتی شد!

«خبرجنوب» نوشت: اثر دو هزار ساله مرودشت به بیلبورد تبلیغاتی بدل شده است.

آنطور که سیاوش آریا فعال حوزه میراث فرهنگی فارس می گوید: گوردخمه «آبشخور رستم» در شهرستان مَرودشت به جایگاهی برای تبلیغ لوله باز کن برقی تبدیل شده است!اثری که قدمتش به دوره هخامنشی می رسد این روزها حال خوشی ندارد .
وی با بیان اینکه آثار تاریخی فرهنگی، یادگارهایی هستند که از گذشتگان برجای مانده است و ما نیز باید آن ها را به آیندگان که صاحبان اصلی این سرزمین هستند، واگذار کنیم تا کید می کند: نگهداری و پاسداری از این آثار وظیفه همۀ مردم و نهادها و اُرگان های دولتی است.
آریا به وضعیت کنونی گوردخمه «آبشخور رستم» در شهرستان مَرودشتِ اشاره می کند و می گوید : این اثر تاریخی بدون تعیین حریم درکنار جادۀ آسفالته به حال خود رها شده است.به گفته وی گذشت زمان به همراه عوامل طبیعی و محیطی و همچنین عوامل انسانی این یادمان باستانی را در خطر ویرانی قرار داده است.
این فعال حوزه میراث فرهنگی فارس ادامه می دهد: شکستگی ها و تَرک در جای جای این گوردخمه دیده میشود. گُل سنگ ها به درون این اثر ملی رِخنه کرده و آسیب های جدی بر آن وارد کرده اند.
همچنین یادگاری نویسیها چهره زشت و زننده ای را در این اثر به نمایش گذاشته است. به تازگی نیز، فردی از این یادمان ملی و ارزشمند به عنوان جایگاه تبلیغ برای کار خود بهره برده و با رنگ بر روی اثر ملی نگاشته و به گوردخمه آسیب رسانده است.
وی می افزاید : یکی از بدترین چالش های این یادمان باستانی ارزشمند، جایگیری آن در کنار جاده آسفالته است که با حرکت خودروها، لرزه بر اَندام بی دفاعش افتاده و هر روز یک گام به مرگ نزدیک تر می شود. همچنین تعریض جاده در آینده، آن را در خطر نابودی قرار خواهد داد.
آریا به نبود تابلوی معرفی برای این میراث ملی اشاره می کند و می گوید: طبق بررسی های انجام شده قدمت گوردخمه «آبشخور رستم» به اواخر دوره هخامنشی می رسد اما در پرونده ثبتی این یادمان در سازمان میراث فرهنگی آن را به دوره ساسانی نسبت داده اند.
وی ادامه می دهد : گوردخمه آبشخور رستم از نمونه های استثنایی گوردخمه ها به شمار می آید. زیرا درِ همه گوردخمه هایی که تا کنون در استان شناسایی شده، در روی پاشنه باز و بسته می شود، ولی درِ این گوردخمه به گونه کِشویی باز و بسته می شده و همین ارزش آن را دوچندان کرده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 615418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =