نماینده سابق اصولگرای یزد که از منتقدان دولت روحانی در مجلس نهم بود در واکنش به ماجرای حمله با مهر و تسبیح به معاون پارلمانی رییس‌جمهور، توپ را به زمین امیری انداخت و گفت او باعث بروز این واکنش از سوی نمازگزاران شده است.

فاطمه استیری: باز هم حمله به یک مقام سیاسی - دولتی، نه فقط با تشنج ایجاد کردن در سخنرانی یا شعار دادن، اینبار مُهر و تسبیح چاشنی اعتراضات شده است. اتفاقی که وقتی در قم و برای علی لاریجانی از جایگاه رییس مجلس افتاد بسیاری را به نگرانی واداشت و «این تذهبون» جان کلام نقدها شد. کمیته تشکیل شد، جلسه پشت جلسه برپا شد، گزارش قرائت شد اما...

گویی رویه آغاز شده در شهر قم قرار بود اینبار به دارالعباده برسد، به نماز جمعه شهر یزد. اینبار  یک اصولگرای دیگر هدف حملات بود. حسینعلی امیری؛معاون پارلمانی رییس جمهور.

نماز جمعه دیروز یزد با خبر پرتاب مهر و تسبیح به سمت معاون پارلمانی دولت پرحاشیه شد، ماجرایی که هم امام جمعه را دلخور کرد هم مقامات سیاسی استان را به تکاپو برای ریشه یابی علت این رفتار وا داشت. حسینعلی امیری که معتقد است این اعتراضات به نظر سازمان یافته می آمده است، در روایت از این ماجرا می گوید«در بین صحبت‌هایم چند نفر با شعار «مرگ بر فتنه‌گر» و «مرگ بر منافق» به سخنان من واکنش نشان دادند در‌حالی‌که من هیچ حرف سیاسی‌ای نزدم و سخنانم درباره وحدت و مردم شریف یزد و بزرگوارانی مانند آیت‌الله حائری یزدی، آیت‌الله صدوقی، آیت‌الله خاتمی و شهدای تیپ الغدیر یزد در دوران دفاع مقدس بود».امیری با اشاره به اینکه آنها شعار می‌دادند «آمارها دروغ است»، عنوان کرد: «من در نمازجمعه اصلا درباره آمار حرفی نزدم.» 

در همین راستا با محمدصالح جوکار، نماینده سابق یزد و از اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری که در مجلس نهم در زمره منتقدان دولت بود درباره چند و چون این ماجرا گفتگویی کردیم که در ادامه آمده است؛

*****

آقای جوکار! همانطور که مطلعلید روز گذشته در نماز جمعه یزد به معاون پارلمانی رییس جمهور اعتراضاتی صورت گرفته و مهر و تسبیح به سمت ایشان پرت شد، نگاه شما به این نوع رفتار آنهم در نماز جمعه یک شهر مذهبی چیست؟
من خودم در نماز جمعه نبودم و از اینکه چه اتفاقی افتاده است خبر ندارم، ولی براساس آنچه که در خبرها آمده بود، اعتراض مردم بیشتر برروی آمار و ارقام های ارائه شده توسط معاون پارلمانی رییس جمهور بوده است، مردم به این آمارها اعتراض داشتند. امروز در سطح جامعه ادعای تورم 7 درصدی می شود اما مردم آن را احساس نمی کنند، مردم احساس می‌کنند این آمارها واقعی و صحیح نیست. بهرحال کشور هنوز از رکود خارج نشده و همچنان مشکلات معیشتی و اقتصادی داریم.

یا اینکه قول و قرارهایی در سفرها داده می شود ولی انجام نمی شود. ببینید نمی شود با صحبت و حرف مردم را راضی کرد، امروز یک اعتراض جدی وجود دارد نسبت به این مسائل. سخنران ها هم باید رعایت کنند. فضا را نگاه کنند و ببینند در کجا صحبت می کنند و صحبت هایی نکنند که احساسات عمومی را تحریک کنند. همه این عوامل دست به دست هم می دهد این اتفاقات بیفتد.

حتی اگر پیش فرض های شما را صحیح بگیریم، این شکل بیان اعتراض قابل توجیه است؟ بیان اعتراض با پرتاب مهر و تسبیح...
باید زمینه های ایجاد همچین اتفاقاتی را ببیندیم، این زمینه ها حائز اهمیت است و نباید ایجاد شود، وقتی سخنران این زمینه‌ها را ایجاد می کند این چنین واکنش هایی هم در پی دارد. باید حرمت امامزاده را متولی آن حفظ کند. در شرایطی که مردم مومن و انقلابی غالبا در نماز جمعه شرکت می کنند باید فراخور حال انها صحبت کرد نه صحبت هایی که به واکنش ایجاد می کند. این مهم است که ما تشخیص دهیم که صحبت هایمان در یک جمع باید چگونه باشد، بر چه محوری استوار باشد که آن جمع تشویق به گوش کردن کردن بشود نه اینکه اعتراض کند.

بهرحال در نماز جمعه مردم متدین و دیندار شرکت می‌کنند. اینکه گفتند اراذل و هوچی گر بودند درست نیست. قابل قبول نیست. فکر می کنم معاون رییس جمهور باید بیشتر رعایت می کردند تا این مشکل پیش نمی آمد. قبلا هم وزرا امدند و اتفاقی نیفتاده است بیشتر باید برگردیم بررسی کنیم متن سخنرانی چه بوده است.

یعنی شما می گویید برخلاف گفته مقامات استان و برخی شاهدان عینی که می گویند معترضان سازمان دهی شده در نماز جمعه بودند، نماز گزار بودند؟
در مراسم نماز جمعه کسی دیگری جز نمازگزار وجود دارد؟ شما کسی دیگر را می بینید؟ مردم یزد مردم انقلابی و پایبند اصولی هستند.

خب آقای جوکار چون مردم انقلابی و متدینی هستند هم این نوع واکنش محل سوال و تعجب شده است؟ چطور از مهر و تسبیح که بهرحال در فرهنگ دینی ما حرمت دارند برای نشان دادن اعتراضشان استفاده می کنند.
عرض کردم نخبگان جامعه باید این حساسیت ها را لحاظ کنند. ما که نمی توانیم هرچه مسائل هست در نماز جمعه مطرح کنیم. ماموریت اقای امیری چه بوده در نماز جمعه؟ این اهمیت دارد. چرا این اتفاق افتاده است؟ این بخشی از مردم بودند که اعتراض کردند. من می پرسم چرا باید یک مقام رسمی صحبتی کند که مردم را به واکنش وا دارد.

ولی از تریبون نماز جمعه بارها سخنان انتقادی از سوی سخنرانان پیش از خطبه و حتی ائمه جمعه مطرح شده است، این که مخالفان آن صحبت ها وقتی منتقد هستند مهر و تسبیح پرتاب کنند ولی رفتار عجیبی است؟

وقتی خطبه ها خوانده می شود مردم اعتراض نمی کند، اینکه محتوای کلام چه باشد مهم است در محیط عبادی و سیاسی نماز جمعه باید رعایت مسائلی که مطرح می شود را کرد.

آقای جوکار اینکه در شهرهای مذهبی ما این شکل اعتراض رویه شود به نظر رویه خطرناکی می رسد، از قم که به اقای لاریجانی مهر و تسبیح پرت کردند تا یزد...

نه من به آن اتفاقات سیاسی کاری ندارم. بحث نماز جمعه تفاوت می کند. چارچوب ها و شاخص هایی دارد. شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بایستی دقیقا روشن بکند که سخنرانی هایی که پیش از خطبه ها یا بین دو نماز انجام می شود راجع به مسائلی باشد. چارچوب مشخص شود و سخنران رعایت کند. وقتی تریبون یک طرفه شد و سخنران هرچه دلش خواست گفت و آن طرف نماز جمعه که آمده خطبه بشوند و نماز جمعه را برپا کند این واکنش ها را انجام می دهد. لذا سخنران باید ...

ولی حرف های اقای امیری یک طرفه یا تند و ...نبوده است.
من مسائلی که عرض کردم به صورت کلی بود. نه از جزئیاتش مطلع هستم نه آنجا بودم. تنها اخبار را گرفتم از محتوای صحبت های ایشان مطلع نیستم.

فکر نمی کنید اگر با آن اتفاق پرتاب مهر به رییس مجلس با قاطعیت بیشتری برخورد می شد این رفتارها دیگر جای تکرار پیدا نمی کردند؟
من عرض کردم اتفاقات دیگری که مجلسی دیگر افتاده با این موضوع تفاوت می کند. آن مسائل گذشته است. اینکه این دو مساله را پیوند بدهیم امکان ندارد. من می گویم باید چارچوب را رعایت کرد. یعنی هرجایی نماز جمعه بود و مردم آمدند که علاوه بر عبادت، خطبه های نماز را بشنوند، آن سخنران اضافه تر باید چارچوب ها را حفظ کند. دست ستاد نماز جمعه و شورای سیاستگذاری است تا این مسائل پیش نیاید من محتوای صحبت های آقای امیری را ندیدم و نمی دانم چرا مردم به این اقدام دست زدند.

پس چرا وقتی سخنرانان در نقد دولت صحبت می کنند این اتفاقات نمی افتد؟ اینها همه علامت سوال است که مگر مدافعان و حامیان دولت در برابر نقد دولت دست به چنین رفتارهایی می زنند.
خب در هر صورت حتما به گونه ای نیست که واکنش نشان دهند.

با توجه به حرف های شما حمله کنندگان به معاون رییس جمهور حق داشتند و نیازی نیست مدعی العموم ورود کند؟
ما چیزی به اسم رسانه ملی داریم. دولت بیاید گزارش را آنجا ارائه کند، الان هم دارد انجام می شود. کارشناسان می‌آیند با عموم مردم صحبت می کنند. این نیست که از تریبون نماز جمعه عملکرد دولت را ارائه دهند. راه های مختلفی وجود دارد انقدر فضا باز است. باید شان نماز جمعه رعایت شود.

اینکه از تریبون نماز جمعه برای آگاهی مردم از خدمات دولت یا حتی گاها نقد دولت که توسط ائمه جمعه انجام می شود بهره گرفته شود منافاتی با شان نماز جمعه ندارد. همانطور که چندبار اشاره کردید نماز جمعه عبادی - سیاسی است؟
بله کمک به دولت و حمایت از دولت وظیفه ما است ولی این نیست که هر اقدام دولت مهر تایید بخورد. بعضی جاها باید نقد شود و نقد منصفانه شود بعضی جاها اقدامات خوب و انقلابی انجام شود و یک طرفه است.

من باز هم جواب سوالم را نگرفتم این حرف های شما یعنی اینکه تایید می کنید پرتاب مهر و تسبیح به معاون رییس جمهور برای بیان اعتراض؟
من نبودم و اخبار دقیقش را ندارم.

استاندار و مسئولان سیاسی استان این موضوع را تایید کردند. شاهدان عینی هم روایت هایشان این موضوع را تایید می کند.
گفتم که من حضور نداشتم ولی فیلمی که در شبکه های مجازی دیدم هم فقط شعار مردم بود چیز دیگری ندیدم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 615649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    هیچ وقت یک نمارگذار همچین کاری نمی کنه اگر نمازگزار بودند حرمت مسجد را نگه می داشتند و مهر و تسبیح را پرتاب نمی کردند این ها ارازل اوباش بودند
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    175 9
    پ وقتی مهر پرتاب بشه قداستش از بین رفته دیگه مهر نیست یه پاره سنگه .
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    173 7
    کسی که واقعا نمازگزار باشد مهر ش را پرت نمی کند
  • غلی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    148 7
    از اینکه با این مصاحبه ضمیر این نماینده سابق را رو کردید، تشکر می شود.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    128 8
    نمازگزار؟
  • فرهاد IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    171 5
    مگه ميشه كسي پشتش گرم نباشه و به معاون ريس جمهور مهر پرت كنه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    باید حرف زد اهل حق بودند
  • محسن يزدي IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    آقاي جوكار نماينده دوره قبل بوده و با مواضع روشن دولت قبل اگه شما يك فرد عادي باشي و نزديك استاندار بشي ميگيرنت دو روز بايد سوال جواب بدي حالا به معاون ريس جمهور مهر پرت ميكنن شمميگي نمازگزارن
  • بی نام RO ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    151 5
    بی شک اراذل همانها که سطل آشغال آتش می زنند شیشه می شکنند و با دارایی های سفارت های خارجی سلفی می گیرند.
    • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
      113 6
      حمله به سفارت یادت نره
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    106 6
    یعنی چون نمازگذار و انقلابی اند می تونن مهر پرت کنن؟ برخوردی نمیشه؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    80 7
    به گمانم باید مهر و تسبیح را هم جزو سلاح سرد در نظر بگیریم. واقعا که شرم بر آنها باد.
  • بی نام RU ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    76 5
    من ندیدم نمازگزاری در مسجد این طور شلوغ کنه و فحاشی کنه بعدش هم مهر و تسبیح پرتاب کنه این ها ارازل اوباش بودند که هم می خواستند به ادافشان برسند و هم نمازگزار ها را بدنام کنند
  • بی نام RU ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    65 9
    اخه تو که انجا نبودی چه طوری داری امیری را محکوم می کنی میگند اگر دین ندارید لااقل ازاده باشید
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    53 4
    عجب توجیهی
  • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    65 6
    این افراد اجیر شده بودند
    • بی نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      0 0
      طبق معمول
  • بی نام A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    73 4
    ما چیزی به اسم رسانه ملی داریم. دولت بیاید گزارش را آنجا ارائه کند، شوخی کرده جدی نگیرید
    • .. A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      34 0
      رسانه ملی یا رسانه میلی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    64 5
    اقای جوکار یعنی واقعا متاسفام برای شما و این تایید کردناتون
  • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    6 81
    شعار بوده مهری پرتاب نشده
    • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      37 0
      یادت رفته حتما موقعی که شعار میدادی ودستت رو بالا و پایین میکردی مهر از دستت پرت شده
  • امیرمسعود IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    26 2
    قدیم هر جناحی دعوا داشت روز جمعه میرفتن نماز جمعه کنار هم میشستن. کلا نماز جمعه بر وحدت بود. الان چی شده خدا میدونه
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    41 1
    شعبون استخونیها
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    35 2
    از امامان جمعه محترم یزد تقاضا دارم در اعتراض به حرمت شکنی در نماز جمعه، این هفته از اقامه نماز جمعه در این شهر خودداری کنند تا بی ادبان بفهمند هر اعتراضی هم داشته باشند حق ندارند به منبر نماز جمعه که جایگاه رسول الله ص و امامان بوده، توهین کنند.
    • بی نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
      1 2
      اگه دست شما باشه میگی برای همیشه در نماز جمعه رو تخته کنن چون اعتقادی به نماز و قیامت ندارین
  • ناشناس A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    0 0
    نماز گزار و دین اسلام دین منطق است.پیامبر اسلامصو امام رضا عبا منتقدان و حتی غیر مسلمانان با منطق و استدلال برخورد می کردند