۰ نفر
۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲

ایرنا نوشت: پس گرفتن پیش نویس قطعنامه از شورای امنیت درباره شهرک سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی در داخل و خارج مصر برای قاهره جنجال برانگیز شده و برخی معتقدند که مصر تحت فشار تل آویو مجبور به پس گرفتن و تاخیر در تصویب قطعنامه مذکور شده است.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن امروز (شنبه) گزارش داد: رئیس جمهوری مصر و اطرافیانش از این که تصویب طرح ارائه شده به شورای امنیت درباره شهرک سازی رژیم صهیونیستی به تاخیر افتاده اظهار خشنودی کرده اند.

مقامات مصری همچنین از این که ترامپ در تماس تلفنی با السیسی از وی خواست به آمریکا سفر کند، اظهار خوشحالی کردند.
برپایه این گزارش، منابع رسمی مصر هر گونه تحت فشار قرار داشتن از سوی رژیم صهیونیستی را در این زمینه تکذیب کرده و گفتند که تاخیر در تصویب این پیش نویس به منظور فرصت بیشتر برای مشورت درباره این طرح بوده است.
در همین حال دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که پس از تماس تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر این تصمیم را اتخاذ کرده است.


در بیانیه ای که شب گذشته از سوی دفتر ریاست جمهوری مصر منتشر شده، آمده است، در تماس تلفنی مذکور دو طرف درباره طرح مطرح شده در شورای امنیت در باره شهرک سازی (در سرزمین های اشغالی) گفت وگو کردند.

برپایه این گزارش، السیسی و ترامپ بر اهمیت فراهم کردن فرصت بیشتر به دولت جدید آمریکا درباره روبرو شدن با پرونده فلسطین از همه جهات و با هدف حل و فصل کامل و نهایی این مساله به توافق رسیدند.
ترامپ در این تماس تلفنی درباره آینده روابط قاهره - واشنگتن و همچنین همکاری در همه زمینه هایی که در جهت منافع دو ملت مصر و آمریکا می باشد، تاکید کرد.


ترامپ همچنین در این گفت وگوی تلفنی درباره وضعیت منطقه و تحولات به وجود آمده و چالش هایی که صلح و ثبات و امنیت دو کشور را تهدید می کند و راه های مقابله با این خطرات با همتای مصری خود تبادل نظر کرد.

در همین حال معصوم مرزوق سفیر و معاون سابق وزیر خارجه مصر به القدس العربی گفت: اطلاعات به دست آمده درباره تحت فشار قرار گرفتن مصر از سوی آمریکا و یا رژیم صهیونیستی یک تحول منفی خطرناک به حساب می آید و نمی توان از این مساله به آسانی عبور کرد.


وی افزود: اگر این اقدام مصر در نتیجه فشار ها نباشد ممکن است در راهروی دیپلماسی وارد شده باشد، یعنی زمانی که پیش نویس قطعنامه ای مطرح شود و مشخص گردد که این قطعنامه با مشکلاتی در تصویب آن روبرو خواهد شد، مثلا برخی از 5 عضو دائم شورای امنیت بخواهند از سلاح وتو استفاده کنند، کشوری که این طرح را ارائه داده تصمیم می گیرد که طرح پیشنهادی خود را به زمان دیگری موکول کند تا زمینه برای مشورت های بیشتر وجود داشته باشد؛ در این صورت اصلاحاتی در پیش نویس قطعنامه برای راضی کردن برخی طرف ها صورت می گیرد تا تضمینی برای اعتراض نکردن کشورهای عضو دائم شورای امنیت و یا تصویب آن با اکثریت آرا باشد.

به گفته مرزوق، برخی اظهاراتی که از سوی مقامات رسمی مصر بیان می شود احتمال وجود فشارهای بین المللی را مطرح می کند، ولی ما همچنان جانب احتیاط را می گیریم که این پیشنهاد مصر در چارچوب یک اقدام دیپلماتیک است و امیدوارم این گونه باشد.

طارق فهمی استاد علوم سیاسی در دانشگاه آمریکا نیز در این باره گفت: تصمیم به تاخیر طرح پیش نویس قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی با مشورت اعضای گروه عربی صورت گرفته است.

وی افزود: گروه عربی ترجیح داد تا مشورت بیشتری بین اعضا صورت گیرد.

فهمی اظهار داشت: هیچ اختلافی در بندهای این پیش نویس وجود ندارد، اما در برخی از بندهای آن مربوط به وظایف و فعالیت ها مسایلی هست که به زودی حل خواهد شد.


وی ادامه داد: هیچ فشار بین المللی به مصر در شورای امنیت وجود ندارد و دلیل آن هم این است که مصر بر بازگرداندن دوباره پرونده فلسطین به شورای امنیت تاکید دارد.
به گفته فهمی، مصر نماینده گروه عربی در شورای امنیت است و تاخیر در تصویب پیش نویس قطعنامه مربوط به شهرک سازی رژیم صهیونیستی بر اساس مشورت عربی بوده و موضع دولت آمریکا نیز در همین راستاست.
در بخشی از طرح پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مصر آمده که ادامه شهرک سازی رژیم اسرائیل نقض آشکار قوانین بین المللی و مانعی در برابر روند سازش است.

در همین حال در بخش هایی از این پیش نویس آمده است، «دعوت به عمل به تعهدات به موجب حقوق بین المللی برای تقویت تلاش های جاری در مبارزه با تروریسم از جمله همکاری امنیتی موجود و محکومیت آشکار تمامی اعمال تروریستی' و همچنین 'دعوت به اتخاذ اقدامات فوری برای منع تمامی اعمال خشونتی علیه غیر نظامیان از جمله اعمال تروریستی» در این پیش نویس، مفهوم 'اعمال خشونتی'، 'اعمال تروریستی' و 'همکاری امنیتی' به گونه ای و در سیاقی مطرح شده است که مقاومت ملت فلسطین علیه اشغالگران را نیز شامل می شود.

همچنین در این پیش نویس، تلاش شده تا به 'همکاری امنیتی' تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی مشروعیت بین المللی داده شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 615691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =