سال‌هاست هم ارامنه و هم مسلمان‌ها برای خرید کاج می‌آیند؛ اما حالا شاید کمی چشم‌وهم‌چشمی بیشتری برای انتخاب وسایل وجود داشته باشد.

فهیمه حسن‌میری: اینجا، خیابان میرزای شیرازی، روزهای خاصی از سال که می‌شود، هیاهوی بیشتری دارد. در پیاده‌روی مقابل فروشگاه‌ها، کاج‌های قد و نیم‌قدی سبز شده‌اند که با چراغ‌ها و تزیینات رنگارنگشان، رسیدن سال جدید میلادی را خبر می‌دهند. کوچک و بزرگ در مغازه‌ها مشغول انتخاب وسایلی هستند که کاج کریسمس خانه‌شان را تزیین کنند و قیمت می‌پرسند و چانه می‌زنند. اما در کنار زبان ارمنی، جمله‌های فارسی زیادی هم شنیده می‌شود و کسانی هم برای خرید آمده‌اند که مسلمان هستند و قرار نیست سال جدید میلادی برایشان معنای خاصی داشته باشد.

یوریک، فروشنده جوان حدودا 30 ساله‌ای است که می‌گوید سال‌هاست در این خیابان مغازه دارد. جواب مشتری‌های مشتاق مغازه‌اش را می‌دهد و برای من از طیف خریداران درخت کاج می‌گوید: «همه‌جور مشتری داریم؛ از ارمنی تا مسلمان و دین‌های دیگر. آنها که برای مراسم کریسمس آماده می‌شوند که هیچ، اما بقیه، دلایل مختلفی برای خرید تزیینات کریسمس دارند. مثلا این درخت‌ها و گلوله‌های برفی و چراغ‌های رنگی را برای تزیینات خانه‌شان به عنوان نمادی از زمستان در نظر می‌گیرند و به چشم زیبایی‌شناسانه به این نمادها نگاه می‌کنند.»

بیشتر کدام طبقه اقتصادی و اجتماعی مشتری این کاج‌های تزیینی هستند؟ یوریک می‌گوید همه قشری از همه گروه‌هاى اقتصادی و اجتماعی؛ «قیمت کاج‌ها و تزییناتی که داریم از 20 هزار تومان هست تا 200 هزار تومان و بیشتر. هرکس بنا بر وضعیت اقتصادیش یكى از اینها را انتخاب می‌کند. ما اینجا همه جور مشتری داریم. بعضی‌ها هر سال برای خرید کاج می‌آیند، بعضی‌ها فقط تزیینات درخت را عوض می‌کنند و بعضی هم یک محصول را چند سال استفاده می‌کنند.»

در سال‌های اخیر، فروش تزیینات كریسمس بیشتر شده؟ جواب یوریک در پاسخ این سوال منفی است. او می‌گوید «همیشه همینطور بوده؛ سال‌هاست هم ارامنه و هم مسلمان‌ها برای خرید کاج می‌آیند؛ اما حالا شاید کمی چشم‌وهم‌چشمی بیشتری برای انتخاب وسایل وجود داشته باشد.»

منظور او را از چشم‌وهم‌چشمی می‌پرسم که می‌گوید: «همین دیروز دو نفر آمده بودند که یک عکس درخت از خانه یکی از دوستانشان نشان دادند و گفتند ما درختی می‌خواهیم که از این بلندتر و آویزهایش بیشتر باشد، مدام هم تاکید می‌کردند قیمتش مهم نیست، می‌خواهند درختی بهتر و گران‌تر از دوستشان داشته باشند! یا خانواده‌هایی می‌آیند که در حالی که بچه‌شان هیچ تمایلی به خرید این وسایل تزیینی ندارد، به زور برای او وسایلی انتخاب می‌کنند که در اتاقش بگذارد تا به دیگران نشان دهند که چقدر مدرن و به روز هستند! بعضی‌ها فکر می‌کنند هرچه را از هر فرهنگ دیگری دور خودشان جمع کنند، جایگاه بهتری بین اطرافیانشان به دست می‌آورند.»

"نوعی بحران هویت؟"

مشتری دیگری را راه‌ می‌اندازد و ادامه می‌دهد: بحران هویت که نه، نمی‌دانم، شاید هم اسمش را بتوان این گذاشت. این که افراد زیبایی‌شناسى خاص خودشان را داشته باشند و از فرهنگ‌های مختلف برای بهتر شدن زندگی‌شان تاثیر بگیرند خوب است، اما اگر این ابزار هیچ کارکردی در زندگی‌شان نداشته باشد، نه آنها را خوشحال کند، نه باعث فکر کردن به پیشینه و تاریخچه آن شود، خب به چه دردی می‌خورد؟ می‌شود همان چشم و هم‌چشمی، که مبادا از دیگران عقب بمانیم! درواقع به جای بهتر کردن زندگی، می‌شود بلای جانشان.

اما فروشنده مغازی کناری نظر متفاوتی دارد. مرد میانسالی که به سختی جواب سوال‌هایم را می‌دهد، به این اشاره می‌کند که وقتی همه در یک کشور زندگی می‌کنیم، چرا از فرهنگ همدیگر تاثیر نگیریم؟ ما هم در خانواده‌مان، نوروز که می‌شود، سفره هفت‌سین می‌چینیم یا در بسیاری از مناسبت‌های ملی مانند همین شب یلدا، با هموطنان مسلمانمان شریک می‌شویم و در خوشی‌ها و ناخوشی‌های آنها احساس مشارکت می‌کنیم؛ حالا این که مسلمان‌ها هم رسیدن سال نوی میلادی را جشن بگیرند، نشان‌دهنده بحران هویت نیست، این تاثیر متقابل فرهنگ‌ها بر همدیگر است.

او البته این را هم می‌گوید كه «چیزی که به آن فكر می كنم این است كه چرا كسى دنبال كتابى درباره این مراسم نیست، ما هیچ متقاضى درباره سى دى یا كتابى شامل تاریخچه استفاده از درخت كریسمس، بابانوئل و ... نداریم. از خود ما هم سوالى درباره این موارد پرسیده نمی‌شود، فقط قیمتها را می‌پرسند و تنوع محصول، نظر مشتری‌ها را جلب می‌كند. حتى وقتى هم خودمان مشغول دادن اطلاعات به مشترى بشویم، خیلى از آنها صبر و حوصله گوش دادن را ندارند.»

زن جوانى كه براى خرید هدیه آمده، با شنیدن گفتگوهایمان، می‌گوید: «اما من مخالفم، این كه بخواهیم هر چیزى را بخریم مصرف‌گرایى است. درست است كه این درخت‌ها و گوى‌ها و عروسك‌ها زیبا هستند، اما نباید ببینیم داشتن این همه وسیله به چه كارمان مى‌آید؟»

او در مقابل این كه چرا از جذابیت‌های فرهنگ‌هاى دیگر استفاده نكنیم، معتقد است: «خود فرهنگ ما چه اشكالى دارد كه به فرهنگ‌های دیگر رجوع كنیم؟ ما ایرانى‌ها و مسلمان‌ها مراسم سنتى زیادى مثل نوروز، شب یلدا و چهارشنبه سورى داریم، چرا باید به مراسم كشورها و ادیان دیگر رجوع كنیم؟ من فكر می‌كنم دلیل این كه مراسمى مثل ولنتاین و خرید تزیینات كریسمس به شكل افراطى در میان مردم رواج پیدا می‌كند، این است كه آگاهى كافى از فرهنگ و سنت دیرینه كشور خودمان ندارند، اگر سپندارمذگان و امثال آن معرفى شوند، فرهنگ كشورهاى دیگر با این شدت میان مردم رسوخ نمى‌کند.»

و اشاره می‌كند: «در اطرافیانم مى‌بینم كه انگار یك مسابقه از اجراى فرهنگ هاى دیگر برگزار شده؛ یكى مراسم هالوین برگزار می‌كند، یكى جشن ولنتاین می‌گیرد و یكى دیگر جشن كریسمس می‌گیرد؛ جالب است كه همین‌ها به اجراى آیین‌هاى ملى خودمان كه مى‌رسد، مى‌گویند تاریخ انقضاى مراسم سنتى سر رسیده!»

اینها را كه می‌گوید، به سمت صداى خنده چند نفر برمی‌گردد كه مشغول عكس گرفتن با یك كاج بزرگِ تزیین شده هستند؛ "یك عكس اینستاگرامى بگیر".

۴۷۴۷

کد خبر 615961

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    ایرانی ها همینن خیلی نباید از جامعه ما انتظار داشته باشید
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      همون طوری که ارامنه در روز عاشورا کنار ما در صف می ایستند ما هم باید در جشنشون باهاشون باشیم. ما که فقط به دنیا نیومدیم عزا بگیریم. شادی هم جزو زندگیه. خود پیامبر و امامان عزیز هم شادی رو در زندگی داشتن
    • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      لطفا اسم ایرانی ها روی اینها نگذارید اینها یه عده تیتیش بالاشهری هستند که همیشه در پی جبران کمبودها و دیده شدن هستند.بی دردی و پول زیادی این بلا را سرشان آورده
    • رضا IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      عزيز برادر مگر در عيد نوروز بعضي از همين خانوادهاي ارامنه سفره هفت سين در خانه شان پهن نميكنن چه اشكال داره سنت هاي خوب و شادي بخش را در درون خانوادهايمان تجربه كنيم هرچند كه حضرت مسيح جزو پيامبران العظم خداوند است و مسحيت يكي از اديان بزرگ الهي است وپيروان بسيار در جهان دارد
    • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      78 14
      آیا واقعا ما برای بزرگ داشت حضرت مسیح و احترام به مسیحی ها و دینشون مراسم کریسمس رو برگزار میکنیم و برای نمادهای سال نو مسیحی هزینه میکنیم، چشم و هم چشمی و نداشتن اصالت اعتقادی، فرهنگی،اجتماعی و هویتی دلیل این موضوعه، درخت کریسمس و بقیه نمادهای سال نو میلادی نه مثل نوروز ریشه در فرهنگ ما داره و نه مثل مراسم عاشورا ریشه در دین ما، حداقل وقتی کاری رو برای دلمون یا به خاطر چشم و هم چشمی و جوگیری انجام میدیم ربطش به دین و فرهنگ ندیم
    • محسن A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      56 10
      برای اونایی که تمکن مالی دارن چه اشکال داره میلاد این پیامبر عظیم الشعنو جشن بگیرن و خانوادشونو شاد کنن. اما اونجایی فاجعه اس که طرف هزار تا سوراخ سمبه مالی تو زندگیش داره اما سر چشم و هم چشمی خرج بی خود میکنه جای اینکه با یه جعبه شرینی سروتهشو هم بیاره خدا تومن میده درخت کیریسمس
    • بی نام FR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      25 5
      یه سوال واسم پیش اومده اگه کریسمس واسه کشورای افریقایی، هند، جنوب شرقی آسیا، کشورای کوچیک اقیانوسیه، ... بود بازم اونو جشن میگرفتن؟ اینایی که واسه هالووین و ولنتاین و کریسمس خودشونو خفه میکنن همونقدر هم برای جشن های ایرانی مایه میزارن؟ و ایا حتی یه نفر از این جماعت پیدا میشه که درخت کریسمس رو واسه پارتی گرفتن و عکس اینستاگرام استفاده نکنه؟ فلسفه ی کرسیمس توی اروپا اینه که اعضای خونواده دور هم جمع بشن نه اینکه پارتی بگیرن... کلا هیچ رقمه نمیشه توجیحش کرد
    • بی نام A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      29 2
      مشکل اینجاست که فکر میکنید ،تو ایران هر کسی که مسیحی نیست، مسلمونه. آخه کی گفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
      0 1
      پاسخ به آقای شمس تبریزی: عزیز جان شما که مسلمون واقعی دو آتشه هستی مگه نمیدونه در آخر الزمان امام زمان با حضرت مسیح با هم میان. اگه با شادی مردم مثل گروه داعش مخالفی اعلام کن دیگه درس اخلاق نده. یکم دینتو یاد بگیر بعد تدریس کن
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    کار قشنگیه. چرا ما هم نباید مثل همه دنیا تو یه روز خاص جشن بگیریم. انقدر منفی و شخصی به مسائل نگاه نکنیم.
    • بی نام RO ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      اصلا از دید مذهبی و مسلمونی و همه چیش که نگاه بکنید باز هم تولد یکی از پیامبران خداست که اتفاقا در کتاب مسلمانان خیلی تاکید بر این شده که به همه پیغمبران الهی احترام گذاشته بشه، و هیچ فرقی بین پیامبران الهی نیست.
    • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      52 39
      حالا دلیلی داره حتما چندصد هزار تومن خرج تزئینات کنیم تا با هموطنان ارمنی در جشن سهیم بشیم؟ اگه میگید تولد یک پیامبره، خوب بود پول هامون رو صرف کارهایی که واقعا خوشحال کننده است خرج می کردیم نه شادی های کاذب و زودگذر یک شبه. نمی دونم چرا بعضی ها نمی تونن با کمک به یک نیازمند شاد بشن... حتما باید برن از این کارها بکنند تا شاد بشن... حالا در حد و اندازه ی خودش خوبه، اما ما همیشه هر چیزی رو تا به افراط نکشونیم ول نمی کنیم
    • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      17 64
      چرا نباید جشن بگیریم؟مگه آمریکایی ها میان نوروز سفره هفت سین بچینن البته جز اون پروپاگاندای کاخ سفید برای فریب مردم،جهان سوم یعنی همین دیگه جایی که مردمش برای فرهنگ کشورهایی که بهشون زور می گن له له می زنن در حالی که خودشون فرهنگ و تمدن 7500 ساله دارند و زمانی که ایرانیان شعر می نوشتند تازه 2500 سال بعدش آمریکایی ها به وجود آمدند و مشغول هفت تیر کشی و گاوبازی شدند حالا هم که هنرشان پورن است و افتخارشان کشتار و بمب اتم.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
      5 2
      خوش بحال این بی نام بالایی که یه راست از تو بهشت اومده اینجا پاکه پاکه
  • م.ط A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    آدمو جو نگیره
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    ما به عنوان یک کهن فرهنگ، هر ماه حداقل یک جشن و جشنواره سراسری داشته ایم ولی الان فقط یه نوروز رو داریم و یه یلدا رو... مردم به دنبال شادی و تفریح هستند و نه عزاداری. بحران هویت نیست فقط ملت دنبال شادی هستند..
    • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      چرا بحث عزاداری رو پیش میکشی وسط
    • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      7 16
      چرا چرا چرا بحث عزاداری رو می کشی وسط اخه چراااا
    • نازنين IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
      15 5
      اگه ملت دنبال شادی هستن چرا همون مناسبت هایی که تو فرهنگ ایرونی هست رو جشن نمیگیرن؟ برای این ملت که حال نداره دوتا کتاب درباره فرهنگ و تاریخ خودش بخونه ,همیشه مرغ همسایه غازه متاسفانه بدلیل عدم آگاهی و عدم خودباوری بنظر میرسه اون چیزی که این آدما دنبالش هستن خودنمایی هست تا شادی
  • شاهان A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    جالبه که بیشتر این افراد از اعیاد مذهبی انتفاد میکنند و جشن مذهبی ارامنه رو تکریم میکنند.
    • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      64 9
      خیلی از مسیحیان ایران؛ ارمنی تبار نیستند؛ لطفا این مورد را در گفتار و نوشتار بیشتر رعایت کنیم ایران قومیت مسیحی به نام آشوری دارد که انها هم جشن میگیرین مثل همه ی دنیا؛
    • نازنین IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      36 6
      آی گل گفتی
    • شاهان A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      40 0
      ببخشید منظورم مسیحیان عزیز بود.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    کریسمس یک جشن مذهبیه مثل عید فطر و متعلق به معتقدان به یک دین خاص ولی نوروز یک جشن ملی هست و به همه ایرانیها تعلق داره از هر دین و مذهبی که هستن
  • بی نام RO ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    عشق فرنگی بودن بعضی ها رو نابود کرده،خود کم بینی،احساس حقارت،جز اینه که مردم ما عاشق رنگ موی بلوند و لنز رنگی و تیپهای عجیب برای زندگی هستن.هرچی خارجی تر پس خوشتیپ تر و جذاب تر،اینم جز برای ادای اروپایی ها و آمریکایی ها رو در آوردن هدفی درش نیست.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    93 75
    کریسمس ریشه در آیین میترا باستانی ما دارد بسیاری از رسم هایش مربوط به منطقه ما یعنی از پامیر تا شرق مدیترانه است
    • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      پنی سیلین و کامپیوتر را هم ایرانی ها اختراع کردند و انگلیس خبیث به اسم خودش زد.
    • پیروز دیلمی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      24 3
      داداش خدمت شما عرض کنم که حضرت مسیح اصلن مشخص نیست که چه روزی به دنیا اومدن و اینو مسیحی ها هم میدونن. توصیه می کنم در مورد تاثیر دین مهرپرستی بر مسیحت رو بخونین.
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    54 48
    بحران هويت رو خوب اومدي
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    97 49
    کریسمس واقعا مراسم زیباییه من که خودم درخت کریسمس دارم و خیلی هم قشنگه و باهاش حال می کنم.
    • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      19 33
      کلا هدفی برای ایدامه زندگی جز حال کردن داری؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    89 21
    منم با نظر فروشنده دوم موافقم....اگر به نظر شما بحران هویته، شما نکن....من و خانواده ام هم تا بحال درخت کریسمس نداشته ایم ولی هم مخالفم به کسانی که به فرهنگ های دیگگر هم علاقه دارند بگیم دچار بحران هویت هستند
  • رازميك IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    به عنوان يك ارمني بايد بگم خبر آنلاين جان ديگه خيلي داري به مسئله مي پردازي ما سالهاست كه شب يلدا دور هم جمع مي شويم تا بحال كسي به ما نگفته اين جشن مال ما نيست يا هست بحث شاد بودن و دور هم جمع شدن است بچه كه بوديم مادرم شب ژانويه براي بچه هاي همسايه مسلمانمون كادو مي خريد دليل اين كار اين بود كه چند تا بچه ديگه هم با شادي ما شاد بشوند همين همين دارم فكر مي كنم اگه الان اين كار رو مي كرد مي شد هزار جور برداشت ديگه كرد
    • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      رازمیک عزیز من به عنوان یک شهروند از شما عذرخواهی می کنم. متاسفم که بعضی ها به همه چیز دیگران کار دارن و به مسائل خصوصی مردم سرک میکشن
    • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      12 4
      دوست عزیز ارمنی شما تیتر مقاله رو نگاه کن کسی به شما کاری نداره عیدتون هم مبارک باشه یلدا و نوروز هم متعلق به همه ایرانی ها است و به مذهبشون ربطی نداره ولی اگر هموطنان ما دارن تقلید میکنن از غرب باید تقلید در چیزای خوب هم باشه نه فقط جشن و خوش گذرونی رو تقلید کنن چه اشکالی داره فرهنگهای خوب غرب رو هم دوستانی که مصر هستند کریسمس به پا کنند هم تقلید کنن؟ من کنجکاوم بدونم بقیه رفتارهای این دوستان چطوریه شیوه کار کردنشون فرهنگ رانندگیشون و ...ایا در بقیه مسائل هم از غرب تقلید میکنن یا فقط چیزاییش که حال میده قابل تقلیده؟ بد میگم؟ نمیشه که فرهنگهای دیگه رو بررسی کرد فقط خوشی هاشون رو گرفت این همه سریال غربی میبینید بقیه زندگیشون چطوریه؟ چرا فرهنگهای مثبتشون تقلید نمیشه؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    اگر کسی مسلمان دو آتشه باشد باید در تولد یکی از بزرگترین پیامبران بیشتر از دیگران شادی کند. مسلمانی که با شادی در تولد حضرت عیسی مخالف است مطمئنا مسلمان نیست.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    67 19
    اگر خریدن کاج کریسمس یک مراسم مذهبی در ایران بود، کمپین میذاشتن که هزینه خرید کاج را به ندارها و فقرا و ... بدهید و برای اموال مردم تعیین تکلیف میکردند.
  • علی A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    74 16
    lمن عاشق مراسم سال نو مسیحی هستم
    • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      37 6
      خیلی قشنگه ......
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    44 3
    هفته پیش رفتم داخل یکی از همین مغازه ها که داخلش پر از المان های کریسمسه، ازش پرسیدم برای شب یلدا چیزی ندارید، گفت شب یلدا که چیزی نداره انار و هندونه و آجیل و ... همش خوردنیه میخواستم شباهتهای شب یلدا و روز شکرگزاری رو براش بگم که وقت نشد
  • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    92 37
    می خریم تا کور شود هر آنکه نتواند دید
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    از بس روزهای شاد در کشور ما کم است.
  • مهدي IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    ارامنه خيلي هم خوب و با معهرفت هستند من دو تا از همكلايي هاي دانشگام ارمني بودند و بسيار خوب. البته بنده معتقدم كه ما نبايد از منظر ديني تفكيك قائل بشيم ما بايد بگيم ايراني چون همه ما ايراني هستيم عيدتون مبارك
  • ناشناس A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    در نظرات بالا بعضی ها می گفتند شادی عزا نباشه...یکی نیست بگه در ماه محرم کسی شما رو زور نکرده بیاید عزادارای...شادی به چه قیمتی ؟؟؟؟شادی همراه با پارتی گرفتن و مصرف الکل؟؟
  • iraj IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    74 2
    من فکر می کنم ارامنه ایران روز دیگری را میلاد مسیح می دانند ولی هر روزی که باشه امیدوارم شاد باشند و به همشون تبریک می گوییم.هیچ اشکالی هم نداره ما هم کنار اونها شاد باشیم.
  • اهوازی RO ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    41 47
    به این هموطن مسیحی ما بگویید مراسم نوروز و چهارشنبه سوری و یلدا ملی هستند و ربطی به دین و مسلمانان ندارند ایا شما هم عید قربان و عید فطر جشن برگزار می کنید؟
    • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      15 8
      آ ولا
  • آرش IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    46 7
    کریسمس سال‌هاست که از مرز یه جشن مذهبی عبور کرده و کار به جایی رسیده که افراد سایر مذاهب مخصوصا یهودی‌ها و حتی آتئیست‌ها نیز این روز رو جشن می‌گیرند. بهتره سعی کنیم به مسائل به صورت چند بعدی نگاه کنیم و تا هر چیزی می‌شه چوب رو بلند نکنیم و توی سر ملتمون بکوبیم.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    23 42
    اینم مثل ولنتاین و هالوین وغیره که فقط تقلید میشن بدون اینکه فلسفه اش را بدونن و آدم از این همه خودباختگی احساس تهوع می کنه....
  • الکس A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    37 11
    خبر آنلاین عزیز...ابتدا باید بگم که عید کریسمس ارامنه 6 ژانویه است در ثانی شما از کجا میدونید هر غیر ارمنی که درخت کاج خرید واسه چشم هم چشمی باشه؟؟؟چرا ما یاد گرفتیم هر اتفاق تو این مملکت رو برداشت منفی کنیم؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    52 8
    من انرژی مثبت میگیرم از دیدن مراسم جشن، مثل کریسمس حالا شاید از داشتن یک کاج رنگارنگ درخونه هم انرژی مثبت بگیرم به کسی ارتباطی نداره که بخواد خوشش بیاد یا نیاد، حالا اگه چند نفر هم تو اینجور مسائل چشم و هم چشمی میکنن پس کل موضوع بد میشه
  • امین A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    68 8
    خبرآنلاین داری اشتباه میزنی داداش اون بحران هویت و تهاجم فرهنگی که میگن ربطی به کریسمس نداره . ما آدمیم باید زندگی کنیم و از مواهب زندگی بهره مند بشیم, اگه یه جشنی هست و بهانه ای برای لذت بردن از زندگی چرا نکنیم؟ چرا خودمون رو عضوی از جامعه جهانی ندونیم ؟ این چه منافاتی با فرهنگ و سنت خودمون داره مگه قراره کریسمس رو جایگزین نوروز کنیم؟ بله درسته هر آدم عاقلی با فرهنگ مصرف گرای غربی مخالفه و خیلی از ما به عنوان یک ایرانی دوست نداریم ارزشهامون رو با مدل غربیش عوض کنیم , اما این کجا و آن کجا؟
  • عباس A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    7 1
    سلام،پیامبران الهی از ادم تا خاتم همگی مورد احترام ما هستند وبرای ما مقدس هستند.پیامبران الهی معلمین مدارسی هستند که در آنها مدارج معنوی وعلمی انسانهاطی می شود وانسانها به درجه تکامل می رسند.هرکدام از پیامبران الهی معلم یک مرحله ازاین تکامل انسانی هستند وپیامبرخاتم محمدمصطفی ص آخرین پیامبروکامل کننده وتمام کننده این آموزشها است. عیسی مسیح علیه السلام نیز پیامبرالهی و معلم انسانی وواسطه وحی الهی قبل از پیامبر گرامی ما بوده اند و مورد احترام ما وبرای ما مقدس هستندوما ایشان وپیامبران قبل از ایشان را جدا از رسول خدا محمد مصطفی نمی بینیم به همین جهت سالروز میلاد ایشان وهرچه منتسب به ایشان است برای ما مسلمانان دارای قداست واحترام است وما جشنهای میلاد عیسی مسیح را جشنهای خودمان می دانیم .
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    17 4
    بنظر من خیلی خوبه چرا ما نباید شادی کنیم ؟؟؟
  • کورش IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    25 3
    به نظر من این ایام میتواند بهانه ای برای شادی و شور نشاط باشه و از طرفی شاد بودن در کنار هموطنانمان هر چند از کیش دیگر باشند بسیار اتفاق خوبیست به پاس همراهی آنان در مناسبتهای ما نوروز ، محرم ، همراهی در جنگ تحمیلی بر علیه دشمن بعثی .بنظر نمیرسد آنها هم چشم هم چشمی داشته اند .
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    13 4
    خیلی هم کار خوبی میکنند. بچه ها دوست دارند کیف میکنند.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    18 0
    کار بسیار خوبیه، به شرطی که کاجش پرورشی باشه یا مصنوعی.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    16 11
    هرکاری کنیم باز نسل سومیم بگیم از ماشین اشغال نندازین پایین،میگن ادعای بافرهنگا رو در میاره بگیم درخت کریسمس،میگن اوووووه چه بافرهنگ بلع،تولد حضرت مسیح هستش و روز جشن،باید حتما جشنمون شبیه اونا باشه؟ باید حتما درخت بخریم درحالی که نمیدونیم این درخت ریشش از کجا اومده؟ بعضی دوستان میگن یلدا و نوروز،جهت اطلاعتون این دئتا مراسم اصلا مذهبی نیست ایرانیه در حالی که درخت خریدن پی رویتری از فرهنگه خیلیا نمیان سفره هفت سین بندازن و میگن این کارا چیه،حالا میان جشن کریسمس میگیرن،دقت کنید جشن کریسمس نه جشن ولادت حضرت مسیح
    • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
      11 15
      شما خودت رو ناراحت نکن
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    36 3
    من به سهم خودم سال نوی میلادی رو به همه ارامنه عزیز تبریک میگم
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    25 3
    احترام به اديان ديگر از ويژگي هاي بارز ايرانيان اصيل است.
  • آرش A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    24 0
    هرچیزی که زیبا و دلنشین هست براحتی قابل درک و لمس هست مثل جشن نوروز و یلدا و کریسمس اما از آنجاییکه ما ایرانیها ترکیب ناهمگونی بین ملیت ایرانی و دین و تجددخواهی هستیم هرموضوع ساده ای درجامعه ما به مناقشه و زد و خورد تبدیل میشود.وقتی موعد جشنها و آئینهای ملی میرسد اقشار مذهبی عذاب میکشند وقتی مناسبتهای شیعی و اسلامی میرسد طرف دیگر حال خوشی ندارد.روزخوشبختی ما زمانی فرا میرسد که بتوانیم با احترام به باورها و سلیقه های هم به معنی واقعی همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم چیزی که فعلا وجود ندارد
  • رضا GB ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    19 3
    چه اشكالي دارد روز تولد عيسي مسيح پيام آور عشق و محبت را جشن بگيريم و به همو طنان مسيحي و ارامنه تبريك بگوييم دنيا محل تعامل با ديگر اديان است نه دشنام و ناسزا گفتن... اين روز عزيز را به همه مسيحيان دنيا تبريك مي گويم.
  • بی نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    7 8
    من نمیدونم این چه جشنی است که با قطع درخت از طبیعت ابراز شادی میکنند به خدا درخت هم یک موجود زنده است مسلمان و مسیحی به این رسم غلط پایان دهید
    • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
      6 6
      عید قربان چی دوستدار طبیعت؟
  • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    3 2
    كريسمس مبارك
  • بی نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    4 1
    راستش رو بخوای فکر می کردم الان می نویسه دلواپسان نگران کاج خریدن مردم و مخالف شادی و مخالف آزادی اند ممنونم ..... در ایران برای زمستان هم جشن داشتیم
  • بی نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    5 0
    کریسمس بر هموطنان مسیحی مبارک باشه ولی به هموطنان عیر مسیحی میگم بسیار بیش از انچه به کریسمس گرفتن ما نیاز داشته باشیم به فرهنگهای دیگه ای که در غرب هست نیاز داریم اول خودتون رو کامل اصلاح کنید بعد درخت کریسمس بذارید هیچ اشکالی هم نداره بگو من ادمی هستم که اشغال نریختن در خیابان و خوب کار کردن و کالا با کیفیت ساختن و چاپلوسی نکردن و...رو از فرهنگ غرب یاد گرفتم الانم میخام درختش رو تقلید کنم در این صورت افرین و مرحبا یه تو . اما اگر فقط دنبال چهار تا کار ظاهری هستی و... در این صورت کار شما درست نیست ادم باید تکلیفش با خودش مشخص باشه. همین سریالهای کره ای که میبینید و خوشتون میاد و میخاید مثلا زن کره ای بگیرید و از این داستانها چه خوبه که بقیه چیزاشون رو هم یاد بگیرید ژاپنی ها هم همینطور
  • بی نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    5 2
    خب اون هموطنایی ک دوس دارن شاد باشن شاد باشن آقا مگه کسی جلوتو گرفته همچین میاد کامنت میزاره روزهای شادی تو کشور کمه انگار تو بعضی روزا میرن میزنن تو سرش ک ناراحت باش و شاد نباش
  • بی نام A1 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    7 2
    شاید بهتر باشه دیگه از فرهنگ حرفی نزنیم ما سالهاست که از فرهنگ واقعی فاصله گرفتیم ...خدا پدر همین چهار تا شاعر و نویسنده حافظ فرهنگ رو بیامرزه وگرنه الان حتی زبان رسمی کشورمون هم عربی بود .وقتی هیچ بهانه و انگیزه ای برای شادی نیست مردم به هر دلیلی برای شاد بودن اقدام می کنن .کاش دوباره یکی مثلِ خداداد پیدا می شد یه گلی به یه تیمی می زد .با پنجاه سال سن فقط تو روز اون بازی و بازی با امریکا شادی واقعی رو تو خیابون با هم وطنام تجربه کردم
  • ایرانی A1 ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
    9 3
    من نمیدونم ما ایرانیها چر انقدر تو زندگی وحریم خصوصی مردم فضولی میکنیم حالا عده ای دوست دارند جشن بگیرند بدیگران چه ربطی داره . قضاوت در مورد دیگران هم از نظر شرعی وهم از نظر حقوق شهروندی کار پسندیدهای نیست سال نو مسحی بر هموطنان عزیز مسحی مبارک باد..
  • نازنين IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
    14 2
    ملتی که همه بچه هاشون بن تن و مردعنکبوتی رو میشناسن ولی نمیدونن آرش کی بود یا السا و سیندرلا رو میشناسن ولی نمیدونن یوتاب و آرتمیس و آتوسا کی بودن, بایدم بجای مهرگان و سده کریسمس و روزشکرگزاری رو جشن بگیرن
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
    5 7
    اوم کریسمس زیبا ورویایی است
  • سجاد EE ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    0 1
    این که آدم کریسمس رو جشن بگیره به نظرم اشکالی نداره. اما این که یه نفر بگه سال نو اول زمستون جذابتر از سال نو اول بهاره خیلی کم لطفیه.
  • محمد A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    2 2
    به نظرم هیچ اشکالیم نداره

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین