ایلنا نوشت: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اقدام این معاونت برای جلوگیری از حاشیه‌سازی در "هدایت تحصیلی" دانش‌آموزان را تشریح کرد.

علی زرافشان؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، درباره روند اجرای هدایت تحصیلی در سال آینده، اظهار داشت: هدایت تحصیلی سالیان سال در آموزش و پرورش در حال انجام است و چالشی را ایجاد نکرده است. در طول سال‌های گذشته، دانش‌آموزان در دو مرحله، فرم هدایت تحصیلی را در پایه‌های هشتم و دوره اول متوسطه پر می‌کردند و چند اولویت تعیین می‌شد و در ‌‌نهایت در شاخه‌ها و رشته‌های مختلف به تحصیل مشغول می‌شدند. در حال حاضر هم این اتفاق می‌افتد، اما یک تفاوتی که وجود دارد که تاثیر آزمونهای مشاوره‌ای در انتخاب رشته است که در فرم جدید امتیازات بیشتری را به خود اختصاص داده‌است.

وی افزود: در حال حاضر تقسیم کار انجام شده و فرم‌های مشاوره و امتیازات مشخص شده است. تا هفته آینده دستورالعمل ارسال می‌شود و از جهات مقررات کار شفاف‌تر خواهد شد.

زرافشان اقدام بعدی آموزش و پرورش در بحث هدایت تحصیلی را آشنایی و آموزش اولیا و دانش‌آموزان و مربیان عنوان کرد و گفت: سال گذشته از ۶ ماه قبل کار را شروع کرده بودیم و جلسات توجیهی برگزار شد. امسال نیز از ابتدای سال تحصیلی دوره آموزشی برای مشاوران و مدیران مدارس برگزار شده که در مدارس اقدامات خودشان را برای آشنایی اولیا انجام دهند.

معاون آموزش متوسطه اضافه کرد: پیش بینی شده که امسال در طول سال تحصیلی وضعیت تحصیلی دانش آموزان، قبل از پایان سال به اولیا، دانش آموزان و مشاوران گزارش شود.

وی با تاکید بر اینکه به هرحال ظرفیت‌هایی که در رشته‌ها و شاخه‌ها وجود دارد، باید در توسعه متوازن رعایت شود، افزود: به جهت اینکه تغییرات در رشته‌ها و شاخه‌ها، درصد ترکیب فضای آموزشی و نیروی انسانی ما را به هم می‌زند، اگر نتوانیم نیروی انسانی مناسب را برای رشته‌ای تامین کنیم، طبیعتا آموزش‌های آن رشته دچار افت و آسیب خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال با توجه به اینکه سال دوم اجرای هدایت تحصیلی براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، با مشکل کمتری مواجه خواهیم بود. سال گذشته ما نتوانستیم از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌ها برای طرح هدایت تحصیلی به خوبی استفاده کنیم. امسال برای این زمینه انشاله بهره بیشتری خواهیم برد.

معاون آموزش متوسطه بیان کرد: حواشی که سال گذشته ایجاد شد، بخشی از آن در اختیار ما نبود که بتوانیم کنترل کنیم.

زرافشان در ادامه خاطرنشان کرد: به طور مثال هدف ما در هدایت تحصیلی فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیست؛ در حالی که خیلی تبلیغ شد که می‌خواهند بچه‌ها را به زور به این سمت بکشانند. یا خیلی تبلیغ شد که علت اینکه توسعه متوازن انجام می‌شود، برای این است که بچه‌ها به سمت مدارس غیردولتی هدایت شوند در حالی که مدارس غیردولتی ظرفیت و سهمیه تعیین شده بود و متناسب با ظرفیت‌شان ثبت نام می‌کردند.

وی افزود: به محض اینکه ثبت نام در فنی و حرفه‌ای را شروع کردیم، ظرف کمتر یک ماه به ۱۷ درصد که پیش بینی خودمان برای این شاخه بود، رسیدیم. برخی مدارس مجبور شدند؛ برای برخی رشته‌ها آزمون ورودی بگیرند.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 616373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
    0 1
    عقب نشینی نیست شعور است