۰ نفر
۲۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۵

محققان موفق شدند داروی موضعی تازه‌ای بسازند که اختلال جنسی انزال زودرس را در مردان بهبود می‌بخشد

فرنوش صفوی‌فر: انزال زودرس یکی از اختلالات جنسی است که درصد زیادی از مردان، به خصوص در اوایل ازدواج‌شان، را درگیر خود می‌کند. به تازگی محققان توانستند اسپری جدیدی بسازند که از طریق جذب پوستی داروهای بی‌حس‌کننده، می‌تواند انزال زودرس را به تاخیر انداخته و به این ترتیب عملکرد جنسی مردان را بهبود ببخشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، داروی جدید، ساخت محققان بیمارستان رویال ویکتوریا در بلفاست است و به نظر می‌رسد طی چند سال آینده، کلیه مراحل آزمایشی را بگذراند تا بتواند مجوز تولید انبوه و عرضه در بازارهای دارویی جهان را بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، گام مهمی در راستای درمان نسبی یکی از شایع‌ترین و پرعارضه‌ترین اختلالات جنسی، برداشته شده است. چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد که انزال زودرس، چیزی حدود 10 تا 40 درصد از مردان را درگیر خود کند. این اختلاف در آمار، به دلیل اختلافی است که در تعریف این اختلال وجود دارد. هنوز توافق عمومی در بین متخصصان در مورد تعریف زودانزالی وجود ندارد.

انزال زودرس چیست؟
به طور کلی می‌توان انزال زودرس را، به انزال، قبل از زمان مطلوب تعریف کرد، اما هنوز مشخص نیست که زمان مطلوب را برچه اساس باید تعیین کرد. در هر تعریفی، مبنای تعریف با دیگری تفاوت دارد. به عنوان مثال، در برخی از آنها، مدت زمان انزال بعد از دخول مبنا قرار می‌گیرد. در برخی تعاریف، اختیار و اراده خود شخص (مرد) مبناست و در یک دسته تعاریف، رضایت همسر (زن) مورد توجه قرار می‌گیرد. در یکی از پژوهش‌ها، وقتی از مردان در مورد احتمال زودانزالی آنها سوال شد، یک آمار به دست آمد، در حالی که وقتی از همسران همین آقایان سوال شد، آمار بسیار بالاتر بوده است. برخی مراجع عقیده دارند که وقتی زمان انزال مرد به گونه‌ای باشد که در رابطه زناشویی او و همسرش اختلال ایجاد کرده باشد، در این حالت، چه انزال زود اتفاق بیفتد و چه دیر، نیاز به درمان وجود دارد.

زودانزالی چرا و به چه علت؟
فرضیه‌های مختلفی در مورد علت بروز زودانزالی وجود دارد. برخی صاحب‌نظران، علل روانی و عصبی و استرس‌ها را عامل آن می‌دانند. به این معنی که کسی که در زندگی آرامش ندارد، نمی‌تواند رابطه موفق جنسی هم در خانواده‌اش داشته باشد.

 فرضیه دیگر، حساس بودن بیش از حد عضو تناسلی مرد است که بیش از حد به مغز پیغام می‌دهد و باعث می‌شود فرد کنترل لازم را روی زمان انزال نداشته باشد. فرضیه دیگر هم به همان ناآشنایی فرد با تجربه جنسی برمی‌گردد که باعث می‌شود مرد زودتر از ‌آن که از لحاظ روانی به ارضا برسد، از لحاظ جسمی دچار انزال شود و به این ترتیب نتواند آن چنان که لازم است از رابطه زناشویی با همسر خود لذت ببرد. البته در سنین بالاتر، بایستی به علل جسمی و بیماری‌های مزمن نیز توجه کرد.

درمان جدید، که نتیجه آن به صورت یک مقاله پژوهشی در نشریه بین‌المللی اورولوژی بریتانیا به چاپ رسیده، روی 300 مردی که از زودانزالی شکایت داشتند،‌ ازمایش شده است. اکثر این مردان، قبلا داروهای رایج را امتحان کرده بودند و نتیجه نگرفته بودند. وقتی دارو 5 دقیقه قبل از شروع رابطه به ناحیه تناسلی مرد اسپری شد، مدت زمان رسیدن فرد به انزال، از چند ثانیه، به طور متوسط به 4 دقیقه افزایش پیدا کرد و احساس رضایت و عملکرد مناسب هم، به طور بارزی در این مردان بهتر بود.

البته همان‌طور که اشاره شد، بیشترین و شایع‌ترین علت زودانزالی، مسائل روانی و ناآشنایی با چگونگی برقراری ارتباط جنسی، چه از لحاظ عاطفی و چه به لحاظ روانی، با همسر است. بنابراین، بهترین درمان برای زودانزالی، نه دارودرمانی، که روان‌درمانی است. روان‌درمان‌گران، به زوجین می‌آموزند که چطور به تدریج و طی چند مرحله، با همسر خود ارتباط برقرار کنند. نکته مهم در برنامه درمانی این بیماران آن است که اگرچه در ظاهر مرد در برقراری رابطه جنسی با همسرش مشکل دارد، اما درمان و مشاوره باید با حضور دو طرف باشد و زن و شوهر هردو باید شیوه ارتباط زناشویی‌شان را اصلاح کنند تا بتوانند به رضایت و صمیمیت کافی برسند.

متاسفانه نبود کلینیک‌های مشاوره و درمان اختصاصی برای مسائل جنسی سبب می‌شود که مشکلات این چنینی، که به سادگی قابل‌درمان است، پرعارضه و پیچیده شده و نهایتا باعث از هم پاشیدن بنیان خانواده‌ها شود. از آنجا که مشکل ذاتا مشکلی است که در ماه‌ها و سال‌های اول بعد از ازدواج وجود دارد، به نظر می‌رسد تعداد زیادی از ازدواج‌هایی که در همین مقطع زمانی، که هنوز عواطف و علاقه اولیه بین زن و شوهرها با شدت وجود دارد، ناشی از بروز چنین مشکلاتی است که متاسفانه به دلیل نبود مراجع تخصصی معتبر و قابل اعتماد برای مردم، تا ابد مخفی مانده و عشق و عاطفه زن و شوهرها را خیلی زود از بین می‌برد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mehdi IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۳
    0 0
    با سلام مقاله جالبي است. متاسفانه در ايران به جاي حل مسئله، صورت مسئله را پاك مي كنند.