گزارش مذاکرات روحانی و سرکیسیان به نشست سران اتحادیه اوراسیا ارائه شد

ایرنا نوشت: سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان نتیجه مذاکرات اخیر با حسن روحانی همتای ایرانی خود در شهر ایروان را به نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارائه کرد.

در نشست روز دوشنبه سران پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به میزبانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و سران قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان، موضوع تشکیل منطقه آزاد مشترک با ایران بررسی شد.
خبرگزاری روسیا سگودنیا در این باره گزارش داد: رئیس جمهوری ارمنستان برای عقد قرارداد موقت همکاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز علاقه کرد و خواستار امضای آن شد.
سرکیسیانه اعلام کرد: ارمنستان به روند مذاکرات کمیسیون اقتصادی اوراسیا و ایران کمک می کند تا هر چه زودتر قرارداد مورد نظر امضا شود.
وی در ادامه نتایج مذاکرات چهارشنبه گذشته خود با رئیس جمهوری ایران را که در شهر ایروان پایتخت ارمنستان انجام شد به همتایان خود ارائه کرد که در برگیرنده تاکید طرفین برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل از خلیج فارس تا دریای سیاه بود.
سرکیسیان در پایان اظهار کرد: ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که با ایران مرز زمینی دارد و تلاش می کند، راهگذری برای انتقال امن کالا از کشورهای عضو اتحادیه (از مسیر ایران) تا خلیج فارس و سپس اقیانوس آرام فراهم شود.
تیگران سرکیسیان رئیس هیات مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا نیز 15 آذر ماه در مذاکره با مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در روسیه اعلام کرد: ایران یکی از کشورهای دارای اولویت در روابط با اتحادیه اوراسیا است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ژانویه سال 2015 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان 2/2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و 3/1 تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر 877 میلیارد دلار یعنی برابر 7/3% صادرات و 3/2% واردات کل جهان است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا جمعیتی معادل 180 میلیون نفر را در برمی‌گیرد. ویتنام از ماه مه 2015 تفاهم نامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.
23213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 616649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =