۰ نفر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۹

نیکیتا میخالکوف کارگردان برنده اسکار که با فیلم سینمایی «آفتاب‌سوخته 2» در بخش مسابقه جشنواره کن امسال حضور دارد، منتقدان سینما را به برخورد شخصی با خود متهم کرد.

به گزارش خبرآنلاین، درام با موضوع جنگ جهانی دوم «آفتاب سوخته 2» از 22 آوریل در روسیه اکران شده و از آن زمان تاکنون تنها شش میلیون دلار فروش داشته و بیشتر نقدهای نوشته شده بر آن منفی بوده است.

این فیلم با بودجه‌ای در حدود 55 میلیون دلار ساخته شده و از آن به عنوان پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای روسیه یاد می‌شود.

«آفتاب‌سوخته 2» دنباله‌ای بر فیلم تحسین‌شده «آفتاب‌سوخته» به کارگردانی خود نیکیتا میخالکوف است که سال 1994 برنده جایزه بزرگ جشنواره کن شد و سپس اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را هم دریافت کرد.

داستان فیلم اول در روسیه سال‌های 1930 روی می‌دهد و درباره یک سرهنگ و قهرمان انقلاب با بازی میخالکوف است که با پیامدهای دوره اختناق استالینی روبرو می‌شود.

میخالکوف 64 ساله چهارشنبه پیش در یک نشست خبری در مسکو اذعان کرد فیلم جدید او آن طور که دوست داشت دیده نشد، اما در عین حال به منتقدان روسی هم حمله کرد. بسیاری از آنها نسبت به فیلم او سختگیر بوده‌اند.

کارگردان فیلم‌های «ابلوموف» و «اورگا»، گفت: «برای من در این لحظه نقد فیلم دیگر مرده است. نقد فیلم اکنون داخل تابوت است و باید پنج متر زیر زمین قرار بگیرد.»

«آفتاب‌سوخته 2» ادامه داستان شخصیت‌های فیلم اول را در جریان جنگ جهانی دوم پی می‌گیرد.

سنیا لارینا منتقد روس در برنامه رادیویی انعکاس مسکو، گفت: «این "سینمای بسیار خوب" به بزرگترین فریب تاریخ فیلمسازی روسیه تبدیل شده است.»

روزنامه محبوب مسکوفسکی کومسومولتس هم نوشت: «تماشاگر در مدت زمان بیش از سه ساعت چیزی بیش از یک تیزر دو دقیقه‌ای از داستان سر درنمی‌آورد.»

میخالکوف گفت از اینکه فیلمش برای حضور در بخش مسابقه کن انتخاب شده، احساس افتخار می‌کند، اما منتقدان سینما را متهم کرد از فیلم او حمایت نکرده‌اند. او گفت: «اگر خدای نکرده، فیلم جایزه گرفت چطور زنده بمانیم؟»

«آفتاب‌سوخته 2» در رسانه‌های غربی نیز جنجالی بوده است. لوموند فرانسه از فیلم به عنوان «یک سرود مذهبی برای استالین» یاد کرد و روزنامه لیبراسیون هم انتخاب فیلم برای کن را «اسرارآمیز» دانست.

استالین در چند صحنه «آفتاب‌سوخته 2» حضور دارد و در حالی که در خانه ویلایی خود استراحت می‌کند از یک افسر پلیس مخفی سئوالاتی می‌پرسد.

میخالکوف ادعای طرفداری از استالین را رد کرد، اما گفت فیلم تصویری متعادل از او نشان می‌دهد.

او گفت: «اینکه نام استالین را به خاطر ترسناک بودنش از زندگیمان حذف کنیم یا برعکس او را تا حد تنها امیدمان بالا ببریم، هر دو کاری اشتباه است.»

در همین حال، آنتون دولین منتقد روسی پیش‌بینی کرده این جنجال‌ها به نفع فیلم است. او گفت: «در نهایت همه این حرف‌ها یک عامل اضافی برای حمایت از فیلم است. اکنون دیگر مطمئن باشید کسی جلسه نمایش «آفتاب‌سوخته 2» در کن را از دست نمی‌دهد.»

خبرگزاری فرانسه / 12 مه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 61676

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =