رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که متاسفانه در حال حاضر نیروهای اتئلاف به وعده هایی که داده بودند، عمل نمی کنند و تعهداتی که داده بودند با وضعیتی که الان پیش گرفته اند، تفاوت دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از رسانه های ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک نشست مشترک رسانه ای با آلفا کنده، همتای گینه ای خود در رابطه با عملیات سپر فرات اظهار داشت: "در حال حاضر گروه تروریستی داعش را در الباب از چهار طرف تحت محاصره درآورده ایم. متاسفانه در حال حاضر نیروهای اتئلاف به وعده هایی که داده بودند، عمل نمی کنند. تعهداتی که داده بودند با وضعیتی که الان پیش گرفته اند، تفاوت دارد. به هرحال هر اتفاقی که بیفتد، ما به راه خود با ثبات ادامه خواهیم داد. بازگشت از این راهی که رفته ایم غیر ممکن است".

به گزارش آناتولی وی افزود: "نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قبلا گفته بودند که با گروه تروریستی داعش تا نابودی کامل آن مبارزه خواهند کرد. ما را هم به حمایت از داعش متهم کرده بودند. اکنون تمام کشورهای عضو ائتلاف ناپدید شده اند. برعکس آن چه می گفتند؛ واقعیت این است که کشورهای مذکور از گروه‌های تروریستی از جمله داعش، ی.پ.گ و پ.ی.د پشتیبانی می کنند. اسناد و مدارکی شامل تصاویر و ویدئو‌های مستند از این موضوع در اختیار داریم.

به هر ترتیب هدف خود را باز هم خودمان انجام خواهیم داد. برخی از سربازان ما به شهادت رسیدند، از غم و اندوه زیادی رنج می بریم، ولی از این راه بر نخواهیم گشت؛ زیرا ما هدف خود مبنی بر ایجاد منطقه امن و پاکسازی شده از وجود عناصر تروریستی را تحقق خواهیم بخشید".

اردوغان در ادامه گفت: "متاسفانه طرح آتش‌بس سوریه در نشست های ژنو نتیجه نداد و در نهایت جناب پوتین نشست آستانه را به ما پیشنهاد کرد و ما با آن موافقت داشتیم. از شرکت کشورهای همسایه سوریه نیز استقبال می‌کنیم، ولی از دعوت شدن نمایندگان گروه های تروریستی (پ.ی.د/ی.پ.گ) استقبال نخواهیم کرد".

رئیس جمهور ترکیه ضمن ابراز خرسندی از تشریف فرمایی کنده و هیئت همراه وی اظهار داشت: افتخار می کنم که اولین رئیس جمهور ترکیه هستم که از گینه بازدید کرده ام.

اردوغان در ادامه گفت:

- هیچ یک از گروه هایی که اقدام به ریختن خون بی گناهان کرده اند، تا کنون به موفقیت نرسیده و نخواهند رسید. انشالله فتو هم با تلاش مشترک ما به زباله دانی تاریخ می پیوندد.

- کنده، دوست گرانقدر من بلافاصله پس از کودتای نافرجام، اقدام به پاکسازی تمامی سازمان های وابسته به فتو در کشورش کرده و تمامی مدارس وابسته به فتو در کشورش را به بنیاد معارف ترکیه واگذار کرد.

- کسانی که تا 60-50 سال پیش برای الماس، طلا و نفت، ابایی از ریختن خون مردم آفریقا نداشتند، امروز به خود جرات می دهند که به ما درس انسانیت بدهند. بدون آن که به تاریخ خونین خود نگاهی بیاندازند و این میراث شرم آور را در نظر بگیرند؛ در پی آن هستند که کشور ما را از لحاظ حقوق بشر و دموکراسی نقد کنند.

- اجازه ندهید استعمارگران معادن آنجا را تصرف کنند. من بر این باورم که اگر این معادن را به دست افراد صادق بدهید، گینه در مدت زمان کوتاهی دوباره به پا خواهد ایستاد.

- زمانی که بر سر کار آمدم 12 سفارت در آفریقا داشتیم که آن را به 39 سفارت افزایش دادیم. باید مرتب در حال تکاپو باشیم، این همبستگی را در بالاترین سطح خود انجام خواهیم داد.

- از نظر انبوه سازی نیز باید وارد کوناکری شده و آن را تبدیل به شهری مدرن و بزرگ کنیم.


عربستان و قطر باید در مذاکرات سوریه باشند


به گزارش خبرگزاری آنادولو وی اضافه کرد:‌ آن‌ها ما را به حمایت از داعش متهم می‌کنند و این در حالی است که اکنون خود از گروه‌های تروریستی نظیر داعش و یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه حمایت می‌کنند.

در واکنش، سخنگوی کاخ سفید اتهام‌های مطرح شده توسط اردوغان علیه آمریکا درباره حمایت ائتلاف تحت رهبری این کشور از گروه‌های تروریستی در سوریه از جمله داعش را «سخیف» توصیف کرده است. اظهارات اردوغان در حالی مطرح می‌شود که وی پیش از این از دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا خواست که در راستای مقابله با داعش از طریق برخورد با نیروهای کرد اقدام کند.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین گفت که عربستان و قطر هم باید به نشست روسیه و ایران برای بحث‌ و گفت‌وگو درباره تلاش‌های صلح در سوریه ملحق شوند.

روسیه، ترکیه و ایران که در میانجیگری برای خروج غیرنظامیان و شبه‌نظامیان از شهر حلب سوریه کمک کردند، موافقت کردند تا ماه آتی مذاکرات سوریه را در قزاقستان برگزار کنند.
اردوغان با بیان اینکه نشست وزرای خارجه مذکور باید با حضور عربستان و قطر باشد، گفت: آنها حس نیت نشان دادند و از سوریه حمایت کردند. 

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ترکیه، قطر و عربستان از بزرگترین حامیان شورشیان سوری برای سرنگونی نظام بشار اسد هستند. رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین با اشاره به گروه‌های کرد سوری گفت که اگر هرگونه "سازمان تروریستی" در این نشست‌ها حاضر شود، ترکیه نمی‌آید.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =