آنلاین درخت بکارید/ تجربه #حس_خوب_درختکاری از راه دور!

عده‌ای از فعالان محیط‌زیست در اصفهان، با راه‌اندازی سایت «درخت من» تلاش می‌کنند کار دوستداران کاشت و مراقبت از درخت را آسان کنند و به آنها فرصت تجربه درختکاری آنلاین بدهند.

فهیمه حسن‌میری: جنگل‌هایی كه دود شده‌اند و به هوا رفته‌اند، درخت‌هایی كه تنشان به تبر سپرده و قطع شده‌اند تا منفعت عده‌ای تامین شود، خاكی كه دیگر ریشه درختان را در آغوش نگرفته‌ و زمینی كه دیگر سبز نیست. اینها همه دغدغه‌هایی است كه باعث شده عده‌ای دست به كار شوند و سامانه‌ای را ایجاد كنند كه هركس هر زمان و از هر كجا دلش خواست، بتواند درختی بكارد و ناجی طبیعت شود.

عده‌ای از دوستداران محیط زیست در اصفهان با راه‌اندازی سامانه‌ای به نام «درخت من» تلاش كرده‌اند خدماتی را ارائه كنند كه جای خالی‌اش برای كسانی كه دغدغه طبیعت را دارند خالی احساس می‌شد. درواقع این سامانه، مجموعه‌ای از خدمات نوین در حوزه محیط زیست است كه به كاربران اجازه می‌دهد با استفاده از فناوری اطلاعات، نقشی موثرتر از همیشه در محیط زیست داشته باشند.

درختكاری آنلاین را تجربه كنيد

امیرحسین خادمی، مدیر سایت درخت من، درباره این سامانه محیط‌زیستی به خبرآنلاین می‌گوید: ازجمله خدمات این سایت می‌توان به درختكاری آنلاین اشاره كرد به این صورت كه این سامانه از طریق مرتفع كردن مشكلاتی كه مردم به دلیل وجود آنها از درختكاری سر باز می‌زنند، فرآیند درختكاری را تسهیل می‌كند. با استفاده از این سامانه، قادر خواهید بود بدون متحمل شدن زحمات كاشت یك درخت ازجمله خرید نهال، یافتن محل مناسب، تهیه ابزارآلات كاشت و مهمتر از آن مراقبت‌های پس از كاشت (آبیاری، هرس و ...) در هر زمان و هر جای ایران درخت بكارید.

او با بیان این كه در این سامانه، تعدادی پروژه كاشت درخت در مناطق مختلف ایران تعریف شده، توضیح داد: می‌توان با عضویت در هر پروژه سهمی در سبز كردن قسمتی از زمین داشت. نكته جالب اینجاست كه نام و پیام افراد سهیم شده در هر پروژه، بر پلاك درختانشان درج می‌شود و افراد می‌توانند با مراجعه به این سایت از روند رشد درختانشان آگاه شده و از مشاهده تصاویر درختانشان لذت ببرند.

خادمی با اشاره به همكاری و توافق با سازمان جنگل‌ها و مراتع برای چنین پروژه‌ای گفت: بعد از این كه مراحل قانونی این قراردادها نهایی شود، در آینده‌ای نزدیك، پلتفرمی را اجرا می‌كنیم كه بر اساس آن مراحل كاشت درخت ابتدا در شمال كشور انجام خواهد شد؛ انتخاب شمال كشور به این دلیل است كه نیازی به مراحلی مانند آبیاری ندارد و برای فاز اول، این منطقه انتخاب شده است؛ اما در فازهای بعدی، این كار در مناطق دیگری از كشورمان هم اجرا خواهد شد یا حتی در مناطقی كه درختانی كاشته شده اما مورد مراقبت و آبیاری قرار نمی‌گیرند، با اعلام همكاری داوطلبان، نگهداری شوند.

این فعال محیط‌زیستی ادامه داد: تحقیقاتی كه ما داشته‌ایم نشان داده مردم كشورمان به فعالیت‌های محیط زیستی علاقه دارند اما باید امكان این فعالیت‌ها برایشان تسهیل شود؛ ازجمله این كارها درختكاری است كه چون كاشت و مراقبت از درخت، روند چندان ساده‌ای ندارد، تلاش كردیم این كار را برای آنها آسان كنیم و آنها بتوانند با پرداخت هزینه اولیه‌، این كار را به ما بسپارند و در ادامه، روند رشد درختشان را پیگیری كنند.

او درباره پیش‌بینی استقبال از این طرح گفت: ما فكر می‌كنیم استقبال خوبی را شاهد باشیم چون این اقدام خوبی است كه دلسوزان طبیعت، بتوانند برای مناسبت‌های مختلف مانند تولد یا ازدواج نزدیكانشان به آنها كاشت درخت هدیه بدهند. به طور كلی هدف ما در این طرح صرفا این نیست كه درخت بكاریم بلكه در كنار این موضوع، می‌خواهیم نوعی فرهنگ‌سازی برای مراقبت از طبیعت شكل بگیرد كه مردم بیشتر از گذشته نسبت به محیط زیست توجه داشته باشند.

قرارهای سبز برای نجات طبیعت

بخش دیگری از این سایت، به قرارهای سبز اختصاص دارد. یعنی قرارهایی كه به جمع‌آوری زباله‌های رهاشده در طبیعت منجر می‌شود. افراد داوطلبی كه قصد دست به كار شدن و سهیم شدن در نجات زمین را دارند، می‌توانند با مراجعه به قسمت قرارهای سبز، قسمتی از زیستگاه طبیعی كه از رد پای انسانی، چیزی جز زباله در آنجا باقی نمانده را تمیز كنند. این زباله‌های جمع‌آوری شده بازیافت می‌شوند و مجدد به چرخه صنعت بازمی‌گردند.

امیرحسین خادمی درباره این قرارهای سبز توضیح می‌دهد: درواقع این قرارهای سبز، فرصتی است برای این كه دوستداران محیط زیست بتوانند به سادگی یکدیگر را پيدا كرده و اهداف محیط زیستی خود را به اشتراک بگذارند. از این قرارهای سبز می‌توان به ‎پاكسازى بیابان‌هاى اطراف روستاى "كبریت" در استان اصفهان اشاره كرد كه دوازدهم آذرماه از سوی جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اصفهان برگزار شد و نسبت به پاكسازی این محیط اقدام شد. قرار "جنگلانه" نیز پروژه دیگری بود كه طی آن، درختكاری در مراتع زرین‌شهر استان اصفهان انجم شد.

او ادامه می‌دهد: ما در این قرارها كانون‌هایی را كه در حوزه محیط زیست فعالیت می‌كنند، به مشاركت می‌طلبیم كه رویدادشان را به صورت آنلاین اطلاع‌رسانی كنند و از علاقمندان فعالیت در این زمینه دعوت كنند در پاكسازی جنگل‌ها یا كاشت درخت نقش داشته باشند.

به گفته مدیر سایت درخت من، این سامانه درختكاری با هشتگ‌هايی مانند #حس_خوب_درختكاری، #دوستات_رو_خبر_كن، #همینجا، #همه_باهم، #كلی_درخت_میكاریم، #جامه_سبز_بر_تن_ایران_عزیزمون و #درخت_من در فضای مجازی، امیدوار است گامی برای سبزتر شدن دنیای اطرافمان و كاهش انواع آلودگی برداشته شود؛ اقدامی كه به همكاری و مشاركت همه مردم احتیاج دارد.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    11 0
    بسیار ایده جالبی است. ممنون از دست اندرکاران.