۰ نفر
۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵

ایرنا نوشت: چین با اعلام هشدار جدی به آمریکا در مورد تایوان، تاکید کرد که پایبند نبودن واشنگتن به اصل «چین واحد» می تواند روابط دو کشور را دچار مشکل سازد.

اداره امور تایوان در دولت چین با اعلام این موضع، بیانیه ای منتشر کرده و در آن آورده است که تصویب پیمان دفاع ملی سال ۲۰۱۷ آمریکا که به این کشور برای فروش های تسلیحاتی و ارتباطات نظامی گسترده تر با تایوان چراغ سبز نشان می دهد، یک اقدام نادرست محسوب می شود و چین با انجام آن به هر شکل ممکن مخالف است.

بیانیه خاطر نشان می کند که در جهان فقط یک چین وجود دارد و تایوان هم بخشی از همین چین محسوب می شود ضمن آنکه موضوع تایوان نیز جزو امور داخلی چین است.

موضوع تایوان از زمان پیروزی انقلاب چین در سال 1949 میلادی به دلیل حمایتهای آمریکا از حکومت این جزیره، همواره از چالشهای جدی در روابط دو قدرت مهم جهانی یعنی چین و آمریکا بوده است.

بیانیه ادامه می دهد: تحرکات آمریکا در ارتباط با تایوان نباید اصل یک چین را زیر سئوال ببرد، ‌زیرا موضوع تایوان به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین پیوند خورده است.

چین تصریح کرده که موضوع تایوان حساس ترین مساله در روابط پکن و واشنگتن به حساب می آید و باید با همین حساسیت با آن برخورد کرد.

در همین حال در بیانیه اداره امور تایوان در دولت چین تاکید شده است: پکن از آمریکا می خواهد که به اصل «چین واحد» (یک چین) پایبند بوده و بیانیه ها و اسناد مشترک امضا شده با چین در مورد تایوان را نقض نکند.

چین همواره از آمریکا خواسته است بر اساس اصول سیاست «یک چین» و سه اعلامیه مشترک دو جانبه؛ تبادلات رسمی و نظامی خود را با تایوان قطع نماید.

اما آمریکا در بیش از سه دهه گذشته بزرگترین فروشنده سلاح به جزیره تایوان بوده است که چین این جزیره را بخشی از قلمرو خود می داند.

انتشار این بیانیه به فاصله کمتر از یک ماه صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا در تماس تلفنی با خانم «تسای اینگ ون» رئیس اجرایی منطقه تایوان در خصوص «چین واحد» سخنانی را مطرح کرد که باعث عصبانیت چین شد و پکن به آن اعتراض کرد.

در این بیانیه همچنین به اعزام ناو هواپیمابر لیائونینگ چین به اقیانوس آرام غربی اشاره و از آن به عنوان برنامه سالانه نیروی دریایی برای رزمایش در منطقه دفاع شده است.

تایوان می گوید که این ناو اخیرا از آبهای اطراف این جزیره به همراه چند ناو دیگر عبور کرده است و این می تواند یک هشدار برای این جزیره تلقی شود.

چین، تایوان را بخشی از خاک خود می داند و مقام های دو طرف در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافقی رسیدند مبنی بر اینکه هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل چین واحد باشد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    0 0
    آمریکا فوضول همه جاست