ایرنا نوشت: کارشناسان ارمنستانی دستاوردهای سفر اخیر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ارمنستان را در برگیرنده اهمیت ژئوپولیتیکی برای روابط دو کشور و همچنین منطقه اعلام کردند.

سِرگئِی میناسیان کارشناس سیاسی روز پنجشنبه در مصاحبه با پایگاه ارمنستانی پانوراما گفت: سفر رئیس جمهوری ایران به ایروان، همزمان با اهمیت ژئوپلیتیکی از دیدگاه اقتصادی، انرژی، مواصلاتی و ارتباطاتی نیز بسیار پر اهمیت است، زیرا با توجه به اجرای برجام، گسترش روابط و همکاری های دو جانبه تسهیل شده است.

آرتیوم تونویان دیگر کارشناس ارمنستانی نیز اظهار کرد: سفر روحانی دیداری تاریخی بود، زیرا انتظار می رود نتیجه آن نقطه ای برای شروع همکاری های دو کشور در زمینه های جدید به ویژه تامین امنیت مشترک باشد.
تونویان با بیان اینکه دو کشور اهمیت راهبردی همسانی نسبت به یکدیگر دارند، اظهار کرد که ما از بخش شمالی ایران در مقابل دیدگاههای افراطی ترک گرایانه و جمهوری اسلامی نیز از ارمنستان در مقابل خطرهای موجود در خاورمیانه و اقدام های تروریستی، دفاع می کند.

وارطان وُسکانیان ایران شناس نیز به رسانه ارمنستانی گفت: سفر رئیس جمهوری ایران به ایروان در مساعدترین زمان برگزار شد.
وُسکانیان افزود: ارمنستان بین همسایگان ایران مطمئن ترین شریک برای همکاری است، زیرا دو کشور نگاه رقابتی یا دشمنی نسبت به هم ندارند، بلکه روابط و همکاری های ایروان و تهران هر روز نیز بیشتر گسترش می یابد.

روزنامه «هایاستانی هانراپتوتیونگارنیک» نیز به نقل از گارنیک آساتوریان شرق شناس ارمنستانی نوشت: دیدار روحانی از ایروان بسیار مهم بود، زیرا تاکنون دو بار به آذربایجان سفر کرده بود، در حالیکه تاکنون از ارمنستان دیدار نکرده بود و از این رو سفر اخیر برای دو کشور بسیار پر اهمیت است.

آساتوریان افزود: از سوی دیگر، حضور تجار و سرمایه گذاران در جمع هیات همراه رئیس جمهوری ایران در سفر به ارمنستان نشان می دهد که همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور گسترش هرچه بیشتری خواهد یافت و در نتیجه مذاکرات، توافق نامه های متعددی امضا می شود.

در جریان سفر دوم دی ماه روحانی به ایروان، پنج سند همکاری امضا شد که می تواند ارزش روابط اقتصادی ایران و ارمنستان را از سطح کنونی سالانه حدود 300 میلیون دلار بسیار افزایش دهد.

این سندها در زمینه های استفاده مشترک از دروازه مرزی «نوردوز - مغری»، همکاری در شرایط اضطراری، همکاری های بین موزه ای، گردشگری و ورزشی است.

ایران 25 دسامبر 1991(سه روز پیش از تائید رسمی فروپاشی شوروی) استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت و 45 روز بعد نیز براساس بیانیه امضا شده تهران، برقراری مناسبات دوستانه و مبتنی بر حسن همجواری بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.
آوریل 1992 نیز سفارت ایران در ایروان درهای خود را گشود و دسامبر همان سال نیز ارمنستان اقدام مشابهی انجام داد و بدین سان، چرخ روابط به صورت منسجم گردش خود را آغاز کرد و تاکنون نیز 25 قرارداد و موافقت نامه همکاری امضا شده است.

روابط دو کشور شامل حوزه های مختلفی از جمله انرژی، حمل و نقل، حفاظت از محیط زیست، علمی و فرهنگی می شود که برنامه های گسترده ای نیز برای گسترش آن از سوی تهران و ایروان تدارک دیده شده است.
دو کشور همچنین برنامه های راهبردی مختلفی دارند و در سال 1995 نیز قرار داد ساخت خط لوله گاز از ایران به ارمنستان امضا شده است.

ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =