۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹

نخستین موزه صنعت نفت در قدیمی ترین جایگاه سوخت رسانی کشور تا پایان دی ماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرآنلاين به نقل از روابط عمومي وزارت نفت، موزه نخستين جايگاه سوخت­رساني كشور با حضور معاون وزير نفت در حوزه پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي، چند تن از مسوولان تراز اول صنعت نفت و چهره هاي سرشناس، معاونین و مدیران سازمان ميراث فرهنگي، 28دي ماه سال جاري در شهر آبادان افتتاح مي شود.   

بر اساس اين گزارش، عملیات ساخت موزه نخستین پمپ بنزین ایران كه حدود یک سال پیش آغاز شده بود، اکنون به پایان رسیده و آماده بهره برداري است.

اين جايگاه كه در سال 1306 هجري شمسي (1927 میلادی) در مركز شهر آبادان توسط شركت بريتيش پتروليوم احداث شد، در ابتدا جهت توزيع وفروش نفت سفيد مورداستفاده قرار مي گرفت و با گذشت زمان و با ورود اتومبيل، جايگاه به پمپ بنزين تبديل شد. به گفته مسوولان این طرح، موزه مذکور از يك ساختمان اصلي و دو ساختمان جنبي تشكيل شده است.

 در ساختمان اصلي يا موزه مركزي، كليه اسناد مدارك و اشياي مرتبط مانند انواع نازل، كيل، پيمانه، تلمبه، مخازن پرچي، به همراه تصاوير و مستندات قديمي به منظور بازسازي شيوه اوليه توزيع بنزين به نمايش در آمده است. در ساختمان های جنبی نیز، سه سالن براي نمايش مستندات مربوط به پخش و یک سالن به عنوان فروشگاه براي عرضه محصولات فرهنگي و هنري در نظرگرفته شده است. همچنین در محوطه جايگاه، انواع پمپ بنزين از دستي گرفته تا ديجتيال و تعدادي خودروی سوخت رسان قديمي به چشم مي خورد.

گفتني است ٢٠ نقطه برای ايجاد موزه هاي صنعت نفت در شهر آبادان در نظر گرفته شده كه از ميان آنها، پنج نقطه در فاز نخست و در اولویت بهره برداري قرار گرفته است؛ نخستين جايگاه سوخت رساني، آموزشگاه فنی و حرفه‌ای (Artisian School)، اسکله تاریخی، نیروگاه شماره یک پالایشگاه و خانه‌های تشریفاتی از جمله اين موقعيت ها به شمار مي روند.  

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 619063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =